camping huishoudelijk reglement

katwezel
Topic Starter

camping huishoudelijk reglement

#1 , 20 dec 2012 12:18

Beste , wij hebben een stacaravan op een camping in de ardennen , dit jaar krijgen we van de eigenaar een nieuw reglement toegezonden , en we zouden dit getekend moeten terugzenden , echter bemerk ik volgende : art 18 de verhuurder - uitbater wordt door de huurders ontlast van iedere aansprakelijkheid die om het even om welke reden kan opgelopen worden , Zo is de verhuurder - uitbater niet verantwoordelijk voor personen en/of goederen van de huurders en zijn familie .
Zo vloeit daaruit voort dat de verhuurder - uitbater geen enkele verantwoordelijkheid draagt ingevolge de artikels 1382 tot en met 1386 van het burgerlijk wetboek
Mijn vraag is : is dit zelfs bij ondertekening rechtsgeldig ? , ik kan mij niet voorstellen dat bij het veroorzaken van opzettelijke of schade door nalatigheid door de uitbater of zijn personeel hij verwijst naar zijn reglement , is dit wel wettelijk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 dec 2012 08:42

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.”(Burgerlijk Wetboek)

‘wij hebben een stacaravan op een camping in de ardennen , dit jaar krijgen we van de eigenaar een nieuw reglement toegezonden , en we zouden dit getekend moeten terugzenden ‘

Dit nieuw reglement is een eenzijdige herroeping van een overeenkomst die wettig was aangegaan en is dus niet rechtsgeldig. Uw weigering dit te aanvaarden kan echter tot opzegging van de bestaande overeenkomst leiden.

‘De van het gemeen recht afwijkende bedingen hebben een restrictieve draagwijdte. Een exoneratiebeding voor verborgen gebreken,kan in geval van grove fout van de bedinger enkel dan toepassing vinden,wanneer deze vrijstelling uitdrukkelijk is vermeld of noodzakelijk uit het beding voortvloeit‘(Cass. 22 maart 1979,Arr.Cass. 1979-80,860,R.W. 1979-80,2238,R.C.J.B. 1981,189,noot CORNELIS).

‘En matière de responsabilité contractuelle,comme en matière de responsabilité aquilienne,l'auteur du dommage ne peut invoquer une clause d'exonération ou de limitation de responsabilité lorsqu'il a agi de mauvaise foi(7)’(Cass. 28 februari 1980,Pas. 1980,I,795).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

katwezel
Topic Starter

#3 , 22 dec 2012 12:50

bedankt voor het antwoord , we zullen dit dus effe in beraad houden

Reclame

Terug naar “Andere”