Kappen bomen, boete voor naakte eigenaar of vruchtgebruiker

bert.liekens
Topic Starter

Kappen bomen, boete voor naakte eigenaar of vruchtgebruiker

#1 , 21 feb 2013 13:29

Beste,

Mijn ouders hebben het vruchtgebruik over de woning en ikzelf heb de naakte eigendom.

In de tuin stonden enkele grote bomen met een omtrek van meer dan 1 meter.
Men heeft dus een stedenbouwkundige vergunning nodig voor het kappen van de bomen.

Nu hebben mijn ouders echter de bomen laten weghalen zonder vergunning en zonder mijn medeweten.

Er is onlangs iemand van de gemeente langs geweest om te komen kijken. (Iemand had een klacht ingediend.)

Nu vraag ik mij af: Indien er een boete komt, is dit dan voor de naakte eigenaar (die hier helemaal niets van afwist) of de vruchtgebruiker?

Alvast bedankt voor de reacties...

Bert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007

#2 , 21 feb 2013 13:53

hoe ver stonden de bomen van het huis?
hoe ver stonden de bomen van de buur?

bert.liekens
Topic Starter

#3 , 21 feb 2013 13:57

Beste,

Ik schat dat de bomen zo'n 10-12 meter van de achtergevel van het huis staan.

Ten opzichte van de buren: een 5-tal meter.

Met vriendelijke groeten,

Bert

Reclame

freelance

#4 , 21 feb 2013 14:17

Art. 578. Vruchtgebruik is het recht om van een zaak waarvan een ander de eigendom heeft, het genot te hebben, zoals de eigenaar zelf, maar onder verplichting om de zaak zelf in stand te houden.
Art. 581. Het kan worden gevestigd op alle soorten van roerende of onroerende goederen.
Art. 585. Natuurlijke vruchten en vruchten van nijverheid die bij de aanvang van het vruchtgebruik nog tak- of wortelvast zijn, behoren de vruchtgebruiker toe.
Art. 591. Verder heeft de vruchtgebruiker, steeds met inachtneming van de tijdstippen en het gebruik van de vorige eigenaars, het genot van de partijen bos van hoogstammig hout die waren onderworpen aan geregelde kappingen, hetzij deze op gezette tijden gedaan worden over een zekere uitgestrektheid grond, ofwel bestaan uit een zekere hoeveelheid bomen, zonder onderscheid over de gehele uitgestrektheid van het eigendom genomen.

Alles zal hier afhangen van het plaatselijk gebruik van deze bomen .
Wanneer het bvb. over "productiehout " gaat , zoals populieren , dan kan Art. 591 een rol spelen .
Wanneer deze bomen echter plaatselijk aanzien worden als zijnde vaststaand , en behorend tot het landschap en het erf , zijn dit roerende zaken die behoren tot de naakte eigendom.

Art. 613. De vruchtgebruiker is alleen gehouden tot de kosten van rechtsgedingen die het genot betreffen, en tot het voldoen aan de overige veroordelingen waartoe die gedingen aanleiding kunnen geven.

Bij een eventuele boete , zou deze kunnen vallen op de naakte eigenaar , die dan op zijn beurt de vruchtgebruiker in gebreke kan stellen en Art. 613 kan laten toepassen.

Onafgezien van bovenstaande , kan de naakte eigenaar zich ook richten tegen de vruchtgebruiker voor het ontvreemden of moedwillig beschadigen van eigendom.

Art. 592. In alle andere gevallen moet de vruchtgebruiker de hoogstammige bomen onaangeroerd laten; hij mag alleen de bij ongeval uitgerukte of afgebroken bomen gebruiken om de herstellingen te doen waartoe hij gehouden is; te dien einde mag hij zelfs bomen laten omhakken, indien het nodig is, doch onder verplichting om samen met de eigenaar de noodzakelijkheid daarvan te doen vaststellen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jef 007

#5 , 21 feb 2013 14:25

betreft eventuele boete :
misschien komt er geen boete:
als de bomen op minder dan 12 meter (dacht ik) van het huis staan, moet er geen stedebouwkundige aanvraag zijn, dan mogen ze gekapt worden zonder vergunning
als de bomen op minder dan 3 meter van de perceelgrens staan, moet buur zijn toestemming geven
voor details over die meters : contact nemen met gemeentelijke stedenbouwkundige dienst

freelance

#6 , 21 feb 2013 14:51

Vrijstelling van Stedenbouwkundige Vergunning :
Vellen van hoogstammige bomen is vrijgesteld van vergunning onder de volgende voorwaarden:

de boom behoort niet tot een bos,
de boom staat in woongebied, agrarisch gebied of industriegebied,
de boom staat niet in woonparkgebied,
de boom staat op maximaal 15 meter van de woning.
verder dan 15 meter is vergunningsplichtig .
De boom moet een omtrek hebben van minstens 1 meter , op 1 meter hoogte .

Indien bomen op minder dan 2 ( twee ) meter van de perceelgrens staan kan buur eisen van deze te verwijderen .
Toelating moet hij zeker niet geven .
Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.

Indien het om een bosaanplanting gaat in landbouwgebied gelden andere regels en afstanden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bert.liekens
Topic Starter

#7 , 21 feb 2013 15:13

Beste,

Alvast bedankt voor de nuttige informatie!

De bomen stonden gelukkig wellicht wel in een straal van 15 meter. Eens nameten.

Ik ben wel niet blij dat er van alles achter mijn rug gebeurt en zo in eerste instantie op mij verhaald zou kunnen worden, maar het is nu zo...

Met vriendelijke groeten,

Bert

Terug naar “Andere”