Vruchtgebruiker kijkt niet om naar onroerend goed

LindsayD
Topic Starter

Vruchtgebruiker kijkt niet om naar onroerend goed

#1 , 23 feb 2013 11:27

Geachte,

In Februari 2007 overleed mijn grootmoeder. Zij had 2 eigendommen, van 1 van deze eigendommen heb ik de naakte eigendom geërfd, mijn tante kreeg het vruchtgebruik.
Deze woning verhuurt ze sinds dien, deze woning stond piekfijn in orde.
In 2011 kreeg ik telefoon van mijn zus dat ze me kwam ophalen dat het dringend was dus dat ik moest zorgen dat ik klaar stond. Ze reed toen met mij naar de woning, die er niet verzorgd bij stond.
Ik heb toen via mail men tante gecontacteerd en gevraagd de huurder aan te spreken hierover, ik kreeg geen reactie en ging er vanuit dat het wel in orde zou komen. Daar ik zelf geen wagen heb kon ik dit niet zomaar gaan controleren.
Ik had er men mama ook al over aangesproken en ze zei ja tante woont de andere kant van ** en passeert daar eigenlijk nooit e. Ik liet het maar zo, nu moest ik vorige week in de buurt zijn voor het werk, had besloten een omweg te maken en toch eens te gaan zien. Met mijn fototoestel in de aanslag ging ik naar daar.
Er was nog niets gedaan aan de dingen die ik in 2011 aangekaart had en de struiken en tuin stonden er verwilderd bij, de oprit was niet verzorgd, hekken hing helemaal scheef, betonnen stijl waaraan het hekken hangt is een groot stuk af,... het huis zelf kon ik niet meer zien door de niet onderhouden voortuin.
Door de struiken heen kon ik wel de voortuin een beetje zien en ook dit gras is niet onderhouden.
De grond van de woning heb ik niet betreden, maar wel foto's genomen van hetgeen ik kon zien van op straat.

Nu heb ik volgende vragen:
- Wat zijn de stappen die ik hierin kan nemen?
- Kan het vruchtgebruik die mijn tante heeft beëindigd worden want tenslotte verwaarloost ze het pand en onderhoud het niet als een goede huisvader zoals ze wel verplicht is. Want hierdoor daalt de waarde van het huis tenslotte ook.
-Zijn al de kosten die gemaakt moeten worden om het huis terug in oorspronkelijke staat te zetten voor haar of de huurder of verhaalt zich dat dan op mij?
Ik heb wel geen foto's van in 2007 maar de notaris moet daarvan toch nog iets liggen hebben, of niet?
Tenslotte heeft hij toch een beschrijf gemaakt waarop mijn erfenis kosten werden berekend?

Alvast heel erg bedankt en hopelijk hoor ik snel iets zodat ik eventueel verdere stappen kan zetten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2013 16:16

Heb jij bij het begin van het vruchtgebruik een plaatsbeschrijkving laten opmaken? Altijd aangewezen, zodat later steeds een gebrek aan gewoon onderhoud kan bewezen worden.
Normaal zal de notaris hierover geen info hebben. Gewoonlijk neemt die geen foto's van panden waarvan hij een dossier en / of akte opmaakt, maar je weet nooit.
Het is nog niet te laat op een PB te laten opmaken indien uw tante akkoord ios natuurliojk om deze te willen ondertekenen.
Werd er bij begin van de huur door uw tante een pB met de huurder opgemaakt? Indien ja, vraag dan een kopie. Mogelijks kan deze als bewijs van nalatig onderhoud gebruikt worden.

Reclame

Terug naar “Andere”