Misdrijf ???
Trouwens waarom rijdt u rondt met zulke kwetsbare onderdelen op u wagen?
Ik zal de twee vetgedrukte delen voor u beantwoorden.
Het zou misschien beter zijn om een reply en de daarmee samenhangende post eens volledig te lezen en daar eerst eens rustig over na te denken, maar ik verklaar mij nader, zodat u weet waarover ik schreef in die reply: De post stelde dat de persoon die schade toebrengt, dat doet door in het rond te zwaaien met die wielklem en zodoende blutsen, krassen en gebroken ramen veroorzaakt. Ik weet niet hoe u daarover denkt, maar dat lijkt mij weinig weg te hebben van een goede huisvader, niet? Dat "misdrijft" van opzettelijk schade toebrengen noemt volgens mij vandalisme (ik ben dan misschien geen jurist, maar dat is volgens mij toch een misdrijf waarvoor je gestraft kan worden), daarover ging dat deel van die reply dus.
Ten tweede, alhoewel de situatie niet over mij gaat, maar over een algemeen punt, heb ik de redelijke vrijheid om binnen de wet en met mijn centen te doen wat ik zelf wil. Als ik zin heb om velgen van 2000€ per stuk op mijn auto te plaatsen en daar mee rond te rijden, dan doe ik dat ook gewoon. Er zijn nu eenmaal mensen die dat graag zien, zoals er ook mensen zijn die graag een schilderij zien of zo. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik het waardeer dat iemand met minder respect voor mijn materiaal, daar zomaar schade gaat aan toebrengen, net zoals een kunstliefhebber het waardeert dat iemand zijn schilderij met een mes gaat bewerken bv. Een wielklem kan perfect geplaatst worden met een beschermer, zodat geen enkele schade toegebracht wordt aan geen enkel materiaal. Alleen is de moraal en het wederzijds respect voor andermans materiaal soms ver te zoeken tegenwoordig.
Ik vind het trouwens bijzonder storend dat iemand (en dat is niet enkel op u bedoeld, maar dit lijkt steeds meer en meer te gebeuren tegenwoordig) vraagt waarom iemand anders iets duur of kwetsbaar bezit, met de onderliggende intentie van "moest u dat niet hebben, kan het ook niet beschadigd worden". Dat is toch de wereld op zijn kop? Als iemand iets duur of kwetsbaar bezit is het zeker niet aan mij om dat in vraag te stellen, maar wordt er van mij verwacht om daar geen schade aan toe te brengen, en moest dat toch per ongeluk gebeuren, dat te vergoeden. Dat noemt men een basis van moraliteit, al vermoed ik dat juristen en advocaten evenveel moraliteit bezitten als hen in de wet wordt opgelegd.