probleem met scheidingsmuur

dwiep
Topic Starter

probleem met scheidingsmuur

#1 , 10 mei 2014 13:52

Hallo,

ik zit momenteel in conflict met mijn gebuur (syndicus , 4appartementen) , zijn aannemer heeft 3 jaar geleden de scheidingsmuur afgebroken tussen ons huis en het gedeelde van de gebuur , tegen deze scheidingsmuur stond aan onze kant een betonblokken muur van 9cm bedoeld als onze binnenmuur van de keuken, na de afbraak van de bestaande scheidingsmuur heeft de aannemer een brikken gevel opgemetseld , en deze bevestigd in onze binnenmuur dmv spouwhaken , deze gevel staat ook 20cm van onze binnenmuur af. helaas is dit gebeurt voordat we deze woning gekocht hadden. nu wil ik het keuken gebouw wegbreken , maar als ik de betonblokkenmuur van 9cm ga wegbreken gaat gegarandeerd de brikkengevel ofwel omvallen ofwel barsten vertonen , ik had dit gemeld aan de syndicus en hij is samen met een architecte ter plekke geweest en deze heeft ook al gezegd dat deze werkwijze totaal onaanvaardbaar was . een maand later kreeg ik een brief van de syndicus zijn advocaat waarin zei eist als er schade ontstaat aan hun gevelmuur terwijl ik mijn muur afbreek dat ze een schadevergoeding eisen van 18000€ (de muur is 14m lang 2.50m hoog)
ik heb expertise ingeroepen van een bevriende landmeter , en deze heeft de grond opgemeten en daaruit blijkt dat mijn muur op mijn stuk grond staat maar dat hun gevelmuur zelf een stuk over de scheidingsmuur uitstaat (op onze grond dus)
iemand eenige tips hoe ik dit probleem het rapste kan oplossen want dit sleept al meer als een jaar aan en onze advocaat doet er ook niet echt veel mee ,
blijkbaar heb ik ook rechtsbijstand in mijn verzekering maar de rechtsbijstand word blijkbaar niet gedekt voor buren geschillen ,dus ik kan ook nog eens advocaat kosten gaan betalen terwijl ik niet eens in de fout ben gegaan dus ben ik zo een beetje van gedacht : ik pak mijn graafmachine en ram de hele boel in elkaar en dat de advocaten het dan maar uit vechten...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 10 mei 2014 18:03

De bevriende landmeter zal de totaal onaanvaardbare werkwijze van optrekken allicht op papier willen zetten.
Als TS zelf een landmeter aanstelt zijn zijn bevindingen niet tegenstelbaar aan derden. Vredegerecht dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

dwiep
Topic Starter

#3 , 12 mei 2014 18:13

Geachte Repelsteel,

de aannemer heeft de bestaande scheidingsmuur weggebroken (was te breed en dan konden geen voertuigen meer inrijden)
de muur waarin hij zijn brikkengevel heeft bevestigd stond op dat moment tegen de afgebroken scheidingsmuur aan en was dus mijn binnenmuur waarop mijn dak rust
, ik heb de toestand gezien waarop de vorige eigenaars de rest van de woning hebben verbouwd en een kind van 5jaar kon het beter dus heb ik ook mijn twijfels aan de stabiliteit van mijn binnenmuur en als ik de rest van het bijgebouw afbreek en als er schade onstaat (zelf het kleinste barstje) aan de gevel word ik verantwoordelijk gesteld en zou dus volgens de brief van de syndicus zijn advocaat moeten overgaan tot schadeherstel van 18000 euro ,
de syndicus zelf had op een afspraak een architecte uitgenodigd en deze kwam na een snelle hoofdsom uit tot een 4000€ kosten voor de brikkengevel op te vangen. ikzelf ben 15jaar zelfstandige geweest in de bouw en kwam ook uit op een hoofdsom van 3500-4000€ dus daarin kon ik mij wel vinden .
ik heb vervolgens voorgesteld dat ik mijn binnen muur meter per meter en per hand afbreek zodoende dat de syndicus een aannemer kon aanstellen voor de gevel vervolgens op de vangen maar vermits de opvanging op mijn stuk grond moet gebeuren , en dat ik de muur blok per blok moet afbreken en zou zorgen voor de fundering (omdat mijn graafmachine dan toch juist daar is) maar de rest van de kosten is voor hun. hierover gingen ze nog overleggen , en 2 maanden erna heb ik zelf contact opgenomen met de syndicus en die zei me poefpaf dat ik wel een brief van de advocaat zou ontvangen, daarin stelde zei dus die eis van 18000€.
wij zitten momenteel in een huurwoning wat wij willen kopen maar zolang dat probleem niet opgelost is kunnen wij de bouwgrond niet terug te koop stellen en volgens mijn advocaat kan procuderen een lange tijd in beslag nemen klopt dit?
mvg,

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2014 20:06

En laat die gevel dan ook werkelijk op de scheidingslijn zetten, en niet volledig op uw grond.

dwiep
Topic Starter

#5 , 13 mei 2014 12:06

mijn rechtsbijstands verzekering heeft al laten weten dat rechtsbijstand niet word betaald als het gaat om burentwisten....ik had ook de vraag gesteld wat er gebeurt als ik begin met afbreken en er schade ontstaat.... dan komt mijn verzekering er wel voor uit , dus ze betalen liever de 18000 dan de kosten van mijn advocaat ....jammer genoeg ben ik de eerlijk voor zo praktijken toe te passen ,
is er eenige kans dat ik iets terug kan eisen van de vorige eigenaars waarvan we het huis gekocht hebben? ik heb ook een hoop verborgen gebreken gevonden wat nergens vermeld stond in de akte of de schatting , (oa roofing dak verstopt onder het keukendak) , Mava dit is in principe niet mogelijk omdat als mijn gebuur zijn gevelmuur moet verplaatsen is kunnen ze geen gebruik meer maken van hun inrit (loopt onder de eerste verdieping door)
mvg,

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mei 2014 12:16

omdat als mijn gebuur zijn gevelmuur moet verplaatsen is kunnen ze geen gebruik meer maken van hun inrit (loopt onder de eerste verdieping door)
mvg,
Dat is toch niet uw probleem. Daarom moet jij toch geen deel van uw bouwgrond afgeven.
Als ik dus een bouwgrond koop die te smal is, kan ik dus zo maar een stukje grond van de buur gebruiken en inpikken.
Je kan in de onderhandelingen de verkoop van die strook grond gebruiken om hen tot toegevingen te dwingen. Denk wel dat je daarvoor lans vrederechter zal moeten.

Terug naar “Andere”