energieleverancier laat verhuurder opdraaien voor kosten

octopus
Topic Starter

energieleverancier laat verhuurder opdraaien voor kosten

#1 , 04 nov 2014 19:34

Een huurder zegt zijn huurcontract op.
De huurder heeft zijn energiefacturen niet betaald.
In het huurcontract staat duidelijk dat de huurder verantwoordelijk is voor zijn energieabonnementen en de huur der meters.
De energieleverancier IMEWO rekent deze bedragen toch aan aan de verhuurder.
Ondanks het feit dat dit schijnbaar niet mag, maakt imewo zich sterk door haar eis te staven met:
“Als het huurcontract niet is geregistreerd wordt de verhuurder aansprakelijk gesteld”
Het verhuurkantoor die het contract zou laten registreren beweert dat ze dit deed, maar ik kan nergens een copie krijgen, dus…..
1) Is het werkelijk zo dat een niet geregistreerd Huurcontract imewo het recht geeft de kosten van de huurder op mij te verhalen?
2) Kan ik de agence die de verhuur regelde aansprakelijk stellen voor het niet naleven van de afspraak?
3) Wat kunnen de gevolgen zijn als ik de betalingen die imewo eist niet betaal? (meerkosten, deurwaarder?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 nov 2014 19:37

oei fout
Laatst gewijzigd door roharro op 04 nov 2014 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro

#3 , 04 nov 2014 19:43

Het energieconract staat blijkbaar op uw naam. Dan bent u het die het contract moet nakomen, bent u dus de sigaar!
Energieleverancier is geen partij in overeenkomst tussen u en uw huurder.
CONTRACT is CONTRACT!!!

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2014 20:12

Op wiens naam staat het energiecontract?
Registratie heeft hier niets mee te maken, enkel en alleen de naam op het leveringscontract.
Wie kreeg in het verleden de facturen?
De energieleverancier heeft geen uitstaans met de bepalingen in uw contracten, tenzij deze het huurcontract mee zouden ondertekend hebben. (hetgeen wel niet zal zijn)

roharro

#5 , 04 nov 2014 20:29

Kan ik de agence die de verhuur regelde aansprakelijk stellen voor het niet naleven van de afspraak?

Hieruit deducteer ik dat het contract op de verhuurder is blijven staan.
Ik denk dat TS al met stille trom is vertrokken....

Wat de aansprakelijkheid van de agence hierbij komt doen begrijp ik van geen kanten, tenzij dat kantoor tevens een verzekeraar van wanbetalingen is....

Lijkt me duidelijk....

octopus
Topic Starter

#6 , 05 nov 2014 06:08

het energiecontract staat (stond) op naam van de huurder, maar die heeft plots zijn contract opgezegd en het op mijn naam laten plaatsen als eigenaar.
Het contract vermeldde duidelijk dat de energiecontracten door de huurder moeten aangegaan worden.

wat komt de agence doen inzake aansprakelijkheid? ze heeft de huurder, ondanks mijn weigering, een nieuw contract aangeboden nadat hij zich bedacht heeft en na de opzegperiode opnieuw wou blijven huren. Dus de man woont er nu al 2 maanden zonder geldig huurcontract, en betaalt geen energiekosten. Dit betekent dat ik kan blijven opdraaien voor de energiekosten zolang hij daar blijft wonen.

Ik had gehoopt dat, als in het contract staat dat de huurder moet instaan voor de huur der meters en de energiekosten, de eigenaar hiervoor niet kon aansprakelijk gesteld worden. Toch minstens voor de periode dat het huurcontract van tel was.

mava105

#7 , 05 nov 2014 09:37

Als verhuurder moet jij toch ook uw handtekening zetten of akkoord geven op de meterstanden en de meteroverdracht?
Begin er alvast mee de huurder er aangetekend van ingebreke te stellen.

Lanox

#8 , 05 nov 2014 10:35

Vraag bij het energiebedrijf het document op waaruit zou blijken dat u verantwoordelijk bent en laat ineens weten dat u niet meer wenst gecontacteerd te worden totdat dit bewijs geleverd is. Indien ze een overname document hebben en uw handtekening staat hier niet op dan betwist u uw verantwoordelijkheid opnieuw met dezelfde melding dat u geen verder contact wil totdat het bewijs van uw verantwoordelijkheid is geleverd. Indien de huurder uw handtekening vervalst heeft dient u klacht in bij de politie.

edit: Doe dit aangetekend of in ieder geval op een manier die traceerbaar is.

CityBird

#9 , 05 nov 2014 10:39

het energiecontract staat (stond) op naam van de huurder, maar die heeft plots zijn contract opgezegd en het op mijn naam laten plaatsen als eigenaar.
Dit kan enkel als jij of iemand in jouw volmacht, de makelaar bv de overname van dit energiecontract heeft getekend.
Dus de man woont er nu al 2 maanden zonder geldig huurcontract.
een nieuw contract aangeboden.
Dit lijkt mij tegenstrijdig. Ofwel heeft de huurder een geldig contract, ondertekend door beide partijen ofwel niet.

roharro

#10 , 05 nov 2014 13:30

Uiteraard zitten hier tegenstrijdigheden:

IMEWO is geen energieleverancier maar een NETWERKBEHEERDER.
Het feit dat de netwerkbeheerder energiekosten aanrekent komt doordat er geen energieleveringscontract werd afgesloten met een energieleverancier.

De netwerkbeheerder factureert dat STEEDS aan de eigenaar/verhuurder.
De enige manier om hieraan te ontkomen is inderdaad bewijzen met GEREGISTREERD huurcontract.

Ik heb dit als verhuurder al meermaals meegemaakt: huurders die het vertikken van een energiecontract af te sluiten.
Maar steeds opgelost door te refereren naar het geregistreerd huurcontract.

Daarom is het belangrijk het huurcontract steeds te registreren, anders is het niet tegenstelbaar aan derden, zoals in dit geval.
TS zal moeten betalen en dan zien of hij kan recupereren bij zijn huurder.

CityBird

#11 , 05 nov 2014 22:51

Wij hebben eveneens een identieke situatie meegemaakt en dat verliep heel anders.

De netwerkbeheerder was INFRAX die gewoon de elektriciteit afsloot met een zegel op de meter. Wat er met de achterstallige bedragen van de huurder is gebeurd weet ik niet, maar in ieder geval hebben wij nooit iets van INFRAX gehoord.

artemis

#12 , 06 nov 2014 09:52

Wij hebben eveneens een identieke situatie meegemaakt en dat verliep heel anders.

De netwerkbeheerder was INFRAX die gewoon de elektriciteit afsloot met een zegel op de meter. Wat er met de achterstallige bedragen van de huurder is gebeurd weet ik niet, maar in ieder geval hebben wij nooit iets van INFRAX gehoord.
En wie heeft de kosten betaald om daarna de meter terug open te zetten?

octopus
Topic Starter

#13 , 06 nov 2014 15:25

Ik heb in elk geval nu het geregistreerde huurcontract (voor de periode waarvoor imewo me wil aanrekenen) aan imewo opgestuurd en mijn verantwoordelijkheid proberen af te wijzen.
Voor de nieuwe periode, vanaf september, is de huurder zonder contract blijven wonen, met toestemming van de agence, maar niet van mij.
Ik denk dat ik best energietoevoer laat afsluiten voor ik opnieuw aansprakelijk wordt gesteld.
Ik laat nog weten wat de reactie van imewo is.

Terug naar “Andere”