Vakantieappartement

Lien1989
Topic Starter

Vakantieappartement

#1 , 09 mar 2015 18:05

Hallo,

Vorig jaar in september zijn wij een weekje naar zee geweest. Mijn moeder had toen via email een appartement gereserveerd maar omdat die periode ons uiteindelijk toch niet goed uitkwam heeft ze dit terug geannuleerd en hebben we een ander appartement gehuurd, bij een ander immokantoor. Toen ze het annuleerde hebben ze geantwoord dat het wel degelijk gereserveerd was en er geen annuleringsverzekering had bijgenomen. Hier heeft ze nog op geantwoord dat het echt niet lukte, daar hebben ze zelf niets meer op terug gestuurd. Ze heeft nooit een huurcontract getekend, dit hadden ze wel doorgestuurd. Vandaag krijgt ze plots een brief in de bus van NSZ dat er een bedrag openstaat van 520 euro van het immokantoor in kwestie, en dat ze dit zo snel mogelijk moet betalen. Kan dit zomaar?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 mar 2015 18:12

Natuurlijk, een overeenkomst per mail is rechtsgeldig.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 11 mar 2015 11:13

Beste

Dit kan uiteraard niet.

Vooraleer een overeenkomst met een consument wordt gesloten, dient een heleboel informatie verplicht te worden meegedeeld (http://economie.fgov.be/nl/binaries/Inf ... 246043.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;).

Als consument geniet u een verregaande bescherming en het is aan de onderneming.

Vraag de onderneming (of NSZ) waar in de algemene voorwaarden deze zaken vermeld staan en vraag hen tevens aan te tonen dat u deze voorwaarden aanvaardde.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2015 11:51

Aangezien het via een immo-kantoor gegaan is, vermoed ik wel dat deze zaken in orde zullen zijn.

De vraag is hier of er effectief een reservatie is of niet? Als het kantoor een mail gestuurd heeft met het huurcontract en daarin staat bijvoorbeeld: "Gelieve het contract in bijlage te ondertekenen om de vakantiewoning te reserveren." dan kan er geen sprake zijn van een reservatie als het huurcontract NIET teruggestuurd is.

Als er echter mails zijn waarin de moeder van de topic starter akkoord gaat om de woning effectief te huren, en dit huurcontract enkel nagestuurd werd als extra zekerheid, kan ik me voorstellen dat ze voor een vrederechter toch gedeeltelijk aan het kortste eind zal trekken een (een deel van) de huurprijs zal moeten betalen.

Immo-kantoren dekken zich tegenwoordig goed in tegen mensen die vakantiewoningen reserveren en op het laatste moment terug afzeggen en er makkelijkheidshalve vanuit gaan dat ze dit zomaar kunnen doen zonder kosten.

Kortom: als de moeder van de topicstarter effectief gereserveerd heeft via mail, zou ik niet zomaar durven zeggen dat ze niet moet betalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”