erfdienstbaarheid

hanske
Topic Starter

erfdienstbaarheid

#1 , 12 jun 2008 18:20

Beste,

Momenteel zit ik met het volgende probleem:

Ik woon in een rijwoning. Aan de achterkant is er momenteel de mogelijkheid om met bijvoorbeeld een fiets weg te gaan. Er loopt een pad wat uitkomt op een stukje bouwgrond en zo kom je op de straat die eigenlijk achter de onze ligt.
Volgens het koopcontract hebben we ook erfdienstbaarheid (of het specifiek ook op dit stukje bouwgrond is gericht ben ik nog niet achter, daarvoor moet ik nog naar het kadaster).

Nu doet zich het volgende probleem voor;
Binnen korte tijd zullen er apartementen gebouwd worden op het stukje bouwgrond waarlangs wij (en iedereen die bij ons in de straat woont) langs achteren wegkunnen. Hierdoor kunnen wij dus niet meer langs achteren weg.

Er zijn al een aantal mensen in onze straat geweest die met behulp van het erfdienstbaarheid gedeelte in hun koopcontract hebben geprobeerd om toch in ieder geval later als de appartementen er staan alsnog een doorgang te hebben, maar volgens de notaris verwijst het stukje over de erfdienstbaarheid in hun koopcontract naar een situatie zolang geleden (ze had het over meer dan 100jaar) dat toen de indeling met de huizen enz. nog anders was. Het kwam er op neer dat het stuk grond waarnaar verwezen wordt in het koopcontract dat dat nu de grond is waar onze huizen op zijn gebouwd. Dit staat nog steeds in de koopcontracten omdat de notaris dit elke keer van het vorige koopcontract mee overneemt.
Voor mijn koopcontract gaat ze het ook nog eens nakijken, maar daar verwacht ik ook niet veel van.

Nu is mijn vraag eigenlijk of we op enige manier hier alsnog iets aan kunnen doen zodat we toch nog de mogelijkheid hebben om langs achteren weg te gaan?
Het is een redelijk omslachtig verhaal en ik hoop dat het een beetje duidelijk is...

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding