Vruchtgebruik ?

Gerritvds
Topic Starter

Vruchtgebruik ?

#1 , 27 jul 2009 14:20

Reeds 4 jaar wonen m'n vriendin en ikzelf zonder samenlevingscontract in het huis van m'n grootouders dat nu op m'n ma haar naam staat. Zelf ben ik enige zoon. We hebben geen maandelijkse huur te betalen, wel betaal ikzelf vaste kosten als brandverzekering, KI, etc. Intussen hebben we 2 kinderen. Welke zijn de beste opties om m'n vriendin wat zekerheid te geven bij een evt. overlijden ? Vruchtgebruik ? Welke zijn de voor en nadelen ? Wat indien één van ons beide iemand anders leert kennen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 jul 2009 17:06

De eerste en simpelste stap is U op het gemeentehuis laten registreren als 'wettelijk samenwonenden.' In dat geval erft uw vriendin wettelijk en automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning , voorzover uzelf (mede)eigenaar bent. Zolang uw moeder eigenaar is , heeft dit natuurlijk geen uitwerking. Zij zou U (een deel van ) het huis moeten schenken of verkopen. Of U moet hopen dat U langer leeft dan zij.
Uw kinderen erven de rest van uw nalatenschap.
Wanneer de relatie tussen U beiden zou eindigen , moet je gewoon herroeping doen van het wettelijk samenwonen. Dat kan gebeuren door slechts één van beiden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Andere”