maandelijkse provisies huurlasten

anitadiana
Topic Starter

Re: maandelijkse provisies huurlasten

#16 , 09 sep 2010 16:18

"

1. maandelijks voorschot voor de kosten wordt berekend als gemiddelde van de effectieve bijdrage van de huurder (jaarlijkse afrekening) in de drie voorafgaande jaren
2. jaarlijkse afrekening van de syndicus: ik geef de huurder een volledige kopie van alle kosten die de syndicus mij aanrekent en schrap daarin met rood potlood alle kosten die de huurder NIET moet betalen
3. ik verzoek de huurder om zijn eventuele opmerkingen met staving (ik verwijs daarvoor expliciet naar de huurdersverenigingen) mee te delen uiterlijk voor het einde van de maand die volgt op de verzending van de kostenafrekening

Hierdoor zijn de eindeloze wel-niet spelletjes volledig gestopt.

Ik pas volledig hetzelfde toe. Huurder betaald mij, AFZONDERLIJK van de huur een voorschot van 140 € per maand.
Ik betaal maandelijks een voorschot van 180 € aan de syndicus.
Op het einde van het jaar stuur in de volledige eindafrekening door naar de huurder, met vermelding van de kosten die NIET VOOR HEM zijn.
Heb nog nooit problemen gehad.
En een bewijs dat ik geen huisjesmelker ben: heb eind vorig jaar de maandelijkse huur na indexatie laten ZAKKEN, en dit op EIGEN initiatief. (het was wel maar 2,75 € per maand, maar ik was niet verplicht dat te doen als de huurder niets had gevraagd. Ook wordt iedere opmerking over iets dat stuk is onmiddellijk gemaakt, en dan bedoel in binnen de week. Ik ben namelijk een nogal aktieve klusser).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anitadiana
Topic Starter

#17 , 09 sep 2010 16:25

Mava schrijft : elke jaar stuur ik de huurder een afrekening met aanduiding van de kosten die NIET voor hem zijn (ongeveer toch - weet niet goed hoe ik op één bepaald bericht moet reageren).

Ik vraag nu reeds herhaaldelijk wat ik moet doen om een afrekening te krijgen met de kosten die WEL voor mij zijn.

Jullie zijn blijkbaar allemaal verhuurders: wat zouden jullie doen met een huurder die vraagt of hij al dan niet moet bijbetalen?

Dank voor een reactie.

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 09 sep 2010 16:38

Kan je eens geen kontakt opnemen met de syndicus?
Betaal jij maandelijks een voorschot voor kosten? Weet je hoeveel dat is?
Als verhuurder je geen afrekening wil geven, stop dan eens een paar maanden met het betalen van die voorschotten, evenwel NA HEM EERST aangetekend te vertellen waarom je dat gaat doen.
zeg hem dat je terug voorschotten zal betalen als je ALLE afrekeingen hebt ontvangen. Mogelijks moet je terugtrekken, maar wil hij het in eigen zak steken.

Reclame

Boregard

#19 , 09 sep 2010 20:57

Zijn er gemeenschappelijke lasten die NIET aan de huurder mogen aangerekend worden?

Waar ik woon betaal ik alle kosten, ook die van de syndicus en een voorschot in het reserve fonds, de liften, enz.
De redenering erachter is dat ik het gebouw verslijt door bewoning en dus mee moet betalen in het reserve fonds.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

roharro
Juridisch actief: Ja

#20 , 09 sep 2010 21:05

Zijn er gemeenschappelijke lasten die NIET aan de huurder mogen aangerekend worden?

Waar ik woon betaal ik alle kosten, ook die van de syndicus en een voorschot in het reserve fonds, de liften, enz.
De redenering erachter is dat ik het gebouw verslijt door bewoning en dus mee moet betalen in het reserve fonds.
Stortingen in het reservefonds mogen niet aan de huurder worden doorgerekend!
Kosten van liftonderhoud daarentegen wel.
Soms staan de kosten die zullen aangerekend worden limitatief opgesomd in het huurkontrakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#21 , 10 sep 2010 14:48

Het reservefonds dient normaal om grotere werken aan het gebouw, bvb nieuw dak, grote herstellingen lift nieuwe Cv ketel enz te bekostigen. Het is nite aan de huurder deze te betalen, maar een last voor de eigenaar.
Zeker hiertegen protesteren.

anitadiana
Topic Starter

#22 , 14 sep 2010 14:31

Het probleem met deze verhuurder (tevens syndicus) is dat hij gewoonweg weigert afrekening op te maken (laatste - aan huurders overhandigde - dateert van + 5 jaar geleden).
Het grootste gedeelte van de provisies dient voor het verwarmingsverbruik -met metertjes op elk verwarmingselement - jaarlijks opgemeten door Caloribel. Verhuurder dient echter verwarmingskosten niet in bij Caloribel, zodat deze niet kunnen overgaan tot verdeling van de kosten/appartement omdat deze niet gekend. Volgens mij KAN verhuurder dus ook geen afrekening opmaken.
Mag hij hier 5 jaar mee wachten en kan hij daarvoor eventueel mijn huurwaarborg opeisen in afwachting hiervan?

mava105

#23 , 14 sep 2010 15:50

Hij mag hier zeker geen 5 jaar mee wachten.
wat isk echter niet versta: u zegt dat er caloriemetertjes staan van Caloribel. Worden deze jaarlijks opgenomen? Door wie, indien vloeistofmetertjes, moeten deze jaarlijks worden vervangen, 1 jaar blauw, het volgende jaar rood.
Betalen jullie jaarlijks voor deze warmtemeters en hun opname?
Ik zou stoppen met het betalen van voorschotten totdat syndicus/eigenaar met een sluitende afrekening afkomt. Hij is hiertoe WETTELIJK verplicht.

anitadiana
Topic Starter

#24 , 20 sep 2010 20:16

@mava105 Caloriemetertjes (vloeistof) worden inderdaad elk jaar vervangen voor opname, waarvoor wij als huurder inderdaad betalen (reeds 2x sinds ik hier woon - volgende opname maart 2011).
Stoppen met betalen na verwittiging helpt niet - verhuurder reageert eenvoudigweg niet.
Betaal ondertussen maar weer volledige voorschotten.
WETTELIJK verplicht lapt hij aan zijn laars - heeft dit zelfs gezegd tegen de Vrederechter!

Ik ga deze week naar huurdersbond om te vragen wat ik juist kan/mag doen in mijn geval.

Terug naar “Andere”