huisbaas

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: huisbaas

#16 , 23 jan 2013 16:42

Wat voor type contract het u?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cindy82
Topic Starter

#17 , 23 jan 2013 18:30

Hebben onze advocaat opgebeld en worden vrijdag verwacht en de huisbaas zal er ook zijn .

ik heb hier een artikel klopt dit dan niet? ik weet dat niet hoor even plakken hopelijk kan dit geen kwaad

Het word hoogtijd dat meer en meer mensen gebruik maken (jurisprudentie) van een uitspraak van het hof van beroep nu reeds een aantal jaren geleden in Wallonie. Een in beroep bevestigde uitspraak van een vrederechter in Grace-Hollogne.

Een eigenaar verbood iemand tot het houden van een huisdier. Dit verbod was idd vermeld in het huurkontrakt. De hyuurder weigerde het dier te verwijderen, waarna de eigenaar naar de vrederechter stapte. Deze stelde de huurder in het gelijk. De eigenaar stapte daarna naar het hof van beroep die de uitspraak van de vrederechter in zijn geheel overnam.

Hoe meer mensen in de toekomst van die uitspraak v/h hof van beroep gebruik maken hoe beter. Tegenwoordig is in 99% van huishuurkontrakten een clausule voorzien die het houden van huisdieren uitdrukkelijk verbied. Volledig onwettig zoals U verder kan lezen.

De magistraten die in deze zaak moesten oordelen stelden de eigenaar in het ongelijk en beriepen zich op het verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Dit verderag is toepasbaar sedert 29.08.55 en primeert op elke andere wet, decreet, besluit, reglement... enz...
De rechters oordeelden dat het absolute verbod op het houden van een huisdier een inbreuk vormt op het respect voor de privacy, gezinsleven en woonst. Dat recht word bevestigd door het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden.

De uitspraak luidde als volgt: Gezien de finaliteit v/h huishoudelijk reglement, nl. het instellen van harmonieuze en billijke betrekkingen tussen de bewoners v/e gebouw dat bestemd is voor collectief gebruik, en opgedeeld is in delen voor exclusief en privaat gebruik, en andere delen voor gemeeenschappelijk gebruik, kan een huishoudelijk reglement enkel op wettige wijze tussenkomen in het private domein van de privacy van de bewoners, in die mate dat deze privacy schade kan berokkenen aan het geheel of concurerende rechten gevoelig kan beperken.

(vonnis van 21 oktober 1986, rechtbank van eerste aanleg van Luik, verschenen in ‘la Jurisprudence de Liège, Mons et Bruxelles de 1987’, p. 578 e.v.)

Dit heeft als gevolg dat, steeds volgens deze uitspraak in beroep, een huurder het recht heeft een dier te houden. Zelfs indien het huurkontrakt of het huishoudelijk reglement dit uitdrukkelijk verbied.

UIteraard is niet iedere rechter verplicht deze uitspraak in beroep te volgen. Hoemeer mensen echter van deze jurisprudentie gebruik maken destemeer vrederechters rekening zullen houden met die uitspraak in beroep.

Dus een goede raad aan alle huurders die een dier hebben en zich niet een ongeluk willen zoeken om een appartement te vinden dat huisdieren toelaat: teken gewoon het kontrakt waarin staat dat het houden van huisdieren verboden is, zonder te zeggen dat je een huisdier hebt natuurlijk. Indien de verhuurder nog maar het vermoeden heeft (buiten die enkele zeldzame gevallen dan) dat je een huisdier hebt zal je toch sowieso geweigerd worden. Ik denk dat dit buiten kijf staat en door vele aspirant huurders kan bevestigd worden. Moest het later tot een discussie komen refereer je naar deze uitspraak van het hof van beroep. De advokaat van de verhuurder zal wel 2x nadenken eer hij een gerechtsprocedure start. En bij een 3-9 zit je toch minstens een jaar of drie veilig tenzij de verhuurder een pak geld wil ophoesten wat ik betwijfel. Meer en meer eigenaars en verhuurkantoren blijken ergens op de hoogte te zijn van deze uitspraak in beroep maar verzwijgen dit natuurlijk. Ik ben de mening toegedaan dat de schandelijke tirannie van de verhuurders op dit specifieke vlak maar eens moet eindigen.

mava105

#18 , 23 jan 2013 20:00

De advokaat van de verhuurder zal wel 2x nadenken eer hij een gerechtsprocedure start. En bij een 3-9 zit je toch minstens een jaar of drie veilig tenzij de verhuurder een pak geld wil ophoesten wat ik betwijfel. Meer en meer eigenaars en verhuurkantoren blijken ergens op de hoogte te zijn van deze uitspraak in beroep maar verzwijgen dit natuurlijk. Ik ben de mening toegedaan dat de schandelijke tirannie van de verhuurders op dit specifieke vlak maar eens moet eindigen.
Het is dank zij de houding van personen zoals u, dat veel verhuurders veel voorzichtiger worden en hiertegen maatregelen nemen.
Persoonlijk verhuur ik enkel nog maar voor 1 jaar. Tijdens dat eerste jaar kan ik dan zien of er al of niet huisdieren aanwezig zijn. Indien wel, volgt de opzeg zeer snel. Met voor de huurder opnieuw dure verhuiskosten, en mogelijks waarborg kwijt ingevolge schade door dieren aangebracht. Ook de reuk van een dier is schade, en kan de verhuurder verplichten te laten ontsmetten en alles te herschilderen.
Indien er geen dier is zal ik met plezier stilzwijgend verlengen.

Reclame

Vandebos

#19 , 23 jan 2013 21:23

Het vonnis in kwestie dient bovendien in de specifieke omstandigheden van het gebouw en het dier gelezen te worden. Het ging in dat geval immers om een sociaal flatgebouw waar voornamelijk aan alleenstaanden en/of ouderen werd verhuurd. Gelet op de intentie van het sociaal verhuurkantoor in kwestie met het gebouw (oa bevorderen sociaal contact) maakte het totaal verbod op gewone huisdieren bij de bewoners geen enkele zin. Het is daarom dat de maatschappij in beroep nogmaals ongelijk kreeg.

Steeds vaker duikt het verkeerd gebruiken van vonnissen hier op. Het is niet omdat er in een vonnis drie lijntjes staan die in uw geval passen men zomaar de algehele context van dat vonnis overboord mag gooien en verwachten dat die drie lijntjes uw dag voor het vredegerecht gaan maken. Dat lijkt verdacht veel op de heilige teksten die somigen tegenwoordig terugvinden in opengesneden tomaten, visseschubben of ingewanden van geofferde dieren....

Voor verhuurders is het ten zeerste af te raden in hun huurcontract een totaalverbod op huisdieren op te nemen. Het is veel beter als de huurder middels een clausule in het huurcontract verplicht wordt het houden van een huisdier schriftelijk aan te vragen waarbij hij het type van dier en aantal dient aan te geven. De verhuurder kan dan op een gemotiveerde wijze weigeren of toestaan.

freelance

#20 , 23 jan 2013 21:26

De problematiek van het houden van huisdieren is op het forum al dikwijls beschreven ( en ja , wij kennen die jurisprudentie ) .
Zoals in het artikel/citaat van topic starter staat :
" UIteraard is niet iedere rechter verplicht deze uitspraak in beroep te volgen."
"(vonnis van 21 oktober 1986, rechtbank van eerste aanleg van Luik, verschenen in ‘la Jurisprudence de Liège, Mons et Bruxelles de 1987’, p. 578 e.v.) "

Een jurisprudentie van eerste aanleg is nog niet bindend voor een vrederechter .
Een vrederechter heeft in eerste instantie de bedoeling van "vrede te stichten " , en dus de kerk in het midden te houden .
Dat een huisdier ( in casu hond(en ) moet kunnen wanneer een tuin aanwezig is , zal aanvaard worden .
Wanneer geen tuin aanwezig kan een huisdier ( in casu hond ) last en schade berokkenen , waar zowel de eigenaar/verhuurder als de omwonenden veel hinder kunnen van ondervinden .
Dat verhuurders zich hier voor indekken is normaal . Hof van de Rechten van de Mens of niet ...
Een verhuurder heeft de verantwoordelijkheid zijn goed te vrijwaren voor schade als goed huisvader . Zo dient ook de huurder te reageren .
Moest dit principe strict toegepast worden , zou rechtspraak voor eerste aanleg hier niet eens nodig zijn .

Verder doen verschillende mensen hier verwoede pogingen om vraagsteller te helpen , en daar hun tijd in te steken .
Maar vraagsteller weet blijkbaar niet goed wat ze wil . Blijven wonen , en advies te krijgen over de actuele problemen ; ofwel verhuizen naar een andere woning .
Op vragen "welk type huurcontract " wordt niet geantwoord .
Mischien dat advocaat het beter weet , in dat geval kunnen wij onze tijd ergens anders nuttiger besteden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Cindy82
Topic Starter

#21 , 24 jan 2013 10:23

Ons huidig contract is een loopt tot 2018 is een 3-6-9contract hier in ons contract staat ook geen huisdieren toegelaten maar de huisbaas weet wel dat er er zijn en geeft er geen probleem mee, Die komt hier geregeld binnen en ik moet me niet schamen over hoe het erbij ligt enzo.
Het Contract zou opgezegd worden aangezien hij anders niet mag verder doen aan het plaatsen van zijn nieuwbouw (in onze tuin).

En Mava105

Het is dank zij de houding van personen zoals u, dat veel verhuurders veel voorzichtiger worden en hiertegen maatregelen nemen.
Persoonlijk verhuur ik enkel nog maar voor 1 jaar. Tijdens dat eerste jaar kan ik dan zien of er al of niet huisdieren aanwezig zijn. Indien wel, volgt de opzeg zeer snel. Met voor de huurder opnieuw dure verhuiskosten, en mogelijks waarborg kwijt ingevolge schade door dieren aangebracht. Ook de reuk van een dier is schade, en kan de verhuurder verplichten te laten ontsmetten en alles te herschilderen.
Indien er geen dier is zal ik met plezier stilzwijgend verlengen.

in gevolg er schade zou zijn wil ik die graag vergoeden heb ik geen probleem mij, als u kind of dergelijke iets stuk maakt draait de ouder er ook voor op he
En geur in de woon , in onze kwestie zal het niet zijn hier word DAGELijks gepoetsd en wekelijks met dettol En er zouden meer mensen als mij moeten zijn! dan zaten de asielen in belgie misschien niet over vol moest ik geen hond hebben en ik ga in een huis wonen waar geen dieren toegelaten zijn wil ik me daar zeker aan houden maar ouders moeten ook hun kinderen niet weg doen omdat ze verhuizen en kinderen maken ook Dingen stuk niet ? En nog maals over die geur dan zou ik in het contract ook plaatsen verboden te Roken dat is nog eens slecht voor de gezondheid en die geur kruipt ook overal in

spijtig dat er hier blijkbaar niet echt veel dierenvrienden zitten.

Gebruiker21

#22 , 24 jan 2013 11:14

Heeft niets met liefde voor dieren te maken, maar alles met de bezorgdheid van de verhuurder dat zijn huis in goede staat blijft. Wijzelf huren ook (nog enkele maanden te gaan), en hebben het huis altijd onderhouden / verzorgd alsof het ons eigen huis was. Onze huisbaas ziet ons dan ook niet graag vertrekken (wat wij normale zorg voor ons huurhuis vinden, is vandaag de dag blijkbaar een grote uitzondering) en overweegt om gewoon niet meer te verhuren eens wij verhuisd zijn, wegens te veel problemen met de huurders die voor ons gepasseerd waren. Er waren er ook bij met twee honden: gevolg: deurlijsten waren afgeknaagd en deuren gekrast van het krabben door de honden. De waarborg heeft lang niet alle kosten voor het vervangen van de deuren gedekt, maar het voor de rechter brengen heeft de huisbaas niet gedaan wegens te veel rompslomp en tijdverlies (wat uiteindelijk ook geld kost).

Ik begrijp mava dus perfect. Een huurder hoort het contract na te leven. Punt. Heeft helemaal niets met dierenliefde te maken...

Uw vergelijking met kinderen is trouwens typisch: een hond is geen kind! Het komt zelfs niet in de buurt van een kind! Honden"liefhebbers" die een hond als hun kind behandelen doen het dier trouwens meer kwaad dan goed. Een hond is een hond, en voor dat dier is het goed als jij je als een ander dier uit de roedel gedraagt (liefst als het alpha-mannetje, trouwens). Met andere woorden: je moet je als een hond tegenover je hond gedragen. Dat maakt het dier het meest gelukkig (en ik spreek uit ervaring, want toen ik nog thuis woonde heb ik steeds honden gehad). Als de hond jou als het alpha-dier uit de roedel beschouwd, heeft hij houvast. Dan weet hij dat de roedel goed geleidt wordt. Het zal zijn gedrag positief beïnvloeden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Cindy82
Topic Starter

#23 , 24 jan 2013 11:27

Ok een hond is geen kind , maar voor ons wel het enige wat we hebben en onze hond is perfect gelukkig en opgevoed. Ze zouden beter het contract veranderen in van het houden van dieren verbieden het verbieden van aankoop van nieuwe dieren daar ga ik dan volledig mee akkoord,
dus als ik jullie hier allemaal lees mogen we binnenkort onder een brug ofzo gaan wonen ... hoopvol leuk vooruit zicht

Gebruiker21

#24 , 24 jan 2013 11:53

Ok een hond is geen kind , maar voor ons wel het enige wat we hebben en onze hond is perfect gelukkig en opgevoed. Ze zouden beter het contract veranderen in van het houden van dieren verbieden het verbieden van aankoop van nieuwe dieren daar ga ik dan volledig mee akkoord,
dus als ik jullie hier allemaal lees mogen we binnenkort onder een brug ofzo gaan wonen ... hoopvol leuk vooruit zicht
Ik vind het vreemd dat het zo moeilijk te vatten is dat je het EIGENDOM van iemand HUURT. En dat de eigenaar ook de eigenaar van het huis blijft en zelf bepaald wat er al dan niet met dat eigendom gebeurt. Als de eigenaar geen dieren wil, moet je dit respecteren. Het is en blijft zijn huis. Ga dan op zoek naar een eigenaar die geen probleem heeft met dieren. Moesten dieren geen schade aan huizen veroorzaken, zouden er niet zo veel eigenaars in hun contacten geen dieren toelaten. Jij moet het misschien bekopen omdat "collega dierenliefhebbers / huurders" hun honden minder goed opgevoed zijn en huizen beschadigd achterlaten. Maar op wie moet je dan kwaad zijn? Op de verhuurder? Neen, op je collega dierenliefhebbers!

Afin, en nu terug on topic. Wil je eigenlijk nog advies ivm je huidige huurwoning? Want blijkbaar staat je besluit al vast om te verhuizen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Cindy82
Topic Starter

#25 , 24 jan 2013 12:02

Wij hebben morgen een afspraak met onze advocaat en onze huidige huurbaas we gaan samen rond tafel zitten .
Bedankt voor jullie tijd

Terug naar “Andere”