de broers zullen je blijven ambeteren vrees ik. Zelfs in een caravan of iets anders. Kan je niet eenvoudig de zolder of andere ruimte in twee delen met een gyprocwand?
Sorry dat ik zo laat antwoord, ik heb namelijk al een hele tijd niet meer op dit forum gezeten en dacht niet dat er andere mensen zouden antwoorden. De broers zouden me zeker minder storen. Het storende nu is vooral dat ik elk geluid in de gang hoor. Mijn ene broer zijn kamer is op de zolder, en de zoldertrap is 'in mijn kamer ingebouwd. Om het zo te zeggen. De muur tussen de trap en mijn kamer is enkel een houten skelet met langs beide delen een houten afwerking. Akoestisch trekt dat op niets. En de zolder is ook niet voorzien om als kamer gebruikt te worden. Elke verplaatsen van voorwerpen (vergeet niet de bureaustoel op wielen), elke stap en al het geluid (dus ook de muziek van zijn kamer) van de zolder hoor ik. Muziek opzetten helpt niet, zeker niet tegen de geluiden van het stappen en het gebruik van de trap. Dat is dus hetgeen dat het meeste stoort en afleid, en dat zou al wegvallen. Tegen wanneer ze me zouden storen als ik in een soort caravan in de tuin zit, dan zullen ze wel een goede reden hebben volgens mij (ik zie ze niet de in januari de kou trotseren om mij lastig te vallen om onnozel te doen)... En vergeet niet: mijn bureau is ingebouwd onder de trap, dus het dichtst bij de geluidsbron.
Ik heb zelf al wat voorstellen gedaan om de akoestiek van de wand te verbeteren, maar mijn ouders zijn verkocht aan de afwerking en dus die mag ik niet aanpassen. Om dan geluidsisolatie in het houten skelet te voorzien (dus volgens massa-veer-massa principe) zouden mijn ouders iemand moeten inhuren om dat te plaatsen (ze willen enkel kwaliteitswerk) en dat vinden ze te duur... Dan schiet er dus niet veel mogelijkheid over voor mij.
Om mijn gevoeligheid voor geluid wat date verduidelijken: als ik in een bib studeer, ben ik constant afgeleid door mensen die hun blad omdraaien, door mensen die hoesten of niezen, door het gewandeld van de mensen (zelfs van die zonder hakken) en daarom is studeren in de bib ook geel oplossing. Visueel ben ik ook snel afgeleid, door personen in de buurt die een blad omdraaien, of door personen die voorbijstaken, of binnenkomen, of handbewegingen...