Grond(en) zonder eigenaar

LowieVH
Topic Starter

Grond(en) zonder eigenaar

#1 , 12 jun 2008 23:26

Beste,

In een (niet nader genoemde) gemeente had mijn stiefgrootvader een groot aantal gronden die hij tijdens zijn leven allemaal zou verkocht hebben. Recent is aan het licht gekomen dat dit niet zo is. Een potentiële koper heeft zo enkele kavels aan het licht gebracht.
Volgens enkele onofficieele bronnen liggen in deze gemeente nog vele kavels waarvan de eigenaar onbekend is. De oorspronkelijke eigendom van mijn stiefgrootvader zou 'enorm' groot geweest zijn, dus veronderstel ik dat er nog kavels liggen die mijn familie toekomen.
Op de betreffende registratiekantoren is hier niets van terug te vinden (wel is er een rechtzetting gebeurd voor de gevonden kavels).
De gemeente geeft (mondeling) toe dat er nog onbekende gronden zijn, maar geeft geen verdere info hierover. Wel mag ik altijd met kadasternummers langskomen voor verder onderzoek.

Nu mijn vraag; Kan ik een lijst eisen van onbekende gronden in de gemeente?
Waar vind ik meer info ivm deze problematiek?
Tips welkom...

Lowie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 13 jun 2008 21:18

U zit op mijn stokpaardje.

Beroepshalve heb ik toegang tot alle mogelijke bronnen inzake percelen en eigenaars. Enkele maanden geleden heb ik eens het volgende gevraagd: een lijst van alle percelen in 4 gemeenten waarvan de eigenaars méér dan 100 jaar oud zijn... (dit is geen bestaande procedure die aan particulieren kan worden geleverd; de wetgeving op de openbaarheid van kadaster en registratie voroziet dit helemaal niet).

Via een andere bron heb ik dan nagegaan of die mensen inderdaad nog leefden. Ik vond zo meerdere onbebouwde percelen (geen huizen) zonder gekende eigenaar. Als de Onroerende Voorheffing op een perceel een bepaalde grens niet overschrijdt (ik dacht 5 euro), wordt er nooit een aanslagbiljet gestuurd en kan zo een perceel er dus héél lang gewoon liggen.

Ik ben dan op zoek gegaan naar erfgenamen: dat bracht me meestal naar het buitenland.

Als er geen erfgenamen zijn volgens de wet (we gaan tot in de 4de graad; maar er is plaatsvervulling zonder beperking voor de kinderen van broers en zusters en van ooms en tantes), dan is de Staat erfgenaam.

Er zullen dus in elke gemeente dergelijke percelen te vinden zijn (wellicht 99% landbouwgrond).

?? Waarom zou U erven van uw stiefgrootvader??

De registratiekantoren hebben in elk geval ononderbroken documentatie die teruggaat tot 1901. Voor zover ze niet verloren is, zelfs tot 1835.

Het Kadaster heeft alle documentatie tot het ontstaan van België; niet noodzakelijk ter plaatse maar zeker op de Gewestelijke Directie (niet noodzakelijk gratis).

Nu mijn vraag; Kan ik een lijst eisen van onbekende gronden in de gemeente?

Er bestaat geen dergelijke lijst. Elk perceel is gelinkt aan een eigenaar. Het enige wat kan, is dat die naam niet meer actueel is.

Als U alleen maar kadasternummers heeft (en geen kadasterplan van exact die periode), dan zou er een speurtocht moeten gebeuren naar de nummers van die percelen NU.

Wanneer is uw stiefgrootvader gestorven?

LowieVH
Topic Starter

#3 , 13 jun 2008 22:33

Dino,

Mijn grootmoeder was erfgenaam van mijn stiefgrootvader, echter op het moment van het overlijden van stiefgrootvader dacht iedereen (inclusief hemzelf) dat er geen bezittingen meer waren.
Hij is overleden in 1985.

Het volledige verhaal is echter erg complex en kan ik niet uit de doeken doen zonder namen van derden te noemen, ev via PM

wel liggen de statistieken in deze gemeente iets beter dan 99% landbouwgrond (tot nog toe 100% bouwgrond :D )

En nu naar het kadaster...

Reclame

Terug naar “Andere”