BTW 6% bij afbraak en heropbouw schuur ?

Guyr27
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

BTW 6% bij afbraak en heropbouw schuur ?

#1 , 07 sep 2019 14:36

De vraag die zo vaak gesteld wordt :

renovatie of nieuwbouw 6 of 21 %

Hoeve + losstaande schuur :

Hoeve : 18,50* 9 m
Schuur : 12 op 19 m

Werkzaamheden :
Hoeve : stookolieketel weg verwarming vernieuwen, dak isoleren, op bovenverdieping : 2 kamers bijmaken met gipsplaten, zonnepanelen leggen, zoldervloer purren.
Schuur: die is rotversleten dus beter plat en heropbouw.

opervlakte blijft voor en na totaal zo goed als gelijk. van de hoeve blijft dus alles overeind, van de schuur niet. maar wil zeggen dat meer dan de helft van het totaal ( schuur + hoeve ) wel blijft staan natuurlijk nl de hoeve.

Dank voor een gestaafd antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Guyr27
Topic Starter

#2 , 07 sep 2019 15:16

de hoeve is niet gelegen in 1 van deze steden,
Maar het gaat hier, volgens mij althans, niet over afbraak en wederopbouw ? ik renoveer de hoeve en als onderdeel van de die renavatie sla ik een paar muren plat nl de schuur, die ik dan weer opbouw.

ik heb geen idee wat de criteria zijn : oppervlakte : die blijft bijna gelijk voor en na, Constructie ? aangezien aan de hoeve geen constuctiewerken gebeuren blijft die ook voor meer dan de helft gelijk.

Guyr27
Topic Starter

#3 , 07 sep 2019 16:22

dus bij een renovatie zal je op de losstaande garage ook altijd 21 % betalen ?
Laat ik het eens anders stellen : ik renoveer het huis : nieuwe verwarming ( warmtepomp, zonnepanelern, stookolieketel weg, regenput, steek isolatie in de muren en wie weet wat nog nodig is, in diezelfde bouwaanvraag herbouw ik dus ook de schuur dat wordt garage/opslag. Wordt dan alles wat ik aan de hoeve doe ook gelijk nieuwbouw en bijgevolg 21 % ?

Reclame

Guyr27
Topic Starter

#4 , 07 sep 2019 17:16

Om het duidelijker te schetsen ga ik de vraag anders stellen :

Aanvraag renovatie :
Geplande Werkzaamheden :

Hoeve : stookolieketel weg verwarming vernieuwen ( warmtepomp ) , dak isoleren, op bovenverdieping : 2 kamers bijmaken met gipsplaten, zonnepanelen leggen, zoldervloer purren.
De achtergevel gaat eruit want die wordt vochtig en die vochtproblemen zouden opgelost moeten worden.

Vermits het huis 20 jaar oud is, is het duidelijk dat ik hier 6% geniet. Nu is de vraag verlies ik deze 6 % als ik tijdens dezelfde renovatie ook de schuur/garage afbreek en heropbouw ?

Hoeve : 18,5* 9 m
Schuur : 12 op 19 m

De schuur na heropbouw iets kleiner nl 8 X 15 m

lukasi

#5 , 07 sep 2019 19:48

Simpel
ga je in dat huis wonen ? Ja ? 6%
Ga je in die schuur of garage wonen ? Ja ? 6%
Nee? dan 21%.

Het verlaagd btw tarief is van toepassing op alle werken die de woning behelzen.
Maw een terras aan de voordeur, of een aan de achterdeur is 6% , terras achterin de tuin21%
Garage inpandig 6% , garage uitpandig 21%
Uitpandige garage lig tachter de woning met in de zijgevel de voordeur dan is de oprit tot aan de achtergevel 6% en de oprit van achtergevel tot garage 21%

Guyr27
Topic Starter

#6 , 08 sep 2019 11:30

Waar kan ik volgende tekst vinden ? Daar zou instaan dat ook losstaande garages aan 6% kunnen gebouwd worden. aanschrijving nr. 6, 22.08.1986, nr. 51

Dank

Guyr27
Topic Starter

#7 , 09 sep 2019 13:50

Het helpt volgens mij ook te vermelden dat zowel de elektriciteits meter als de watermeter in deze garage hangen. als de garage dus weg is heeft het huis geen electriciteit en geen water meer.. De garage is dus wel degelijk "onderdeel" van het huis.

Guyr27
Topic Starter

#8 , 09 sep 2019 13:51

Beste Marcus Aurelius, ik kan geen pb sturen, maar als je het stuurt naar guyr26@yahoo punt com komt het zeker terecht

Terug naar “Andere”