Help, compris moet worden verbroken door mede eigenaars

zosten
Topic Starter

Help, compris moet worden verbroken door mede eigenaars

#1 , 21 jul 2009 12:38

We hebben een zware blunder begaan, wie kan ons raad geven aub? We tekenden kortgeleden een compromis. Wat blijkt? Er is niet 1 maar nog 2 mede-eigenaars zijn, nl haar 2 dochters? Beide Notarissen spelen onder 1 hoedje en zeggen nu, compromis is niet rechtsgeldig en moet worden verbroken. Uit gemakzucht, omdat ze er voor niets willen tussenzitten. Allemaal de schuld van de makelaar. Die heeft z'n werk niet goed gedaan. Kan dit zomaar? 1 van de mede-eigenaars wilt echt niet tekenen. Eigenares zelf heeft 2/3 recht de rest 1/3. Er is ook een flink voorschot /borg betaald omdat we zonder dit bedrag het absoluut niet konden krijgen. Gelukkig hebben we een bewijs laten tekenen. Nu denkt iedereen ntrlk het is zwart geld. Wat kunnen wij doen? Superdringend. Moeten wij de compromis zomaar tekenen en bye bye zeggen tegen onze zuurverdiende centen? Dat kan toch niet? Die makelaar zit lekker vakantie te vieren in Frankrijk terwijl wij ons zitten op te vreten van de zenuwen. Wij willen in het slechtste geval de compromis tekenen als we die som terugkrijgen maar dat geld is al een geval appart. Moedertje heeft het geld zgn meegegeven met iemand van de bank die thuiskomt. Na hevige ruzies van de familie uit ligt ze nu in het ziekenhuis. Dochters azen euh willen liefst zoveel mogelijk geld. Weet iemand raad AUB?????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 jul 2009 12:56

Het is niet door een fout langs uw kant dat de compromis verbroken dient te worden... Bovendien is het de verantwoordelijkheid van de notaris om na te gaan of een pand toebehoord aan diegene die het tracht te verkopen.

Niet tekenen van die verbreking lijkt me de eerste zet ongeacht waar het geld vandaan komt...

Advies inwinnen bij een raadsheer om een ingebrekestelling, recuperatie van de geleden en een schadevergoeding wegens bedrieglijke verkoop lijken me voldoende gronden om de zusters snel te laten trachten deze zaak in der minne te doen schikken. Als ze tenminste hun verstand een beetje gebruiken.

Trouwens de handen van die notaris zijn ook niet proper als hij een bedrag hoger dan € 15.000 cash in compromis heeft ontvangen voor dit pand. (wet op terrorisme en witwas..)

j.demoor

#3 , 23 jul 2009 10:31

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(Burgerlijk Wetboek).

U wist als koper niet dat de zaak mede aan een ander toebehoorde,zodat die verkoop grond tot schadevergoeding kan opleveren.

‘De nietigheid van verkoop van andermans zaak kan slechts door de koper,en niet door de verkoper worden ingeroepen‘(Cass. 30 januari 1941,Pas. 1941,I,24).

Roep de nietigheid van de verkoop in met vergoeding voor de geleden schade. Ook de makelaar was onzorgvuldig. Vorder van hem het betaalde voorschot terug met interest. Let op met de registratierechten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

zosten
Topic Starter

#4 , 23 jul 2009 14:50

Het is niet door een fout langs uw kant dat de compromis verbroken dient te worden... Bovendien is het de verantwoordelijkheid van de notaris om na te gaan of een pand toebehoord aan diegene die het tracht te verkopen.

Niet tekenen van die verbreking lijkt me de eerste zet ongeacht waar het geld vandaan komt...

Advies inwinnen bij een raadsheer om een ingebrekestelling, recuperatie van de geleden en een schadevergoeding wegens bedrieglijke verkoop lijken me voldoende gronden om de zusters snel te laten trachten deze zaak in der minne te doen schikken. Als ze tenminste hun verstand een beetje gebruiken.

Trouwens de handen van die notaris zijn ook niet proper als hij een bedrag hoger dan € 15.000 cash in compromis heeft ontvangen voor dit pand. (wet op terrorisme en witwas..)
Hoi, bedankt voor jullie antwoorden. Ondertussen heb ik eens raad gaan vragen bij een gratis advokaat en net zoals jullie zeggen kan ik veel rechten halen, zoals oa m'n geld terugeisen of zelfs de verkoop eisen. Het enige dat ik nu moet doen is een advokaat nemen want m'n geld heb ik nog steeds niet terug en een antwoord nog veel minder. Die familie wilt nog een 8 dagen uitstel omdat de moeder (eigenares 2/3) in het ziekenhuis ligt (door het toedoen van, de dochter of familieruzie) en ze mag niet opgejaagt worden zeggen ze. Daar zijn we niet veel mee ntrlk want ondertussen is het weer rekken en trekken. Als het na 8 dagen nog niets wordt dan is m'n geduld definitief op en zet ik stappen via een advokaat. Het kost me dan extra geld maar liever dat dan geen resultaten te hebben. Toch erg dat je niets te zeggen hebt over je eigen huis als je kinderen hebt. Die staan ntrlk lekker te wachten op het heengaan, al laten ze dit niet merken! Wat een zooitje die familie. Ik hou jullie nog op de hoogte, iig hartlke dank voor jullie reakties. :wink:

zosten
Topic Starter

#5 , 23 jul 2009 14:53

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(Burgerlijk Wetboek).

U wist als koper niet dat de zaak mede aan een ander toebehoorde,zodat die verkoop grond tot schadevergoeding kan opleveren.

‘De nietigheid van verkoop van andermans zaak kan slechts door de koper,en niet door de verkoper worden ingeroepen‘(Cass. 30 januari 1941,Pas. 1941,I,24).

Roep de nietigheid van de verkoop in met vergoeding voor de geleden schade. Ook de makelaar was onzorgvuldig. Vorder van hem het betaalde voorschot terug met interest. Let op met de registratierechten.
Wat de makelaar betreft, er staat niets te vinden over de makelaar in onze compromis. Alleen de notaris weet er van, maar die zal zich uiteraard van de domme houden! Alleen al hun handen afhouden van dit geval valt onmiddelijk op. God geprobeert van hen om te zeggen dat de compromis niet rechtsgeldig is. Ze dachten wrschnlk dat we het zomaar zouden verbreken. Notarissen doen alleen maar moeite als ze flink verdienen me dunkt.

Vandebos

#6 , 23 jul 2009 14:53

Bezorg de familie een schrijven tegen ontvangst bewijs dat als u geen genoegdoening ontvangt binnen de afgesproken termijn u hen in gebreke stelt en gerechtelijk laat vervolgen.

Beetje druk op de ketel zetten,

Laat brief eventueel schrijven door advokaat...

zosten
Topic Starter

#7 , 23 jul 2009 15:09

Bezorg de familie een schrijven tegen ontvangst bewijs dat als u geen genoegdoening ontvangt binnen de afgesproken termijn u hen in gebreke stelt en gerechtelijk laat vervolgen.

Beetje druk op de ketel zetten,

Laat brief eventueel schrijven door advokaat...
Er zal niets anders op zitten denk ik.

Terug naar “Andere”