Mijn partner wil haar rijhuis (onze gemeenschappelijke woonst) verkopen, voor aankoop appartement (ook als samen-woonst), maar botst op een bureacratische betonmuur bij de gemeente.
Probleem: gemeente beschouwt de woning als een “tweewoonst”, waardoor een EPC-attest (uiteraard voor het volledige rijhuis) niet kan ingevoerd worden bij Omgeving/Vlaanderen. Notaris kan niet verkopen zonder EPC. Dan maar een “2e EPC” is geen oplossing: dit opent een doos van Pandora (verkoop, fiscus,…) – complicaties.
Historiek huis:
• gebouwd rond 1910; rijhuis ca. 7m breed, 2 verdiepingen; 1 voordeur met (ingebouwd) 2 bellen en 2 brievenbuskleppen, 1 garagedeur
• ca. 1960-1988 “tweewoonst” zoals dat toen nog ging: 1 voordeur, 1 trap & gang, alle kamerdeuren op de gang zonder 2 afsluitbare delen (toen werden nog mondelinge afspraken gemaakt)
• ca. 1960-1988: 2 afzonderlijke meters gas, elektriciteit en water
• 1988: verkoop aan huidige eigenaar (mijn partner), en opnieuw eengezinswoning: kadaster op bezoek en erkent huis als ééngesinswoning (van dan af ook fiscaal ééngezins); AFZONDERLIJKE METERS VERVANGEN door één enkele meter water-gas-elektr, één EAN elektr en gas
• 1988: tweede brievenbusklep vergrendeld; – op de dubbele bel staan wel nog 2 namen (om veiligheidsredenen – “lijkt” op meervoudige bewoning)
• 1988-heden: slechts één kadasternummer, één EAN gas, één EAN elektr.
• 2005-heden: partner en ik samen in relatie, maar pas 2020/8 officieel samenwonend
• 2016-2018: ikzelf gedomicilieerd in rijhuis partner (afzonderlijk, maar ook toen feitelijk samenwonend) 2020/8 officieel samenwonend
Argumentaties overheid:
• gemeente: op “street view” zijn 2 brievenbuskleppen te zien (dat klopt: verwijderen van de 2e klep is niet mogelijk, de kleppen zijn ingebouwd in alu-deurprofiel)
• in beroep gaan bij Vlaanderen/Omgeving niet mogelijk: zij verwijzen terug naar de gemeente.
Mijn partner is ten einde raad: bij de gemeente wordt niet gereageerd, of men reageert “geblokkeerd”, ook niet na meerdere mails, telefoons. Op uitnodiging “kom gerust controleren” wordt niet ingegaan.
Vraag: hoe raken wij uit deze “Kafka”?