Eengezins of tweewoonst: dit is Kafka

anenrbr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eengezins of tweewoonst: dit is Kafka

#1 , 20 dec 2024 17:42

Mijn partner wil haar rijhuis (onze gemeenschappelijke woonst) verkopen, voor aankoop appartement (ook als samen-woonst), maar botst op een bureacratische betonmuur bij de gemeente.

Probleem: gemeente beschouwt de woning als een “tweewoonst”, waardoor een EPC-attest (uiteraard voor het volledige rijhuis) niet kan ingevoerd worden bij Omgeving/Vlaanderen. Notaris kan niet verkopen zonder EPC. Dan maar een “2e EPC” is geen oplossing: dit opent een doos van Pandora (verkoop, fiscus,…) – complicaties.

Historiek huis:
• gebouwd rond 1910; rijhuis ca. 7m breed, 2 verdiepingen; 1 voordeur met (ingebouwd) 2 bellen en 2 brievenbuskleppen, 1 garagedeur
• ca. 1960-1988 “tweewoonst” zoals dat toen nog ging: 1 voordeur, 1 trap & gang, alle kamerdeuren op de gang zonder 2 afsluitbare delen (toen werden nog mondelinge afspraken gemaakt)
• ca. 1960-1988: 2 afzonderlijke meters gas, elektriciteit en water
• 1988: verkoop aan huidige eigenaar (mijn partner), en opnieuw eengezinswoning: kadaster op bezoek en erkent huis als ééngesinswoning (van dan af ook fiscaal ééngezins); AFZONDERLIJKE METERS VERVANGEN door één enkele meter water-gas-elektr, één EAN elektr en gas
• 1988: tweede brievenbusklep vergrendeld; – op de dubbele bel staan wel nog 2 namen (om veiligheidsredenen – “lijkt” op meervoudige bewoning)
• 1988-heden: slechts één kadasternummer, één EAN gas, één EAN elektr.
• 2005-heden: partner en ik samen in relatie, maar pas 2020/8 officieel samenwonend
• 2016-2018: ikzelf gedomicilieerd in rijhuis partner (afzonderlijk, maar ook toen feitelijk samenwonend) 2020/8 officieel samenwonend

Argumentaties overheid:
• gemeente: op “street view” zijn 2 brievenbuskleppen te zien (dat klopt: verwijderen van de 2e klep is niet mogelijk, de kleppen zijn ingebouwd in alu-deurprofiel)
• in beroep gaan bij Vlaanderen/Omgeving niet mogelijk: zij verwijzen terug naar de gemeente.

Mijn partner is ten einde raad: bij de gemeente wordt niet gereageerd, of men reageert “geblokkeerd”, ook niet na meerdere mails, telefoons. Op uitnodiging “kom gerust controleren” wordt niet ingegaan.

Vraag: hoe raken wij uit deze “Kafka”?

Lanox

#2 , 21 dec 2024 14:32

Advies voor elke huiseigenaar: eis dat google uw huis blurt.

mava105

#3 , 21 dec 2024 16:45

Een zelf opgehangen brievenbus telt niet als officieel adres.

Reclame

lukasi

#4 , 22 dec 2024 09:25

waarom vordert de gemeente op basis van deze 2 brievenbus (kleppen) de mislopende belastingen van ..1988 tot heden niet op?
De hoeveelheid brievenbuskleppen is toch het meest riducule argument ?
Ik weet niet hoe ze dit op de rechtbank stand gaan houden?
Met andere woorden, roep hen op.
En ga op pad en neem foto's van brievenbussen met 2 kleppen of meerdere en waar het toch gaat over 1 woning.
Doe oproep op sociale media hiervoor.
Oja ik had in mijn tuin 2 brievenbussen. Eentje bijgezet omdat piet het roodborstje zo brutaal was om de eerste bus op te eisen voor bewoning. Dus andere bijgezet. Effe briefje voor de post en klaar.

anenrbr
Topic Starter

#5 , 27 dec 2024 10:31

Erg bedankt voor reactie en tips!

LennieK

#6 , 06 jan 2025 14:08

Advies voor elke huiseigenaar: eis dat google uw huis blurt.
Dat heeft naar lokale overheden toe geen nut, die beschikken over een veel recentere set beelden dan google street view. Ieder jaar worden de lucht- en straatbeelden geüpdatet. En daar wordt niet in geblurred, het is immers geen publiek toegankelijke dataset.

Lanox

#7 , 06 jan 2025 19:40

#6 Volgens de OP argumenteert de gemeente op basis van street view. Nu, ik blijf achter dat advies staan om allerhande redenen, niet in het minst voor uw eigen veiligheid.

Terug naar “Andere”