Functie hoeve

schaakspeler
Topic Starter

Functie hoeve

#1 , 18 aug 2025 11:17

Mijn ouders zijn gepensioneerde landbouwers die verhuisd zijn naar een appratement. Zij waren hun ganse leven landbouwer en woonden op de rand van een dorpskern in een hoeve. Deze heeft een woonhuis, enkele bijgebouwen en weilanden.

Mijn ouders en ikzelf zouden graag hebben dat ik op de hoeve ga wonen met behoud van de bijgebouwen en weilanden. Zelf ben ik geen landbouwer.

1. Mag ik er gaan wonen ongeacht de functie?
2. Hoe kan ik de functie van een onroerend goed achterhalen? Als ik een kadastraal uittreksel aanvraag (Kadastrale perceelgegevens - Volledige lijst van de goederen van de aanvrager zonder vermelding van het kadastraal inkomen), staat daar: "hoeve" onder "Aard detail". Is dit dan de officiële functie of vind ik die ergens anders terug?
3. Hoe verloopt een functiewijziging?
4. Hoe maximaliseer ik mijn kans om de functie succesvol te wijzigen naar residentieel huis?

Jo23
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2025 18:13

Eens deze link lezen en uw notaris contacteren. Leegstand is best te vermijden, het aantal landbouwers daalt gestadig. Als het gemeentebestuur niet moeilijk doet is de eerste horde genomen. In onze gemeente werd een grote loods van een voormalige boerderij omgevormd tot feestzaal en kinderboerderij. Het woonhuis werd verkocht aan een zelfstandige met veel geld die de weides gebruikt voor zijn kudde paarden. Een hoogstamboomgaard werd omgevormd tot weide voor de paarden, zonder kapvergunning. Met grote machines was de klus op één dag geklaard, inclusief het uitfrezen van de basis van de boomstammen.

Als je op het platteland gaat fietsen of wandelen kom je voormalige hoeves die nu een woonfunctie hebben zeer vaak tegen. De overheid treedt zelden op tegen dergelijke functiewijzigingen indien er geen klacht wordt neergelegd. Recent was dit weer in de media: mogelijk wijzigt het beleid hierdoor toch?

https://omgeving.vlaanderen.be/nl/toela ... ijzigingen

Reclame

Terug naar “Andere”