Ik heb ook niet zo direct een referentie, maar ik weet uit ondervinding dat in meer dan 95 % van de recente appartementsgebouwen er geen enkele afvoer is van de terrassen naar het rioleringssysteem. Ofwel een buisje dat rechtsstreeks naar beneden afwatert (zoals Manneken Pis) en meestal zelfs niets. In dat geval wateren de terrassen eenvoudig weg af aan de voorkant (als een waterval). Aangezien het gaat om recente gebouwen vermoed ik dus wel dat het in overeenstemming is met de huidige wetgeving.Hallo allemaal,
Mijn vraag: Wat is de regelgeving i.v.m. de afvoer van een terras op een verdieping van een appartementsgebouw en waar kan ik deze officiële regelgeving ergens vinden?
Dit omdat ik momenteel in de clinch lig met een bouwfirma. Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouw gelijkvloers appartement op plan gekocht met privé tuin en terras. Ondertussen wonen we er al en is het appartement voorlopig opgeleverd. De bovenliggende buren hebben ook allemaal een terras. Daar hebben we totaal geen problemen mee, maar het probleem is dat het water via de afvoer van die terrassen gewoon in de tuin loopt waardoor men natuurlijk de nodige putten krijgt of er op die plekken niets wil groeien en als men kuist, de nodige milieuvervuiling krijgt door de zeep. Aan de voorzijde is dit hetzelfde, alleen loopt daar het water van de terrassen op het voetpad en straat ... De bouwfirma maakt zich sterk dat de gemeente die terrassen heeft goedgekeurd op de bouwvergunning en dan ook dat type van afvoer (een ingebouwd buisje van ongeveer 15cm, voor de rest niets).
Ik heb ondertussen natuurlijk de gemeente aangesproken en daar ook de vraag gesteld wat de regelgeving is en van de persoon grondgebiedzaken kreeg ik het antwoord dat die afvoeren via het riool moet gebeuren. Nergens een referentie naar 1 of andere wetgeving ... Ik heb hem dan uitgenodigd om een blik te komen werpen, maar daar komt geen reactie op ... Daarom dat ik het nu eens via dit forum probeer ...
Met vriendelijke groeten, Bart
In al de appartementen die ik ken - met uitzondering van één appartement van eind jaren zestig - is het balkon een plat vlak met een kleine hellinggraad. Het water loopt er dus langs de voorkant af. Maar omdat de balkons boven elkaar hangen komt er niet veel water op de balkons.En langs waar wordt het water dat het dak opvangt afgevoerd?
Maar als de buren hun terras poetsen met zeep, dan is dat wel afvalwater, dat gaat allemaal door dezelfde afvoer bij ons in de tuin ...het gaat over regenwater --- dat moet opgevangen worden ... het kan niet dat dat de tuin van de benedenbuur terechtkomt.
Dan moet er een installatie zijn die ofwel regenwater opvangt en of regenwater dan verder - op een gemeen deel laat bezinken maar niet in de privé-tuin.
Het gaat NIET over afvalwater dus zou ik zeggen van het ogenblik dat daar bleekwater of zeep in het stelsel komt moet het via de rioleringen. Het is afvalwater en geen regenwater.
Ikzelf het de terassen van ons huis terug afgekoppeld omdat de regenwaterput niet meer bruikbaar was en de hoeveelheid water te verwaarlozen was.