Openbare weg met een beperkt openbaar karakter

Prieel
Topic Starter

Openbare weg met een beperkt openbaar karakter

#1 , 16 aug 2010 21:33

Mijn woning is gelegen achter de huizen die aan de openbare weg grenzen.
Teneinde mijn woning te bereiken heeft de gemeente destijds van de vroegere eigenaar de toegangsweg aangekocht. Deze toegangsweg is dus een "openbare weg" geworden met een beperkt openbaar karakter.
(te gebruiken door mijzelf, als toegangsweg tot mijn woning)

Nu is het zo dat deze weg tussen twee percelen loopt om dan een bocht te maken naar links en zo achter de percelen van (bijna) 3 woningen loopt waar dan uiteindelijk mijn perceel begint.

Deze buren (van die drie woningen) hebben gemakshalve gebruik gemaakt om ook langs de achterzijde hun perceel te kunnen bereiken. Ik had hier tot voor kort geen problemen mee, daar ik ook geen hinder ondervind van deze buren. Hun inritten liggen op voldoende afstand van mijn perceel.

Nu wilt een andere buur ook een inrit maken aan de achterzijde. Zijn perceel steekt zo'n 2 meter voorbij de hoek van mijn perceel en dit zou inhouden dat deze inrit, zeer smal, tot tegen mijn haag (die achter de rooilijn staat) lopen. Kortom : ik zou er erge overlast van hebben + de haag zou elke week moeten gesnoeid worden want anders zal hij er met zijn wagen niet naast raken. Kan dit zomaar ?

Uiteindelijk heeft deze persoon aan de straatkant zijn oprit met drie garages, nog een hele strook openbare weg voor zijn perceel en dus voldoende ruimte om zijn voertuig te kunnen parkeren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper

#2 , 16 aug 2010 23:33

Kortom : ik zou er erge overlast van hebben + de haag zou elke week moeten gesnoeid worden want anders zal hij er met zijn wagen niet naast raken. Kan dit zomaar ?
heeft die persoon net als de drie anderen toelating van de gemeente om dit te doen
je kan hem voorstellen dat hij zelf de haag snoeit
hoewel, als jouw haag de doorgang op de openbare weg hindert, is er toch nog een probleem
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Prieel
Topic Starter

#3 , 17 aug 2010 20:27

Eén van mijn buren heeft een mondelinge toestemming. De andere buren hebben volgens mij geen toestemming gevraagd voor hetgeen er werd opgebouwd.

Mijn persoonlijk bezwaar is het volgende :
- die inrit die zou dus amper 2 meter breed kunnen zijn. Die moet, omwille van de ligging van hun perceel, evenwijdig met mijn haag lopen om vervolgens uit te komen pal op mijn oprit : dus zonder enige cm marge!
- om hun oprit dan te verlaten moeten zij helemaal naar rechts draaien (zoals een T, waarvan het linker streepje : mijn perceel betreft) Net voor je de toegangsweg bereikt ligt er voor de toegangsweg rechts een boom en staat er links naast mijn haag een kast van de nutsmaatschappij (dus : niet eens 2 meter breed).
- alle verkeer dat uit deze inrit zou komen is voor mij compleet onzichtbaar. (haag van 1,60 meter hoog met daarachter een inrit !) Ik zou binnen de maand één van hun kinderen met de fiets onder mijn auto zien belanden.

Die andere inritten zijn, omwille van de inplanting van de percelen minstens 10 meter verwijderd van mijn inrit en dus ZICHTBAAR ! Maar deze inrit zou dat absoluut niet zijn.

En uw bemerking van het snoeien van een haag : dan moet je die wekelijks snoeien waardoor die kaal staat en ik dus geen enkele vorm van privacy meer heb - en net daarvoor staat die haag er.

Als deze buur zijn plan voortzet zal ik gewis stappen ondernemen bij de gemeente.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2010 21:08

Stap nu naar de gemeente en vraag hoe het zit. Een babbeltje van de kwartierinspecteur van uw buur kan de zaak al oplossen - niet doen want buur begaat 1- bouwovertredingen - en zal zich rechten toeeigenen die hij niet heeft.
Quid wat de twee andere buren betreft die mogelijk ook een overtreding begaan

sniper

#5 , 18 aug 2010 00:17

- alle verkeer dat uit deze inrit zou komen is voor mij compleet onzichtbaar. (haag van 1,60 meter hoog met daarachter een inrit !) Ik zou binnen de maand één van hun kinderen met de fiets onder mijn auto zien belanden.
u komt op openbare weg
indien u weet dat ander verkeer niet zichtbaar is, moet u uw snelheid aanpassen
dus indien u een van de kinderen aanrijdt, wist u dat dit kon gebeuren (rara)
zelf indien een bouwovertreding van uw buur, moet u nog steeds de wegcode volgen
snelheid aanpassen aan de omstandigheden blijft dus de boodschap

Prieel
Topic Starter

#6 , 22 aug 2010 12:26

Geen enkele inrit ligt met de rooilijn op de openbare weg.... dit is een privaat weg die jaren nadien openbaar is geworden doch zonder enig andere inrit die uitkomt op deze weg.

Ik heb slechts één mogelijkheid om mijn inrit te verlaten en dat is via dat straatje, dat vroeger privaat was en nu openbaar met een beperkt openbaar karakter.

De buren die wonen aan de straatzijde zelf moeten maar via de straat hun inrit verlaten en niet nog eens langs de achterzijde een sluipweggetje trachten te creëren dat dan ook nog eens naast mijn rooilijn zou lopen tot aan mijn inrit. Met één voeg voorbij mijn oprit riskeer ik zelf aangereden te worden.

Je moet een veilige situatie niet onveilig maken en dan nog eens gaan roepen dat je kinderen gevaar lopen !!

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2010 12:31

nog eens naast mijn rooilijn zou lopen tot aan mijn inrit. Met één voeg voorbij mijn oprit riskeer ik zelf aangereden te worden.!!
Typisch NIMB (Not in my backyard)

sniper

#8 , 22 aug 2010 20:58

dat is via dat straatje, dat vroeger privaat was en nu openbaar met een beperkt openbaar karakter.
als ik het goed versta heb je dat straatje dat vroeger privaat was, verkocht aan de gemeente
dan is het openbaar en als zij bij de gemeente toelating gevraagd hebben om langs daar toegang te krijgen tot hun eigendom, kon je dat enkel aanvechten bij de bekendmaking van de bouwaanvraag voor de toegang

Terug naar “Andere”