hallo,
Volgend jaar augustus gaan mijn man en ik voor 1 jaar naar het buitenland aangezien we voor die periode een wereldreis gaan maken.
Nu zouden we graag ons huis verhuren voor deze periode.
De situatie is als volgt:
*Het is een huis waarvan wij de eigenaar zijn en er loopt geen lening of andere afbetaling
*Het huis wordt bemeubeld verhuurd,inclusief gebruik elektrische apparaten. Daarom zullen we een inboedel lijst opstellen en een clausule in het contract aanbrengen waarin staat dat bij 'normaal' gebruik van deze toestellen de huurder geen schade treft en deze niet moet betalen.
*Indien mogelijk willen we dat de huurder zorg draagt voor onze 2 katten. Clausule dat deze in geval van ziekte / overlijden contact opnemen met mijn ouders om te overleggen wat moet gebeuren. Ons altijd verwittigen in geval van overlijden.
*De water-,gas-,elektriciteitsrekening word overgenomen.
Hoe gaat dit dan precies? Moet je dan de maatschappij verwittigen dat er met een ander rekeningnummer gaat betaald worden. Want stel dat ze niet betalen deze periode dan kunnen ze dit later toch niet op ons afschrijven en wij een deurwaarder ofzo langskrijgen?
wat als ze onnoemelijk veel verbruiken en wij het jaar daarop super veel geld moeten bijleggen? Kunnen we de meterstanden noteren en hoe gebeurt de berekening dan?
*Een slaapkamer van de 3 (zij mogen kiezen welke) willen we gebruiken om onze persoonlijke spullen te stockeren. Beschrijven in contract
*Wij hadden gedacht om 450 euro/maand te vragen: moet je dit ergens inbrengen en belastingen op betalen?? Hoe ben je voor de fiscus in regel??
* wat met brandverzekering? Deze loopt door?? ik heb gehoord dat je als huurder ook een brandverzekering moet aangaan? Hoezo precies??
*
Wat met domicilie van jezelf en van de huurder?
Wij moeten onszelf tijdelijk afwezig melden bij de gemeente maar welke implicaties heeft dit?
* is er een mogelijkheid dat de huurder na 1 jaar het huis niet wil verlaten en is dit dan wettelijk??Kan dit?
* Is er een mogelijkheid om een clausule in te bouwen waarin staat dat wij in geval van vervroegde terugkomst nog in ons huis kunnen gaan wonen?? En de huurder bv. een termijn van 1 maand geven om het pand te verlaten?? Kan dit?
Zowieso zit ik met heel veel vragen want 't is echt niet duidelijk welke stappen ik moet ondernemen en hoe stevig ik in mijn schoenen sta. Wil echt niet dat deze persoon onze woning afbreekt of er na 1 jaar in blijft wonen.
Momenteel hebben we contacten met iemand uit onze straat, die nog thuis woont en met zijn vriendin wil gaan samenwonen terwijl ze naar een eigen koopwoning op zoek zijn en ondertussen sparen.
Wijzelf kennen deze persoon niet maar 'tis een collega van onze buurman.
Bedankt alvast voor de moeite dit even te bekijken.
Groeten