dag, ik zal maar meteen met de deur in huis vallen:
In augustus sloten mijn ouders en ik een huurovereenkomst in verband met het huren van een studentenstudio. De huurperiode ging van start 2 dagen gelden, op 1 oktober. Vandaag ontdekte ik dat het binnenregent in de kamer via een schimmelplek. Naast deze grote schimmelplek in het plafond waren er in de slaapkamer ook kleine schimmelvlekken aan het ontstaan.
Toen wij in augustus deze overeenkomst sloten en de studio bezichtigden waren deze gebreken nog niet aanwezig, ook zijn wij later niet gecontacteerd in verband met deze problemen. In het contract staat de studio ons geleverd zou worden in goede en leefbare staat. Op internet heb ik informatie gevonden over minimumvereisten waaraan een huurwoning moet voldoen, zo moet de woning vocht- en lekkage-vrij zijn. Van andere studiobewoners hebben wij vernomen dat dit een jaarlijks terugkerend fenomeen is waar de eigenaar geen permanente oplossing voor biedt.
Aangezien ik aan chronische astma lijdt, is een vochtige omgeving extra schadelijk voor mijn gezondheid. Dus zal ik ook niet in de studio kunnen verblijven.
Wat kan ik hiertegen ondernemen? Is er een mogelijkheid om mijn contract te laten ontbinden? Ben ik correct als ik stel dat de verhuurder het contract schendt door ons geen studio in goeie staat te verhuren, wat wel in het contract aangegeven stond? En indien dit niet van toepassing is, wat zijn mijn andere mogelijkheden?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!