Afwerken muur met leien

mister
Topic Starter

Afwerken muur met leien

#1 , 08 okt 2010 20:45

Besten,

Neem onderstaande situatie.

Buur 1 bouwt een nieuwbouwwoning, half-open bebouwing.
Buur 2 bouwt een jaar later ook een nieuwbouwwoning, half-open bebouwing, met buur 1 als aanpalende.
Buur 2 bouwt hoger en dieper dan buur 1.

Mag buur 2 voor de afwerking van de muur (hoger en iets dieper) met isolatie en leien over de perseelsgrens gaan (enkele cm).

Sommige mensen beweren van wel, anderen van niet. Architecten spreken mekaar ook soms tegen.
Wat is de wet omtrent deze materie? Kan iemand mij een verwijzing naar de wet geven?

Vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 okt 2010 21:06

Waar staat de schedingsmuur? Volledig op de buur zijn grond of te paard (half en half) op beide gronden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mister
Topic Starter

#3 , 08 okt 2010 21:13

Elk heeft een muur op zijn eigen grond met er tussen gemeenschappelijke isolatie (2cm).

Buur 2 kan echter in de huidige situatie geen isolatie + leien plaatsen zonder over de perseelsgrens te gaan.

Reclame

roharro

#4 , 08 okt 2010 21:31

Inderdaad een onderwerp met veel verwarring.

Uiteraard moet er voorafgaand akkoord zijn van de buur aan wiens kant de isolatie en leien worden geplaatst. Practisch zie ik slechts twee mogelijkheden:

- ofwel komen jullie onderling overeen (dikte, uitzicht materiaal, enz), zoniet:
- vrederechter!!!!!

Gelet op het groeiend belang dat van overheidswege aan isolatie wordt gehecht zou het mij ten zeerste verwonderen moest de rechter de werken verbieden.....maar hij kan er bepaalde voorwaarden aan verbinden (bijv. geen roofing of lelijke materialen).

mister
Topic Starter

#5 , 08 okt 2010 21:39

Vriendelijk bedankt voor uw snel antwoord!

Kan ik hieruit opmaken dat de wetgeving hieromtrent een grijze zone is?

roharro

#6 , 08 okt 2010 21:46

Vriendelijk bedankt voor uw snel antwoord!

Kan ik hieruit opmaken dat de wetgeving hieromtrent een grijze zone is?
Volgens mij wel. Vroeger werd gewoonweg toegestaan dat een buur leien tegen de muur plaatste. Maar omdat er nu ook min of meer dikke isolatie meegeplaatst wordt kan er in sommige gevallen een meer opvallend "plaatsverlies" optreden, vooral als het fenomeen zich voordoet langs beide zijden van de tuin.

ganapathi tantra

#7 , 24 okt 2010 15:13

lijkt mij toch een zeer rare situatie in een recent bouwproject.
Gezien de bouwregels eisen dat er zowiezo ge-isoleerd wordt gebouwd vraag ik mij af waarom je nog
een extra laag zou voorzien. Secundo waarom begin je met leien als je direct proper metselwerk kan
toepassen. Je mag in princiepe zonder problemen wel die paar cm buiten de schreef gaan. Als ik mee
niet vergis kan je zelfs gebruik maken van een achterpoortje in de wetgeving en dat is er voor zorgen
dat dit niet eens de grond raak.
Maar je hebt natuurlijk altijd buren die voor die paar cm in de pot beginnen te roeren. En daar is nooit
niemand bij gebaat. Leven en laten leven ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Andere”