Syndicus failliet, wat nu?

bald*no*locks
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Syndicus failliet, wat nu?

#1 , 20 dec 2010 18:25

Na de fraude door vorige syndicus, is nu de syndicus waar we naar overgestapt waren failliet, wat nu?

En door het frauduleus faillisement en hierbij de diefstal van 4000€ van onze spaarrekening is deze geblokkeerd, alsook hebben wij geen volmacht op deze geblokkeerde rekening, daar een vorige bewoner die verhuist is deze integraal aan toenmalig syndicus heeft gegeven zonder andere bewoners hierin te kennen.

Wat mij enigzins verbaast is dat ik dit steeds te weten moet komen via een vertegenwoordiger van de watervoorziening, inzake onbetaalde rekeningen.

Hoe zit dit nu met de eindafrekening?, daar een paar maanden geleden extra provisie werd gevraagd en betaald, een gelijk deel aan elk appartement, ongeacht de verdeelsleutel 60/400 en 113/400 is?

Ik ben in dit geval toch benadeeld tegenover andere eigenaars, gezien ik een gelijk deel heb betaald.

En hoe moet dit verder, want niemand in het gebouw voelt zich geroepen deze taak op zich te nemen, en een syndicus vinden die het beheer wil over 4 appartementen, is als zoeken naar een naald in een hooiberg.

Moet ik alleszins naar de bank waar de rekening inzake provisie werd gestort?, klacht neerleggen bij de politie?, ik tast in het duister, graag iemands advies hierin?

Ik vermoed dat er algemene chaos gaat heersen, en rekeningen niet meer betaald gaan worden, met de nodige gevolgen van deurwaarders en uiteindelijk afsluiten van het water en gemeenschappelijke elektriciteit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 20 dec 2010 21:16

Waarvoor gaat u klacht indienen??

bald*no*locks
Topic Starter

#3 , 20 dec 2010 21:45

Een goede vraag Franciscus?

Ik weet het zelf gewoon niet meer.

Eerst zijn we opgelicht door de voorgaande syndicus, 4000€ van onze spaarrekening verdwenen, spaarrekening geblokkeerd wegens fraude door dit kantoor.

En de nieuwe syndicus heeft faillissement aangevraagd.

Heb al wat antwoorden van dit forum kunnen afhalen, de kruispuntbank even gecheckt en de curator een email verzonden.

Verder zit het er niet in dat hier nog een extern syndicus zal worden aangesteld, en niemand gaat dit op zich nemen.

Wat dan?, ik weet het niet meer.

Dit heb ik dus kunnen vinden in het staatsblad:

Publicatie : 2010-12-07 Beeld

Rechtbank van koophandel te Antwerpen
Bij vonnis van de rechtbank van koophandel te Antwerpen, d.d. 29 november 2010, is Alertass BVBA, Wezelsebaan 4, 2900 Schoten, adviesbureuas op het gebied van bedrijfsbeheer;adviesbureau op het gebied van bedrijfsvoering, ondernemingsnummer 0457.345.595, bij dagvaarding failliet verklaard.
Curator : Mr. Schoenaerts, Bruno, Amerikalei 31, 2000 Antwerpen-1.
Datum der staking van betaling : 29 november 2010.
Indienen der schuldvorderingen ter griffie voor 29 december 2010.
Neerlegging van het eerste proces-verbaal van nazicht der ingediende schuldvorderingen : 28 januari 2011, ter griffie van de rechtbank van koophandel te Antwerpen, Bolivarplaats 20, 2000 Antwerpen.
De personen die zich persoonlijk zeker hebben gesteld voor de gefailleerde (onder meer de borgen van de gefailleerde), kunnen hiervan ter griffie een verklaring neerleggen (artikel 72bis en artikel 72ter Fail.W.).
De griffier, (get.) R. Gentier.(Pro deo)

Wat moet ik hiermee?, in naam van de VME ons als benadeelde laten registreren?

Reclame

Vandebos

#4 , 20 dec 2010 22:33

Je richt een eenvoudig verzoek aan de vrederechter voor het aanstellen van een voorlopige syndicus.

bald*no*locks
Topic Starter

#5 , 20 dec 2010 22:38

Genoteerd

bald*no*locks
Topic Starter

#6 , 20 dec 2010 23:54

Na wat uitpluiswerk op de kruispuntbank voor ondernemingen vond ik pdf documenten van aanstellingen en aftredingen van beheerders bij A.
Blijkt een van de medewerkers van de ter ziele gegane syndicus waar fraude werd gepleegd, in de nieuwe firma (A) ontslag te hebben genomen als beheerder van dit syndicus kantoor, en dit in een jaar dat wij nog werden vertegenwoordigd door B.
Op mijn vraag destijds of B gelinkt was aan A werd mij negatief geantwoord.
Ik contacteer alleszins morgen het FGP waar de fraude die bij B werd gepleegd, in onderzoek is.
Iets klopt hier niet meer?

[geen namen firma's aub: Vandebos]

Vandebos

#7 , 21 dec 2010 00:12

BIV hiervan op de hoogte brengen kan ook geen kwaad. Het is mogelijkerwijs een verboden constructie om een derde gebruik te laten maken van het BIV-nummer van een erkend makelaar zonder zelf erkend te zijn.

maximiljaan

#8 , 22 dec 2010 15:40

Wij zitten bij dezelfde syndicus en dus met dezelfde problemen. Een dikke 2000 euro verdwenen. Vandaag bericht gekregen van het oude kantoor dat alles is overgenomen door Nv......
Deze kennisgeving is ondertekend door een persoon die sinds 1 maart 2010 de zaakvoorder was van het oude kantoor en blijkbaar nu zaakvoerder is van het nieuwe kantoor. Alhoewel het oude kantoor sinds 29 november 2010 failliet blijkt te zijn! Van deze nieuwe firma is niets terugtevinden via het internet. De nieuwe firma neemt alle activa over van de oude firma onder het waakzaam oog van ...... (de curator)
Er wordt de voorzitter van het gebouw gevraagd om een overdrachtsdocument te ondertekenen voor de zichtrekening over te brengen naar het nieuwe kantoor!
De gelden op de zichtrekening van het gebouw zijn toch eigendom van het gebouw of gaan deze mee in een faillisement?Wij hebben enkele maanden terug evenzeer een extra provisie betaald om de rekeningen te kunnen betalen, maar heb vandaag ook weederom bezoek gehad van een medewerker van AWW met een achterstand.

Vandebos

#9 , 22 dec 2010 15:45

Gelet op het feit dat er hier een zekere fraude in het spel lijkt te zijn en de zaakvoerder in essentie niet verandert lijkt het me zaak om via een eenvoudig verzoekschrift aan de lokale vrederechter te verzoeken een voorlopige syndicus aan te laten stellen. hoe meer mede-eigenaars dit verzoek onderschrijven hoe makkelijker voor de vrederechter om jullie verzoek in te willigen.

taksa

#10 , 09 jan 2011 23:28

bald*no*locks en maximiljaan,
contacteer zeker Dienst Opsporing van BIV (http://www.biv.be/" onclick="window.open(this.href);return false;). Er is al een lopend onderzoek naar de praktijken van deze firma, en de informatie die jullie hebben zou ook kunnen helpen.

Terug naar “Andere”