afzien van getekende huurovereenkomst serviceflat

Fozziebear
Topic Starter

afzien van getekende huurovereenkomst serviceflat

#1 , 12 jan 2011 22:34

hallo,

Na 2 keer een serviceflat te hebben bezocht, beslist mijn grootmoeder afgelopen zaterdag, 8 januari, nogal snel om een huurovereenkomst voor de flat te tekenen. In de uren en dagen erna bekruipt haar een akelig gevoel en wil ze alsnog van de huur afzien. Kan zij, nog voor de overeenkomst is ingegaan (pas op 1 februari), ervan afzien?

Kan dit?
Zo ja, binnen welke termijn?
Er is in bepaalde gevallen de mogelijkheid om binnen de 7 dagen van een bepaalde koop (al dan niet op afstand) van een goed hiervan alsnog af te zien. Kan dit hier ook, wetende dat dit een huurovereenkomst is?

Ik heb de bewuste overeenkomst zelf nog niet gezien, maar ik weet dat de overeenkomst een opzegvergoeding bevat van de ook al gestorte borg en 3 maanden huur.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jan 2011 00:49

Neen een huurcontract van een woning is geen consumptieproduct. Net zoals de compromis bij een aankoop is het huurcontract bindend vanaf de ondertekening ervan.

Het beste wat u kan doen is zo spoedig mogelijk het contract nalezen op de boeteclausules, contact opnemen met de verhuurfirma en trachten de zaken in der minne te regelen. Indien dat niet gaat zal u het contract dienen te ontbinden of via het vredegerecht laten ontbinden middels de geldende boeteclausules. Deze kunnen verschillen naargelang uw grootmoeder een negenjarig contract, dan wel een contract van bepaalde duur heeft getekend.

Eigenlijk schuilt in het serviceflat systeem een perverse fout: deze zijn in essentie juist bedoeld voor mensen die zelf vinden dat zelfstandig leven moeilijker wordt maar dat een rusthuis nog niets voor hen is. Het zijn wel die mensen zelf die zelfstandig de beslissing hiertoe dienen te nemen... Pas op ik wens hier absoluut niet te veralgemenen dat eens de zestig gepasseerd men niet meer in staat is zelf beslissingen te nemen of alleen te leven, verre van. (mijn eigen grootmoeder is met tegenzin haar zaak gestopt op 76 maar de heup wou niet meer mee...) Maar zeker wat betreft serviceflats zou betreft zou een regeling dat er op zijn minst overleg is geweest tussen de naaste familie, de huurster en de verhuurder onnodig veel problemen voorkomen.

Werk voor de nieuwe regering die morgen wordt aangekondigd?

Reclame

Terug naar “Andere”