Mijn vader was opgenomen in een rusthuis waarbij zijn bezit beheerd werd door een voorlopig bewindvoerder.
Er werd door de voorlopig bewindvoerder in overleg met mij (enig kind) beslist zijn huis openbaar te laten verkopen door haar gebruikelijke notaris op 9 november 2010. Op 6 november overleed hij echter waarbij de notaris stelde dat de openbare verkoop niet kon doorgaan en deze dus annuleerde. Ik kreeg hierbij van hem een faktuur voor ereloon en publiciteitskosten van bijna 4000 euro.
Er blijkt een overeenkomst met Roularta te zijn dat publiciteitskosten niet betaald moeten worden indien de verkoop niet doorgaat, maar dan wel op voorwaarde dat er een zitdag geweest is.
Omdat ik zelf een andere notaris heb, kontakteerde ik deze later om de openbare verkoop opnieuw op te starten. Volgens mijn eigen notaris was er echter geen enkele reden geweest om de oorspronkelijke verkoop te annuleren en kon deze dus gewoon doorgaan zoals gepland. In dat geval zouden de kosten echter voor de koper zijn en niet voor mij.
2 vragen dus:
- wie van beide heeft nu gelijk
- indien mijn notaris gelijk heeft, kan ik de kosten dan terugvorderen?
Bedankt voor de informatie
Luc