Bouwovertredingen

nina.t
Topic Starter

Bouwovertredingen

#1 , 21 mar 2011 16:37

Beste,

Ik ben al ruim 6 jaar de eigenaar van een pand dat sinds kort via een makelaar te koop staat.
Bij het in orde maken van alle nodige documenten (EPB, keuringsattesten, enz…) bots ik op een groot probleem, namelijk de garage zou door de vorige eigenaars niet wettelijk zijn aangebouwd. De vorige eigenaars doen alsof hun neus bloed, terwijl de buren bevestigen dat ze de garage wel degelijk zelf hebben bij aangebouwd. Door de gemeente werd er nooit een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd.
We hebben de gemeente op de hoogte gebracht van deze problematiek en zij stellen een oplossing voor maar dit houdt in dat er vrij grote verbouwingswerken dienen te gebeuren om het geheel te kunnen regulariseren.
Kunnen wij deze kosten verhalen op de vorige eigenaars of een schadevergoeding vragen daar zij een pand hebben verkocht waarop een bouwovertreding staat en welke rol speelt onze notaris daar in, want deze laatste heeft zijn werk indertijd ook niet naar behoren uitgevoerd?
Wat zijn onze rechten en/of plichten?
Alvast bedankt voor uw advies.

Nina T

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nina.t
Topic Starter

#2 , 25 mar 2011 13:16

Of is er iemand die mij wat meer info kan verschaffen over de verjaringstermijn van bouwovertredingen? Want ik heb zelf al wat opzoekwerk gedaan en verschillende bronnen spreken over 5 jaren terwijl de gemeente het over 20 jaren heeft? Dit is wel een zeer groot verschil?
Welke instantie kan ik hiervoor aanspreken om de exacte verjaringstermijn te weten te komen?

Alvast bedankt.

Turaki

#3 , 25 mar 2011 15:26

Strafrechterlijk verjaart een bouwovertreding (in woongebied) na 5 jaar. Burgerlijk verjaart ze pas na 20 jaar. Dit wil zeggen dat er na 5 jaar geen vervolging vanuit de gemeente meer mogelijk is, maar dat in burgerlijke zaken (bv bij verkoop) dit tot 20 jaar na vaststelling (in vorig vb datum van verkoop) voor de rechtbank kan gebracht worden. De overtreding zelf verjaart niet, daar ze nog bestaat.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2011 15:50

Als de woning niet gelegen is in ruimtelijk kwetsbaar gebied is de instandhouding niet strafbaar en kan wegens instandhouding geen herstelmaatregel bevolen worden

15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening
6.1.1.
De strafsanctie voor het instandhouden van inbreuken, vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3°, 6° en 7°, geldt niet voorzover de handelingen, werken, wijzigingen of het strijdige gebruik niet gelegen zijn in de ruimtelijk kwetsbare gebieden. Voor de strafbare instandhouding is uitsluitend vereist dat de wederrechtelijke handelingen op het ogenblik van de instandhouding gelegen zijn in ruimtelijk kwetsbaar gebied.
Een herstelvordering die door de stedenbouwkundige inspecteur of het college van burgemeester en schepenen is ingesteld op grond van de instandhouding van handelingen, kan vanaf 1 september 2009 niet langer worden ingewilligd indien deze instandhouding op het ogenblik van de uitspraak niet meer strafbaar is gesteld..

Jan S

#5 , 28 mar 2011 13:46

en zij stellen een oplossing voor maar dit houdt in dat er vrij grote verbouwingswerken dienen te gebeuren om het geheel te kunnen regulariseren.
Grote verbouwingswerken voor de regularisatie van een garage?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Andere”