Verwarming appartements gebouw

stimpy
Topic Starter

Verwarming appartements gebouw

#1 , 29 mar 2011 13:26

Hallo ,graag had ik wat info over men verwarming. Sedert vele jaren heb ik problemen om mijn appartement te verwarmen. Ik heb dit al dikwijls gevraagd op de vergadering om ze wat te verhogen,maar er gebeurt niets.Enkele jaren geleden hebben ze een nieuwe ketel geplaatst en sindsdien heb ik scherp 21graden en om 23 u valt men verwarming uit.

Ik woon op het 4 de verdiep en naast mij is er niet gebouwd,er is nog een dakappartement boven mij.Toen ik het appartement 38 jaar geleden kocht hebben ze niet tegen mij gezegd dat er niet naast zou gebouwen worden.Op de laatste vergadering van 1 maart 2011 ,ging het direct van de verhoging van de mazout en dat er meerdere mensen moesten bijbetalen,ik moet altijd veel bijbetalen en kan niet zelf beslissen hoe warm ik het wil hebben.Als ik om 23 u `s avonds mijn verwarming aanzet heb ik geen verwarming,ze hebben me verteld dat die met een voeler op het dak 5 gr vermindert om 24u tegen overdag,maar dit is niet zo.Nu met de verhoging van de mazout ben ik precies de schuldige hiervan.

Nu reclameerde bijna niemand en enkele jaren geleden wel,maar niet tegen de sindicus en mede beheerder,wel onderling.Er was nog een persoon van het 2 de verdiep die reclameerde dat wij al jaren voor hen meebetalen.Zij moeten dikwijls hun verwarming niet aanzetten vertellen ze dan,omdat ze het warm genoeg hebben .Er is gestemd voor verhoging verwarming ,verhoging 3 maandelijkse stortingen en voor niet meer te betalen voor hond te houden,
Dit was schriftelijk de rest is mondeling gestemd.Die van de honden moeten niet meer betalen en voor de verwarming was maar 25 % die voorgestemd hebben.Ik zit vooraan en achter als hoogste met mijn verwarming en daar valt mijn verwarming het eerst uit.Ik vraag aan degene die ook gereclameerd heeft of hij niet mee gaat naar Vredegerecht maar hij wil niet er is ook een dame van in de 80 jaar ,daar zegt de mede beheerder dat ze haar pelsjas maar moet aan doen of naar een serviceflat moet gaan .Wat kan ik doen,helpt het dat ik naar het Vredegerecht ga ,maar doe dat ook niet graag.Kan iemand mij info hierover geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2011 16:26

Hoe worden die kosten verdeeld? Met caloriemetertjes? Heb jij thermostatische kranen aan iedere radiator?
Het is normaal dat in appartementsgebouwen s'nachts de verwarming een paar graden lager gaat.
Kan je die buitenmuur niet isoleren? Met plaatserplaaten waarop isolatie gekleefd is bvb. Zal al een stuk schelen in de stookkosten.

stimpy
Topic Starter

#3 , 29 mar 2011 16:41

De muur is al verschillende jaren geisoleerd. Ik heb een thermostaat kraan op men nieuw verwarmingstoestel staan,maar kan het niet gebruiken, omdat ik als ik hem bv. op 3 zet ik geen verwarming heb.Toen ik dat melde zegde ze dat de buizen te smal zijn om een thermostaat op te zetten .Ik moet de knop helemaal open zetten .Er staan overal caloriemetertjes op.Ik heb ook gezegd op de vergadering dat als er een thermostaat op de ketel beneden staat misschien daarom omdat de buizen te smal zijn ik niet genoeg verwarming heb. Geen antwoordt gekregen.

Reclame

mava105

#4 , 29 mar 2011 16:52

Mogelijks is er een circulatiepomp stuk in het stooklokaal. Dat verhaaltje van te smalle buizen geloof ik niet.
Hoe dik zijn ze ongeveer?

stimpy
Topic Starter

#5 , 29 mar 2011 17:13

rondom gemeten 5 cm, ik denk een 2 cm doormeter

mava105

#6 , 29 mar 2011 19:49

Dat lijkt me een normale doormeter. Ofwel een pomp stuk of een verstopping in een leiding.

Franciscus

#7 , 29 mar 2011 20:18

Wanneer is de ketel nog eens gecontroleerd.
Als ik me niet vergis kan je aan een pomp voelen of ze draait.

mava105

#8 , 29 mar 2011 20:32

Wanneer is de ketel nog eens gecontroleerd.
Als ik me niet vergis kan je aan een pomp voelen of ze draait.
Enkele jaren geleden is er nog een nieuwe ketel geplaatst.
Kan ook zijn dat de pomp te zwak is.
Het is eigenlijk aan een verwarmingsinstallateur om de installatie eens te onderzoeken op de goede werking ervan.

stimpy
Topic Starter

#9 , 29 mar 2011 21:55

Denk wel dat de ketel geregeld gecontroleerd wordt ,ze hebben die enkele jaren geleden gekocht en het wordt onderhouden door Abati en de syndicus en de mede beheerder beslissen over de temperatuur.Toen ik laatst zegde dat ik niet voldoende verwarming had zegde de mede beheerder dat hij kwam kijken , k had al de verwarmingen aan en hij vond dat het warm genoeg was en zegde tegen de syndicus dat niemand reclameerd.Er is al gezegd dat ik warme sokken moet aandoen een deken een vuur op wieltjes moet kopen kan ik het overal meenemen Moet ik ze dan ook binnen laten na 23 u voor ze me geloven. Vindt wel spijtig dat die andere mensen nu niets meer zeggen , ja 25 % heeft voor gestemd. Soms geloof ik dat ze geen goede ketel hebben gekocht

Lightning

#10 , 29 mar 2011 22:06

Enkele jaren geleden hebben ze een nieuwe ketel geplaatst en sindsdien heb ik scherp 21graden en om 23 u valt men verwarming uit.
Lijkt mij een vrij normale kamertemperatuur???

stimpy
Topic Starter

#11 , 29 mar 2011 22:22

Ik zit wel vanaf 23 u zonder verwarming en dan is het vlug koud aan de zijgevel en als je ziek bent heb je meer verwarming nodig.

Tope

#12 , 30 mar 2011 00:21

21°C is misschien wel een normale kamertemperatuur, maar dan wel als men de vrijheid heeft om de verwarming hoger te zetten en te verwarmen tot hoelang men wil, mijn gedacht.

j.demoor

#13 , 31 mar 2011 10:11

Ik ga ervan uit dat het verwarmingsprobleem te wijten is aan de ontoereikendheid van de installatie die behoort tot de gemeenschappelijke gedeelten.

“Art.577-9...§ 4. Wanneer in de algemene vergadering de vereiste meerderheid niet wordt gehaald, kan iedere medeëigenaar aan de rechter de toestemming vragen om zelfstandig op kosten van de vereniging, dringende en noodzakelijke werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke gedeelten...”(Burgerlijk Wetboek).

Indien de vereniging van mede-eigenaars het verwarmingsprobleem niet wil oplossen dan zal u haar moeten dagvaarden met verzoek tot voorafgaande aanstelling van een deskundige om de oorzaken van het probleem te achterhalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#14 , 31 mar 2011 10:39

21°C is misschien wel een normale kamertemperatuur, maar dan wel als men de vrijheid heeft om de verwarming hoger te zetten en te verwarmen tot hoelang men wil, mijn gedacht.

"Normale temperatuur" verschilt drastisch van persoon tot persoon. In een gebouw waar ik meerdere identieke flats verhuur zie ik de jaarlijkse stookkosten variëren van € 800 tot € 3000...

stimpy
Topic Starter

#15 , 09 apr 2011 09:29

Zopas te weten gekomen dat de ketel al op 80 graden staat en niet hoger kan gezet worden.Volgens mij verkeerde aankoop.Ik dacht het al eerder,maar daar zullen ze niet voor uit komen.Maar in het verslag van beheer staat dat de verwarming om 12u30 ,5 graden vermindert,maar bij mij begint dit al om 10u30 te minderen tot geen verwarming meer.Een gebuur heeft dit mij verteld,het is de mede beheerder die maar wil bezuinigen .Hij woont op het 1 ste verdiep en boven de ketel

Terug naar “Andere”