#4 , 31 mar 2011 15:56
De syndicus en medebeheerders zijn net langs geweest, en hebben het vocht in vloer, muren en plafond gemeten.
Ze erkennen dat er zowel vooraan als achteraan structurele problemen met het beton zijn. Vooraan aan de vloerplaat (?) van het terras zou volgens het het vocht in de muren geraken, ofwel via de afvoer van het terras zelf. Een andere uitleg die ze geven is dat het misschien aan de gevel zelf zou liggen. Ze merkten ook op dat aan de gevel buiten er ook barsten zijn door vocht en zwarte plekken.
Ze gaven toe dat verschillende appartementen (oa bij 2 van henzelf) daar ook last van hebben, en dat er zonder grote werken niets aan te doen is, de uitleg was niet helemaal duidelijk.
Hun conclusie is dat ze er niets aan gaan laten doen tot het (nog) erger word, dit omdat ik dit zogezegd voordoen nog niet gemeld had, nochtans had ik dat in 2008 telefonisch al gedaan, nl dat er vocht binnen kwam en de bezetting los kwam, toen is er gel opgespoten door werkers die toen met de terassen bezig waren in opdracht van de syndicus, maar toch ontkent hij dat het toen gemeld is geweest.
In het verslag algemeen beheer van 2008 word vermeld dat het gebouw "een slechte schadestatistiek heeft, met een verhoogde vrijstelling, meer dan 600euro per geval", vermoedelijk omdat ze al van deze problemen op de hoogte waren. Een van de medeheerders heeft het bij hemzelf met een "houten muur" en nieuwe bezetting omzeild, en dit al sinds hij hier woonde (rond 1973) dus moet het al iig wel een al lang bekend probleem zijn.
Toch was hun besluit nu dat ze er niets aan gaan doen tot het nog erger word, terwijl de vochtplekken al tot aan het eerste stopcontact komen, wat volgens de medebeheerders geen probleem is "omdat dat toch beveiligd is".
Bij de lek achteraan het gebouw hebben ze ook gemeten en vastgesteld dat de muren vocht bevatten, het plafond echter niet. Dit zou komen door een fout van de dakwerker gemaakt in 2009 waarbij de hoek niet goed zou afgewerkt zijn. Verder is er ook een probleem met de later aangebrachte schoorsteen, deze is eigendom van een andere bewoner op het gelijkvloers, volgens een dakwerker zou het vocht langs deze schouw indringen. Het is al gemeld geweest in het verslag van vorig jaar dat een hoek slecht afgewerkt zou zijn. De dakwerker aangesteld door de syndicus zou dit op gaan lossen, maar dit is nog steeds niet gebeurd omdat die dakwerker volgens de syndicus slechts kan komen als het groot dak hersteld kan worden. Dit ging gebeuren in oktober 2010, maar dit is nog steeds niet gebeurd, de syndicus wou geen tijdstip zeggen wanneer dit wel zou gebeuren, en zegt dat we geen andere keus hebben dan te wachten hierop.
De syndicus en medebeheerder zeggen om evt zelf een expert aan te stellen, op mijn eigen kosten. Aangezien ze er dus niets aan gaan doen, en de schade verder gaat, denk ik erover om hen inderdaad in gebreke te laten stellen.
Ik zou mij ook verder willen laten adviseren omtrend deze problematiek, ik voel mij vaak machteloos en onwetend en weet niet goed wat zeggen tegen de syndicus en medebeheerders die tegen mij kunnen zeggen wat ze willen. Is dat iets waar de eigenaarsbond mee zou kunnen helpen?