Onteigening openbaar nut . Hoe rekbaar is de elastiek?

petergtig60
Topic Starter

Onteigening openbaar nut . Hoe rekbaar is de elastiek?

#1 , 30 mar 2011 16:42

Uit mijn ervaringen uit het verleden weet ik dat onteigeningen kunnen plaatsvinden voor de aanleg van wegen ,fietspaden , recreatiegebieden, industriegebieden enz . Maar kan het ook voor een woonuitbreidingsgebied ? Wij zijn in dit gebied eigenaar van een stuk landbouwgrond . sedert 1996 doen allerhande verhalen de ronde dat onze grond bouwgrond zou worden .Nu blijkt dat onze grond deel uitmaakt van een bpa/rup waar verschillende eigenaren deel van uitmaken . We hebben ondertussen reeds bezoek gekregen van een intercomunale om onze grond aan te kopen . Indien wij zouden weigeren te verkopen , kunnen zij overgaan tot onteigening ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 apr 2011 09:52

“Artikel 2 Wanneer de Koning vaststelt dat de onmiddellijke inbezitneming van een of meer onroerende goederen ten algemenen nutte onontbeerlijk is, geschiedt de onteigening van die onroerende goederen overeenkomstig de navolgende regels.”(26 JULI 1962. - Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte).

‘ten algemenen nutte’ is niet beperkt tot ‘wegen’

“Art.2.De Executieve wordt gemachtigd over te gaan tot onteigeningen ten algemeen nutte van de onroerende goederen in de gevallen waarin zij oordeelt dat de verkrijging ervan noodzakelijk is voor de uitbouw van de infrastructuur of voor het beleid inzake de gewestelijke aangelegenheden, zoals bepaald in de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen. Art.3. De Executieve kan andere rechtspersonen, die bevoegd zijn om onroerende goederen ten algemenen nutte te onteigenen, machtigen tot onteigening in de gevallen waarin zij oordeelt dat de verkrijging ervan noodzakelijk is voor de uitbouw van de infrastructuur of voor het beleid inzake de gewestelijke aangelegenheden, zoals bepaald in de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.”(13 APRIL 1988. - Decreet tot bepaling van de gevallen en de modaliteiten waarbij de Vlaamse Executieve kan overgaan tot onteigeningen ten algemenen nutte inzake de gewestelijke aangelegenheden).

‘kan andere rechtspersonen...machtigen’ lijkt niet gebeurd bij ontbreken van uitvoeringsbesluiten.

Een intercommunale zou dan niet kunnen overgaan tot onteigening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

petergtig60
Topic Starter

#3 , 01 apr 2011 19:21

AFDELING 2. ONTEIGENING

Art. 2.4.3. §1. Elke verwerving van onroerende goederen, vereist voor de verwezenlijking van de ruimtelijke uitvoeringsplannen, kan door onteigening ten algemenen nutte tot stand worden gebracht.

§2. Ongeacht de bepalingen die andere overheden bevoegd verklaren tot onteigenen, kunnen de volgende instanties als onteigenende instanties optreden ter verwezenlijking van ruimtelijke uitvoeringsplannen: het gewest, de provincies, de gemeenten, de verenigingen van gemeenten, de openbare instellingen en ook de organen die door de Vlaamse Regering gemachtigd zijn om te onteigenen ten algemenen nutte.

bron : http://www.rwo.be" onclick="window.open(this.href);return false;

De intercomunale die bij ons is langsgeweest ( wvi brugge ) is een samenwerking van verschillende gemeenten en steden in West-Vlaanderen . Dezelfde intercomunale heeft een ambachtelijke zone gerealiseerd in dezelfde gemeente waarbij gronden onteigend werden . Ik ben er bijgevolg helemaal niet zeker dat zij niet kunnen onteigenen . Wel zou het bpa / rup dienen in werking gesteld worden alvorens zij kunnen onteigenen .

Reclame

Mariette

#4 , 01 apr 2011 19:26

Een kennis van me had een groot stuk grond achter haar woning liggen. De oprit stond op het kadaster als apart stuk bouwgrond ingetekend (woning dateert van begin vorige eeuw en maakte deel uit van een groot stuk landbouwgebied). Ondertussen is de straat wel volgebouwd met kleine arbeiderswoningen.
Uiteindelijk werd de oprit onteigend zodat ze niet meer in haar eigen garage kon via de normale straat (heel blok omrijden en achteraan in de (afgesloten) oprit rijden), het stuk grond werd volledig onteigend en verkaveld. Zelfs een voorstel om zèlf de nodige verkaveling door te voeren (en de landbouwgrond dan zelf aan bouwgrond te verkopen) mocht niet. Zij ontving een miniem bedrag voor landbouwgrond, en de verkavelde stukken werden door de "communale" voor het meer dan twintigvoudige verkocht onder het mom van "sociale woningbouw" of "woningbouw voor mensen uit de buurt".
Ik ben niet uit de buurt, heb een eigen woning, en kwam netjes in aanmerking toen ik telefoneerde voor meer informatie.... Dat weten we dan ook weer.

petergtig60
Topic Starter

#5 , 01 apr 2011 21:23

Bij een onteigening is het altijd zo dat eigenaar geen enkele aanspraak kan maken op de meerwaarde die het onroerend goed verkrijgt na onteigening,slechts de waarde die het had voor de goedkeuring van het bpa/rup .

petergtig60
Topic Starter

#6 , 23 dec 2011 09:10

Ik ben ondertussen het rup gaan inkijken bij het gemeentebestuur ,en mijn perceel en dat van mijn buren werd ingekleurd als sociaal woonuitbreidingsgebied. Ik heb ook voorzichtig nagevraagd aan de bediende of er ook een onteigeningsplan zou opgesteld worden ,en zijn antwoord was ja .het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat wij onze grond zullen moeten verkopen voor de prijs die we ervoor krijgen van de intercomunale .We hebben een 10 tal verkavelaars aangeschreven met de melding dat onze eigendommen bouwgronden zouden worden maar geen enkele heeft interesse hierin . Dit word trouwens ook bevestigd door de bediende ,veel promotoren zijn reeds bij hem langsgeweest om de plannen in te kijken en van zodra zij merken dat het om sociale grond gaat is hun interesse zoek .

Terug naar “Andere”