Wij wonen op de eerste verdieping van een appartementsblok waarin zich 2 appartementen bevinden. Onderaan zijn er 2 garages en daarachter bevindt zich een studio met tuin.
Toen wij hier 7 jaar geleden kwamen wonen was er reeds een kleine veranda (ong. 1,5meter diep over de volledige breedte) achteraan aan de studio aangebouwd. (legaal??)
Ongeveer 2 jaar geleden wou de toenmalige eigenaar renovatiewerken uitvoeren en daarbij ook zijn veranda vernieuwen. Hij vroeg toen of wij interesse hadden om een terras bovenop zijn veranda te leggen. Uiteraard waren wij hier zeer opgetogen over. Dit betekende dat we ons huidige terras (ong. 6 * 1m) konden uitbreiden tot ong. 6 * 2,5m, wat voor ons uiteraard een aangename verbetering zou zijn.
Na enkele aannemers gesproken te hebben besloot hij echter dat de renovatie te veel zou kosten en heeft hij toen zijn studio verkocht.
Een tijdje geleden heb ik dit alles aan de huidige eigenaar uitgelegd en gevraagd of hij er problemen mee zou hebben indien wij ons terras zouden uitbreiden.
Hij wil dit echter niet omdat hij vindt dat hij hierdoor een deel van zijn privacy verliest.
Ik woon reeds heel mijn leven op appartementen en probeer steeds de kerk in het midden te houden maar we hebben hier nu echt onze zinnen op gezet.
Mijn vragen zijn:
Kan ik dit doen zonder zijn toestemming? (Ik zou dit bvb. via spanbeton kunnen doen waardoor ik geen raakpunten heb met zijn veranda)
Heb ik hiervoor een vergunning nodig of is er enkel meldingsplicht?
Moet ik mijn boven-, linker- en rechterbuur hierover raadplegen?
(links een huis en rechts bouwgrond, die gebruikt wordt als tuin)
mvg,