Plaatsen van een veranda - last van buren

bdv
Topic Starter

Plaatsen van een veranda - last van buren

#1 , 22 mei 2011 15:22

Beste forumleden,

Na enkele jaren sparen zouden mijn ouders graag een veranda plaatsen aan hun woning. Op de site http://www.veranda-info.be had ik me al grondig geïnformeerd over de stedenbouwkundige voorschriften waar, voor zover ik kan zien, alles in orde is.

Nu leven mijn ouders al jaren in onvrede met een gebuur die al meteen liet weten dat hij verzet zou aantekenen tegen de veranda. Is dit mogelijk want de veranda bouwer wil enkel de stedenbouwkundige aanvraag doen indien mijn ouders akkoord gaan en dus ook de veranda gaan kopen.

Hopelijk weet iemand hier raad. Normaal is er geen hinder mogelijk voor de gebuur.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2011 15:32

Ga zelf een informeren bij de gemeente en neem een voorstudie mee.
Onderhandel eventueel met de leverancier van de veranda, en stel een som vast als vergoeding voor het geval er een bezwaar is en er geen bouwtoelating kan worden bekomen.

Tope

#3 , 22 mei 2011 18:30

Kan de koper de stedenbouwkundige aanvraag niet zelf doen en pas overgaan tot het bestellen van de veranda als deze daadwerkelijk verkregen is?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2011 19:40

Plaatser van de veranda maakt gewoonlijk ook het plan in dat geval.
Indien kopers het zelf moeten aanvragen, zullen ze wellicht een architekt moeten inschakelen.

Jan S

#5 , 23 mei 2011 08:35

Art. 4. Voor de oprichting van bijgebouwen die aangebouwd zijn aan de hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woning, wordt de vergunningsplicht vervangen door een verplichte melding als aan de volgende voorwaarden voldaan is.
1° er wordt geen vergunningsplichtige functiewijziging doorgevoerd;
2° het aantal woongelegenheden blijft ongewijzigd;
3° de totale oppervlakte van de bestaande en de op te richten aangebouwde bijgebouwen bedraagt maximaal 40 vierkante meter;
4° de gebouwen worden geplaatst in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 2 meter van de perceelsgrenzen;
5° de hoogte is beperkt tot 4 meter.
In afwijking van het eerste lid, 4°, mag, als het hoofdgebouw is opgetrokken op of tegen de perceelsgrens, het aangebouwde bijgebouw ook opgetrokken worden op of tegen de perceelsgrens, tegen een bestaand aanpalend gebouw, als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De bouwdiepte van het nieuw op te richten aangebouwde bijgebouw overschrijdt de bouwdiepte van het aanpalende gebouw niet.; Voor de toepassing van dit artikel worden als bijgebouwen beschouwd: de fysiek aansluitende aanhorigheden die in bouwtechnisch opzicht een rechtstreekse aansluiting of steun vinden bij het hoofdgebouw.
Voor een veranda is dus zeker niet altijd een stedenbouwkundige vergunning verplicht! De medewerking van een architect kan wel verplicht zijn indien er bv. een deurgat wordt gemaakt in een dragende muur.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Andere”