Plat dak vernieuwen. Scheidingsmuur met buren niet volledig

eizopro
Topic Starter

Plat dak vernieuwen. Scheidingsmuur met buren niet volledig

#1 , 27 aug 2011 23:52

Ik wil mijn plat dak vernieuwen. Nu is het zo dat de scheidingsmuur met de buurman niet doorloopt tot aan het dak. Deze loopt maar tot het vals plafond dat ongeveer 40cm verlaagd is.

Graag had ik nadat mijn oud dak afgebroken is, de scheidingsmuur verder opgebouwd tot deze een 40tal cm boven het dak uitsteekt. (Dit deels omwille van de brandveiligheid en isolatie)

Nu is het zo dat de roofing doorloopt over beide daken en wanneer ik deze zal afsnijden, de kans groot is dat dit bij de buurman ook zal afgewerkt moeten worden om eventuele lekken te vermijden.
De buurman wil niet tussenkomen in de kosten daarvan.

Ben ik verplicht zijn dak ook af te werken of kan ik hem verplichten tussen te komen in de kosten van zowel deze afwerking als het doortrekken van de scheidingsmuur???

Bedankt alvast voor jullie hulp,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 aug 2011 23:57

Aangezien u de wijzigingen doorvoert staat u uiteraard ook in voor de gevolgkosten bij de buurman.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eizopro
Topic Starter

#3 , 28 aug 2011 22:14

Hoe zeker ben je hiervan? Hij profiteert ook van de werken die ik uitvoer en wanneer ik het zou afwerken aan zijn kant, ben ik echt wel aan zijn woning bezig op dat moment....

Reclame

roharro

#4 , 28 aug 2011 22:35

Hoe zeker ben je hiervan? Hij profiteert ook van de werken die ik uitvoer en wanneer ik het zou afwerken aan zijn kant, ben ik echt wel aan zijn woning bezig op dat moment....
Maar verdorie hij heeft toch niet gevraagd om zijn woning "te verbeteren"?
U moet wel zijn toestemming hebben om wijzigingen aan te brengen aan zijn dak (op uw kosten dus). U mag niet zomaar "bezig zijn "aan zijn woning!

eizopro
Topic Starter

#5 , 28 aug 2011 23:51

Dat is het hem juist. Dit was vroeger waarschijnlijk van één enkele eigenaar en de balken lopen dus dwars in één geheel over beide huizen.
De gemene muur loopt niet door tot boven zoal ik al zei, dus deze moet zowieso verder opgebouwd worden.
Volgens jouw redenering moet ik zolang ik geen toestemming krijg van hem (want die krijg ik dus al niet) mijn dak laten verrotten?

roharro

#6 , 29 aug 2011 00:08

Niks mijn redenering. Wel Burgerlijk Wetboek:

Art. 658. Ieder medeëigenaar mag de gemene muur hoger doen optrekken; doch hij alleen moet de kosten van de verhoging betalen, alsook de herstellingen tot onderhoud van hetgeen zich boven de hoogte van de gemene afsluiting bevindt, en bovendien een vergoeding voor de last naar evenredigheid van de verhoging en volgens de waarde.

Of in eenvoudige woorden: u moet alles betalen.

Aangezien u bovendien voor deze werken ook nog aan de constructie van buurman's huis moet gaan sleutelen dient u daarvoor eerst toelating te vragen.

eizopro
Topic Starter

#7 , 29 aug 2011 03:06

Allereerst bedankt voor het bewijs.

Doch stel dat ik de gemene muur dan niet zou willen verhogen tot boven het dak maar wel tot gelijk aan het dak. Deze stopt dus een 40tal cm onder beide daken. Als ik mijn vals plafond zou uitbreken, kan ik zo bij hem binnenkruipen.
In dat geval ben ik niet boven de hoogte van de gemene "afsluiting" bezig?

En zoals ik alreeds zei. Ik heb al met de buurman gepraat en die moet daar dus niets van weten. Eender welke toestemming van zijn kant kan ik dus naar fluiten.

Welke opties heb ik dan nog????

Terug naar “Andere”