buurman met bouwplannen zet ons voor het blok

Noeke_1
Topic Starter

buurman met bouwplannen zet ons voor het blok

#1 , 28 aug 2011 15:04

Een goed jaar geleden, tijdens een gesprekje met de buren, lieten ze zich ontvallen dat ze appartementen zouden willen maken van hun groot huis en in de tuin garageblokken zouden willen zetten. De plannen waren nog maar heel vaag en ze zouden wel eens langskomen als het concreter werd.

Gisteren staan ze hier ineens aan de deur met de plannen en of we die 'efkes' willen tekenen...

Ik heb de plannen nog niet gezien (heb gevraagd terug te komen morgen om elf uur) maar weet wel wat ze van plan zijn. Vroeger waren de twee woningen (onze en het hunne) één groot eigendom. Onze garage en hun garage grenzen aan elkaar en delen een gezamelijk binnenmuurtje (waren vroeger een koeienstal waar garage van gemaakt is). Ons stalleke buiten en hun stalleke idem, die delen zelfs hetzelfde dak. Hun tuin gaat in een L langs en achter onze tuin door.
Hun plan is van hun garage en stal af te breken, een oprit aan te leggen en garageboxen te zetten achter onze tuin, op de grens met hun tuin (dus tegen de draad die er nu staat).

Ik heb daar heel wat bedenkingen bij!
Wat met die binnenmuren van garage en stal die opeens buitenmuur worden? Wat met het gezamelijke dak op de stallekes, wat met de privacy en rust, en noem maar op...

En nu verwachten ze dus echt dat wij maandag 'gewoon efkes' ons handtekenig zetten want de plannen moeten maandag terug naar de architect en als wij niet tekenen moet alles via de gemeente passeren enzo?!

Nu heb ik helemaal geen verstand van bouwen en verbouwen, maar normaal gaat dat toch anders?
Moeten zij niet hun plannen bekend maken en dan 30 dagen tijd geven aan de omwonenden om verzet aan te tekenen?
Of is dat nu juist wat ze willen omzeilen door ons te laten tekenen?

En hoe zit het met onze rechten? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Naar de gemeente gaan om meer info?
Ik teken in ieder geval niet morgen. Allé zeg, ik weet er niet eens het fijne van en zou zomaar efkes mijn akkoord geven voor... ja waarvoor allemaal?

Stel dat wij gewoon niet akkoord gaan en dus verzet aantekenen, wat is onze kans om ons gelijk te halen? Ik heb ook geen zin in een procedurestrijd en burenoorlog als de kans dat wij gelijk krijgen miniem is...

Ik weet het even niet meer dus alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 aug 2011 18:28

Of is dat nu juist wat ze willen omzeilen door ons te laten tekenen?
Zij dienen de handtekening (goedkeuring) te hebben van iedereen wiens uitzicht hierdoor zou veranderen. Anders het klassieke gele blad op de zichtbare plek enz...

Noeke_1
Topic Starter

#3 , 28 aug 2011 18:40

Dus als ik morgen niet teken, begint de normale procedure van geel blad en 30 dagen voor verzet enzo?
Ok, dan teken ik gewoon niet en heb ik de tijd om mij eens te gaan bevragen bij de gemeente en dergelijke meer.
Ik zou ook graag een plaatsbepaling laten opmaken van de huidige staat van ons huis, dus daar moet ik dan ook nog op korte termijn iemand voor vinden...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2011 19:37

Een PB is iets dat de bouwende gebuur of zijn aannemer dient op te maken. Zij zijn het die schade aan uw eigendom kunnen veroorzaken. En deze zaak is niet zo dringend, want er moet nog eeen bouwtoelating gegeven worden door de gemeente. Hiervoor heb je zeker nog een paar maanden de tijd.

Noeke_1
Topic Starter

#5 , 28 aug 2011 19:47

Ok, dankjewel voor de info. Ik ben een totale leek...

fendtje

#6 , 28 aug 2011 20:51

en waarom niet

en waar is onze gratis garage , berging in ruil voor handtekening.
voor wat hoort wat. :roll:

Vandebos

#7 , 28 aug 2011 21:09

en waarom niet

Tot de dag dat ze achter jouw terras/tuin vijf garages bouwen...

fendtje

#8 , 29 aug 2011 10:59

en waarom niet

ja heden ten dage heeft men blijkbaar alleen maar rechten.
alvorens iets aan te kopen , eens langs de gemeente gaan.
en eens vragen wat rond eigen en aanpalende percelen is toegestaan kan zeer zeker geen kwaad.
is bvb bouwdiepte van toepassing of niet , wat kan op aanpalende percelen bijgebouwd worden.
en ja een gratis garage met uitrit wat is daar mis mee.
zo zou ik het toch aanpakken bij mijn buren.

Jan S

#9 , 29 aug 2011 16:01

en waarom niet

QFT!
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Noeke_1
Topic Starter

#11 , 29 aug 2011 20:04

Wat stellen jullie nu voor? Dat ik in ruil een gratis garage vraag? Maar ik heb helemaal geen garage nodig! Ik heb een dubbele garage...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 aug 2011 20:36

Navraag doen bij gemeente ... dienst ruimtelijk beleid.
U kan het plan misschien meenemen???

j.demoor

#13 , 30 aug 2011 12:09

Ik ga ervan uit dat hier geen openbaar onderzoek vereist is met toepassing van art. 4.7.15 Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening 15 mei 2009.

“Art.4.7.19...§ 2. Een mededeling die te kennen geeft dat de vergunning is verleend, wordt door de aanvrager gedurende een periode van dertig dagen aangeplakt op de plaats waarop de vergunningsaanvraag betrekking heeft...De gemeentesecretaris of zijn gemachtigde waakt erover dat tot aanplakking wordt overgegaan binnen een termijn van tien dagen te rekenen vanaf de datum van de ontvangst van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen...§ 3. Van een vergunning mag gebruik worden gemaakt als de aanvrager niet binnen vijfendertig dagen, te rekenen vanaf de dag van aanplakking, op de hoogte werd gebracht van de instelling van een administratief beroep. Indien een administratief beroep wordt ingesteld, geldt artikel 4.7.21, § 8(=schorsing)...”Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening 15 mei 2009).

Onverminderd voornoemd aspect ruimtelijke ordening kan geen mede-eigenaar van een gemene muur of dak daaraan wijzigingen aanbrengen zonder akkoord van de andere mede-eigenaar.

‘Onze garage en hun garage...delen een gezamelijk binnenmuurtje...Ons stalleke buiten en hun stalleke idem, die delen zelfs hetzelfde dak‘.

Bij uw eventueel akkoord kan u SCHRIFTELIJK bedingen dat aan de gemene garagemuur en aan het gemene dak van het stalleke geen wijzigingen mogen aangebracht worden zonder wederzijds akkoord.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Noeke_1
Topic Starter

#14 , 30 aug 2011 17:19

Bedankt! Ik leer alle dagen bij!!!

lucgescheiden

#15 , 30 aug 2011 17:47

"Wat stellen jullie nu voor? Dat ik in ruil een gratis garage vraag? Maar ik heb helemaal geen garage nodig! Ik heb een dubbele garage..."
Maar een gratis terras/tuin , zou toch een mooie aanwinst kunnen zijn? :-)
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Andere”