Hallo,
Wij wonen op een gelijksvloers appartement in een kleine blok (6 appartementen). Onze buurman rookt binnen. Als we binnekomen in de gemeenschappelijke hal, is het eerste dat we ruiken een rookgeur. De geur van zijn appartement komt zelf binnen in ons appartement. Als niet roker is deze geur enorm storend.
De gemeenschappelijke hal is niet erg breed. Tussen de inkomdeuren van ons appartement en onze buurman zijn appartement zit ong. 1m50 tussen.
Wanneer je de "voordeur" van ons appartement opendoet, kom je eerst in ons privé halletje. Hier hangt dezelfde geur als van de inkomhal. We leggen hier luchtverfrissers maar na max. 2 weken werken deze niet meer. Bijgevolg kunnen we onze jassen,... hier niet hangen omdat de rookgeur er inkruipt. In onze living hebben we constant een elektrische luchtverfrisser inzitten bij de glazen deur die de living scheidt van onze privé inkomhal. Verder spuiten we nog luchtverfrisser.
Ik vraag me nu af wat we hieraan kunnen doen. Ik denk niet dat de buurman inziet dat hij zijn appartement meer moet verluchten (ramen zijn praktisch steeds dicht en zit constant ook 1 kat binnen). Hij is een oudere, alleenstaande man die weinig tot geen sociale contacten heeft. Hij zit hele dagen binnen met zijn kat en rookt en drinkt dan.
In de blok zijn er nog mensen die roken maar die gaan steeds buiten staan om te roken. Is het bv. mogelijk om dit vast te leggen dat de gemeenschappelijke hal rookvrij moet blijven? Of kan er iets praktisch voorzien worden (bv. een zeer sterke luchtverfrisser in de gemeenschappelijke hal, luchtzuiveraar,...) zodat wij van de hinder verlost zijn en wij al die kosten niet meer moeten maken voor luchtverfrissers te kopen, hele dagen insteken in stopcontact,....?