herziening definitief KI obv foute informatie?

jipke
Topic Starter

herziening definitief KI obv foute informatie?

#1 , 30 aug 2011 12:40

Besten,

Vorig jaar kocht ik een deel van een huis dat opgesplitst werd in appartementen. Er was maar één globaal KI bij de akte en ik zou dus moeten wachten op een berekening van het KI voor mijn appartement door het kadaster. Daar liepen heel wat dingen bij mis en ik hoorde graag of ik de situatie alsnog recht kan trekken.

De oppervlakte en comfortelementen, badkamer en CV, die in rekening genomen werden bij berekening van dat KI zijn volledig uit de lucht gegrepen. Bij navraag hebben ze zich bij het kadaster gebaseerd op de basisakte waarin wat amateurschetsen stonden. Naast een wat overdreven grondoppervlak (waarvan een derde trouwens een niet-bewoonbare zolder met groot deel onder schuin dak) wordt nergens melding gemaakt van CV noch badkamer.
Maar om één of andere reden heb ik mijn aangetekende zending met de mededeling van mijn KI niet ontvangen (het kadaster lijkt het in elk geval wel verstuurd te hebben) en is het KI nu definitief: ik kan de bezwaarprocedure dus niet meer gebruiken om mijn KI op een realistisch niveau te krijgen. Ik vernam het pas voor de eerste keer op mijn aanslagbiljet onroerende voorheffing: 760€ en 15€ te hoog voor vermindering obv bescheiden woonst. Een absurd hoog KI dus, zeker als je bedenkt dat het hele huis een KI van 1200€ had (mijn appartement heeft een quotiteit van 38/100en). Onroerende voorheffing minstens 150€ te hoog dus.

Is er dus één of andere procedure om mijn KI toch nog te laten aanpassen, liefst nog retroactief Ik las bijvoorbeeld dat een KI kan herzien worden indien "op onomstootbare, aantoonbare en onweerlegbare wijze een schrijf- of rekenfout werd begaan." Komt deze situatie in aanmerking? Zoja, hoe ga ik te werk?
Nu is het wel zo dat ik werken plan (dat zul je wel snappen na deze beschrijving): badkamer en CV staan ook op het programma, oppervlakte zou zeker wat 'verkleinen.' Dan wordt mijn KI sowieso herzien en ik vermoed dat die dan lager zal uitvallen. Maar de werken lijken uit financiële overwegingen misschien zelfs tot in 2013 te zullen duren. Dus misschien blijft het KI in 2012 en 2013 ongewijzigd en betaal ik weer telkens 150€ of meer te veel. Of kan ik die herziening misschien nu al aanvragen?

Een hele boterham, maar ik vind op het net geen vergelijkbare situaties en vragen...
Alvast bedankt voor het lezen en elke informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 31 aug 2011 12:21

Ik meende dat men ten aller tijde een herziening kan aanvragen van het KI.
Waaruit leidt u af dat dit niet meer zou kunnen?

Waar het KI word beschouwd als de geschatte verhuurwaarde van de woons, zou u
in de onmiddellijke omgeving, vergelijkbare appartementen kunnen zoeken, en de huurprijzen vergelijken.
Handige documenten voor Personenrecht

jipke
Topic Starter

#3 , 31 aug 2011 16:07

Dank je voor je reactie, Luc.
ik ging daar, misschien wat overhaast, van uit. Ik dacht dat enkel kon/moest na verbouwingen, bestemmingswijzigingen...
Waarom is er anders een welomschreven bezwaarprocedure? Zou anders niet iedereen die te laat was om een bezwaar aan te tekenen, simpelweg een herziening aanvragen? Valt die ook weer te hoog uit, dan is er dan weer de kans om bezwaar in te dienen... Maar ik ga mij in ieder geval eens informeren.
Maar indien het lukt, is dat KI dan niet pas geldig vanaf 1 januari 2012? Beter ooit dan nooit, maar ik krijg er mijn teveel betaalde onroerende voorheffing niet meer mee terug. Ongetwijfeld beter dan ook in 2012 weer te veel te betalen, maar is er geen manier om alle vliegen in één klap te vangen? Alvast bedankt!

Reclame

jipke
Topic Starter

#4 , 01 sep 2011 11:53

Ondertussen heb ik een afspraak afgedwongen met de chef van het kadaster om te zien of er inderdaad een fout gebeurde die een correctie rechtvaardigt.

Ook nog eens nagekeken wat er weer precies in mijn basisakte stond: waar bij de andere 2 appartementen expliciet een badkamer staat vermeld, is dat bij mijn appartement niet het geval; ook is duidelijk beschreven dat de verwarming gebeurt met (niet-centrale) gasconvectoren. Het tegendeel in rekening brengen lijkt mij toch een redelijke fout, ik hoop dat ze dat inzien en het bewuste artikel 494 §1, 5° WIB1992 toepassen.

Indien iemand nog ideeën heeft om mijn kansen te verhogen, of, als dit niet zou lukken, toch nog een herziening te krijgen, ze zijn nog steeds meer dan welkom! Bedankt.

lucgescheiden

#5 , 01 sep 2011 18:23

Ik meen dat u er beter aan zou doen om; u te richten op de huurprijzen in de onmiddellijke omgeving.
En deze huurwoningen als referentie neemt om te vergelijken inzake afwerking en luxe.

De heren van een kadaster kunnen uw verwarming-argument vlug van de tafel schuiven door te stellen dat u zich miskocht hebt;
dat u deze verwarming idd mag vervangen door een centrale, waardoor uw investering nog wat hoger zal liggen, en aldus ook de huurwaarde.
Daarop zou u nog een hoger kadastraal inkomen bekomen... en ik denk dat u dergelijke benadering wel zal kunnen missen...
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Andere”