Besten,
Vorig jaar kocht ik een deel van een huis dat opgesplitst werd in appartementen. Er was maar één globaal KI bij de akte en ik zou dus moeten wachten op een berekening van het KI voor mijn appartement door het kadaster. Daar liepen heel wat dingen bij mis en ik hoorde graag of ik de situatie alsnog recht kan trekken.
De oppervlakte en comfortelementen, badkamer en CV, die in rekening genomen werden bij berekening van dat KI zijn volledig uit de lucht gegrepen. Bij navraag hebben ze zich bij het kadaster gebaseerd op de basisakte waarin wat amateurschetsen stonden. Naast een wat overdreven grondoppervlak (waarvan een derde trouwens een niet-bewoonbare zolder met groot deel onder schuin dak) wordt nergens melding gemaakt van CV noch badkamer.
Maar om één of andere reden heb ik mijn aangetekende zending met de mededeling van mijn KI niet ontvangen (het kadaster lijkt het in elk geval wel verstuurd te hebben) en is het KI nu definitief: ik kan de bezwaarprocedure dus niet meer gebruiken om mijn KI op een realistisch niveau te krijgen. Ik vernam het pas voor de eerste keer op mijn aanslagbiljet onroerende voorheffing: 760€ en 15€ te hoog voor vermindering obv bescheiden woonst. Een absurd hoog KI dus, zeker als je bedenkt dat het hele huis een KI van 1200€ had (mijn appartement heeft een quotiteit van 38/100en). Onroerende voorheffing minstens 150€ te hoog dus.
Is er dus één of andere procedure om mijn KI toch nog te laten aanpassen, liefst nog retroactief Ik las bijvoorbeeld dat een KI kan herzien worden indien "op onomstootbare, aantoonbare en onweerlegbare wijze een schrijf- of rekenfout werd begaan." Komt deze situatie in aanmerking? Zoja, hoe ga ik te werk?
Nu is het wel zo dat ik werken plan (dat zul je wel snappen na deze beschrijving): badkamer en CV staan ook op het programma, oppervlakte zou zeker wat 'verkleinen.' Dan wordt mijn KI sowieso herzien en ik vermoed dat die dan lager zal uitvallen. Maar de werken lijken uit financiële overwegingen misschien zelfs tot in 2013 te zullen duren. Dus misschien blijft het KI in 2012 en 2013 ongewijzigd en betaal ik weer telkens 150€ of meer te veel. Of kan ik die herziening misschien nu al aanvragen?
Een hele boterham, maar ik vind op het net geen vergelijkbare situaties en vragen...
Alvast bedankt voor het lezen en elke informatie!