burengeschil - plantafstand bomen / overhangende takken

mechegsc
Topic Starter

burengeschil - plantafstand bomen / overhangende takken

#1 , 30 aug 2011 19:53

Mijn buurman heeft op minder dan 2 meter van de scheiding op 2 verschillende plaatsen een boom staan die hoger is dan 3 meter. Beide bomen hebben uiteraard ook overhangende takken. Ik heb mijn buurman gevraagd om deze bomen op zijn kosten te laten vellen, of op z'n minst de overhangende takken grondig te snoeien. Aan geen van beide verzoeken wenst mijn buurman gevolg te geven. Het argument om dit niet te doen is dat de bomen een deel van zijn tuin zijn en deze al zeker 25 jaar oud zijn. Van dit laatste ben ik echter niet overtuigd. Ik heb art. 35 van het veldwetboek geraadpleegd. Hierin staat letterlijk dat ik het vellen van de bomen kan eisen. Mijn buurman betwist dit echter. Weet iemand waar ik meer info omtrent kan terugvinden of tot wie ik mij moet wenden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 aug 2011 22:31

U zal zich tot het vredegerecht dienen te wenden.

Sint-Joris

#3 , 09 sep 2011 23:32

De hoogte is enkel van belang bij hagen. Een boom kan in principe tientallen meters worden.
Bomen moeten in de meeste regio's op minstens 2 meter van de perceelsgrens staan (gemeten tussen perceelsgrens en binnenkant van de stam). Staan de bomen te dicht, dan kunt u als buur inderdaad het vellen van de bomen eisen. Wel rekening mee houden dat er na 30 jaar verjaring optreedt. Bij onenigheid omtrent de leeftijd van bomen kan de Vrederechter steeds een onafhankelijk boomexpert de leeftijd laten schatten.

Zelfs als er verjaring is opgetreden, kunt u steeds eisen dat overhangende takken worden verwijderd. U mag dit niet zelf doen, maar de Vrederechter moet uw buurman per vonnis hiertoe verplichten. U kunt de Vrederechter ook vragen om deze snoeiwerken zelf, maar op kosten van de buurman, uit te laten voeren.

Zoals Vandenbos al zei, moet U hiervoor naar het Vredegerecht. Persoonlijk zou ik de buurman uitnodigen om dit probleem samen in verzoening aan de Vrederechter voor te leggen.

Reclame

Terug naar “Andere”