Bouwproblemen

Heye
Topic Starter

Bouwproblemen

#1 , 19 jan 2007 18:55

Graag had ik advies over volgend onderwerp:

Er is een huis gebouw en achteraf is geleken dat de beschermende plastic in de vloerplaat welke grondvocht tegenhoud ontbreekt. Het spel is begonnen toen de ondernemer de schuld afduwde op de architect. Nu wordt de architect aansprakelijk gesteld. MAAR deze heeft een BVBA. Nu is mijn vraag de volgende:

Kan de architect, wanneer die wordt gedagvaard, zijn BVBA failliet verklaren? Zo ja tegen wie wordt de rechtzaak dan aangespannen? Concreet, kan hij nog gerechtelijk vervolgd worden voor nalatigheden NA faillisement van zijn BVBA?

Graag verduidelijking A.U.B.
Dank U

Heye Andy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Koenraad
Contacteer: Website

#2 , 19 jan 2007 19:39

Heeft u kennis van volgend middel : http://www.bouwverzoening.be/index.php?st=index , misschien kan deze een oplossing bieden zonder lange en dure rechtszaken.
www.woonforum.be

Heye
Topic Starter

#3 , 20 jan 2007 03:12

Hartelijk dank voor de tip zal dit zeker doorgeven. Maar concreet nu, wanneer iemand (bedrijfsleider) van een BVBA wordt gedagvaard, en de BVBA wordt failliet verklaard, kan de bedrijfsleider voor zijn fouten nog worden vervolgd?

Dank U

Reclame

j.demoor

#4 , 21 jan 2007 09:43

Ik ga ervan uit dat de BVBA aansprakelijk is voor de fouten van haar architect,zodat enkel de BVBA in rechte kan aangesproken worden.

?Art.2.De koopman die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt is, bevindt zich in staat van faillissement...?(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

?De voorwaarden van het staken van betalen en het geschokt zijn van het krediet zijn nauw met elkaar verbonden.De koopman of vennootschap die nog over krediet beschikt,heeft niet duurzaam opgehouden te betalen.De voorwaarden van staking van betaling en het geschokt zijn van het krediet van een vennootschap in vereffening dienen op specifieke wijze te worden beoordeeld in het licht van de taak van de vereffenaar.Het krediet van de vennootschap is niet geschokt wanneer de schuldeisers het vertrouwen behouden in de organisatie en het verloop van de vereffening?[Cass. 18 februari 2005(D.L./S.),R.W.2006-07,134-135,Noot].

?zijn BVBA failliet verklaren? vereist dat aan de daartoe vereiste voorwaarden voldaan is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het
driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Heye
Topic Starter

#5 , 22 jan 2007 15:40

Beste ,

Ik heb mij laten vertellen dat er zoiets is als "de wet laurelle" Naar het schijnt zou een architect steeds als natuurlijk persoon moeten optreden en mag hij zijn beroep niet uitoefenen in een vennootschap.D.W.Z. dat hij ALTIJD aansprakelijk kan worden gesteld door de personen die hem hebben in dienst genomen tot tien jaar na contract.

Nu in mijn geval werkt de architect als volgt: hij en zijn zoon (co?rdinator) werken onder een vennootschap. De architect koopt gronden op, zijn zoon doet de co?rdinatie (veiligheid) en de aankopers van de grond zijn verplicht ik herhaal VERPLICHT om zijn zoon aan te nemen als veiligheidsco?rdinator en zijn tevens VERPLICHT om te bouwen met de architect zijn vaste ondernemer en diens onderaannemers.
Daar mijn vader in ramen en deuren doet dacht ik die te laten zetten door mijn vader, dit heeft de architect eerst NIET willen doen overgaan tot verkoop maar uiteindelijk wel.

Klopt dit allemaal?Ik bedoel handelt deze architect wettelijk? De ene zegt van wel de andere zegt van niet.

Met vriendelijke groet

Heye Andy

Terug naar “Andere”