Situatie :
handelspand + appartement te koop sinds 4 jaren
bod gekregen van 190.000 euro via immo kantoor
4 eigenaars : A = ikzelf
B = mijn ex-man : in collectieve schuldbemiddeling : trekt invalide-uitkering (ongeveer 1000 euro/maand)
C = mijn zus
D = mijn schoonbroer
Kopers hebben compromis ondertekend met opschortende voorwaarden gedurende 6 weken : rechtbank moet goedkeuring geven van verkoop daar er normaal gezien een openbare verkoop dient te gebeuren vermits B in collectieve schuldbemiddeling is.
B heeft voor collectieve schuldbemiddeling papieren ondertekend voor opdracht te geven aan immo kantoor om desbetreffend pand te verkopen.
Onderwijl zijn er 4 weken verstreken, we hebben nog maar slechts 2 weken! Ontelbare tels gedaan naar advocaat die de schuldbemiddeling doet van B. Normaal zou hij deze woensdag hebben getekend. Ik contacteer advocaat van B deze namiddag opnieuw en krijg volgende boodschap :
B wil niet tekenen, hij eist openbare verkoop en zegt dat hij niets afweet van het feit dat het via immo verkocht is. Daar dit pand al 4 jaar te koop staat, te pas en te onpas al van eigenaar is veranderd, geen geïnteresseerden heeft om te kopen is dit aangebrand en mogen we ons meer dan tevreden stellen met het bod. Een openbare verkoop gaat enkel en alleen een pak minder geld opbrengen.
Vraag :
* dient B de papieren te ondertekenen, kan advocaat niet handelen onder zijn naam en verzoeksschrift zelf neerleggen op de griffie
* wat indien openbare verkoop doorgaat en we niet akkoord zijn met het bedrag?
* B heeft nog nooit zijn 1/4 deel van de lening afbetaald. Papieren zijn opgestuurd naar zijn advocaat, tot nu toe geen enkel voorstel om zijn schuld tov dit pand te vereffen. B heeft momenteel minstens + 10.000 euro schuld tov dit pand
* wat raden jullie aan om te doen in deze situatie. Hij betrekt hier 3 partijen bij en volgens mij moet toch alles in het werk worden gesteld ten voordele van de schuldeisers?
is het mogelijk van asap hierop een antwoord te kunnen verkrijgen daar we slechts nog 2 weken de tijd hebben
Alvast bedankt