Advocaat vraagt een copy van mijn akte

Enfintalk
Topic Starter

Advocaat vraagt een copy van mijn akte

#1 , 06 jan 2012 16:24

Ik weet niet of dit de juiste plaats is maar ik heb van een advocaat de vraag gekregen om hem een copy te bezorgen van de notariele akte van een grondstuk. Moet ik dit bezorgen of mag ik die vraag negeren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2012 17:53

En voor wie werkt die advocaat?

Enfintalk
Topic Starter

#3 , 09 jan 2012 13:04

Er is een geschil over een losweg vermeld in mijn akte.

Reclame

Franciscus

#4 , 09 jan 2012 13:36

En voor wie werkt de advocaat?
Is er een procedure voor de rechtbank lopende?
Wie betwist wat?

wanton

#5 , 09 jan 2012 13:52

Geef hem die akte. Het is slechts een kopij van de autentieke. Maar als jij wil dat hij die zaak voor u ten beste regelt , dient u hem zoveel mogelijk informatie te bezorgen. De juiste verwoording in de akte kan van belang zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Enfintalk
Topic Starter

#6 , 09 jan 2012 16:36

De advocaat werkt voor de tegenpartij en er is nog geen juridische procedure gestart.

Franciscus

#7 , 09 jan 2012 18:53

En wat doet uw advocaat?
Misschien hier wat meer uitleg .... gezien u hier mogelijk wel heel wat info kan krijgen.

Enfintalk
Topic Starter

#8 , 09 jan 2012 19:35

Ik heb zelf geen advocaat, aangezien er geen juridische procedure is. Daarom ook de vraag. Die advocaat mag dat vragen, maar moet ik dat dan doen ? Hij stelt zelfs niet voor om de kosten hiervoor te vergoeden.

mava105

#9 , 09 jan 2012 20:02

Verwijs hem gewoon naar het registratiekantoor. Daar kan hij die akte ook krijgen. Hij moet er dan wel voor betalen. Jij bent niet verplicht die akte in uw bezit te hebben, zodat je in dat geval ze hem ook niet kan geven. :)

Enfintalk
Topic Starter

#10 , 09 jan 2012 21:45

Bedankt mava105. Dat was het antwoord dat ik zocht.

gilops

#11 , 10 jan 2012 07:35

Het is niet het registratiekantoor maar het hypotheekkantoor die de notariële akte bewaard en de doelstelling van de instelling is om aan derden de rechten en plichten van de eigendom en eigenaar kenbaar te maken. Iedereen kan ze daar inkijken mits de startsom van 11 euro. Een kopie meekrijgen kost daar 30 euro minstens.
Maar dat kantoor ligt meestal in de hoofdstad van de provincie of het land ( Brussel voor oostelijk Vlaams-Brabant ).
Het is in een rechtsgeding vanaf de 1e dag onvermijdelijk dat de notariële akte op tafel wordt gelegd als het onderwerp gaat over de eigendom en zijn erfdienstbaarheden en loswegen. Zoniet kan de vrederechter niet weten wie rechtsgeldig de belangen van de eigendommen komt verdedigen.
Dus geef die advocaat een kopie als het maar enkeel pagina's zijn.
En als je twijfelt over de volledigheid van jouw akte geef je notaris de toelating om een kopie te geven.
Dan moet de advocaat van de tegenpartij aan de notaris een kleine vergoeding betalen ( 12 euro .. ).
Dikwijls zijn er bijlagen aan een notariële akte : die moeten er ook bij.

gilops

#12 , 10 jan 2012 07:46

Verschil hypotheekkantoor ( zie vorig bericht ) en registratiekantoor en kadaster ?
Het registratiekantoor interesseert zich enkel in de namen van de potentiele belastingsbetaler en de acties die geld in het laadje brengen van de staat, zoals deurwaarderexploten.
Ze hebben ook de notariële akten in hun bezit als intern bewijs maar ze mogen ze niet tonen aan derden.
Als de directe erfgenaam X in het bezit komt van een eigendom, dan hebben ze geen nieuwe akte van de eigendom nodig. Enkel een papiertje van de notaris dat X de nieuwe eigenaar is.
En wat doet het kadaster ? Die willen enkel weten hoe ze het KI moeten berekenen van een eigendom. Komt er een uitbreding van de woning, dan weten ze dat automatisch door Uw doorgezonden bouwvergunning waarop staat dat U zoveel m2 bijbouwt in maand Y van jaar Z.
Er zijn dus belgen die meer KI betalen doordat ze een verleende bouwvergunning nooit uitgevoerd hebben. Men moet een niet-gerealiseerde bouw goed in het oog houden op het kadaster.

Terug naar “Andere”