Verkoop buitenverblijf. Reservefonds VME ?

Johan1959
Topic Starter

Verkoop buitenverblijf. Reservefonds VME ?

#1 , 08 jan 2012 14:18

Wij verkochten  een onroerend goed aan de kust, nl. een 2de verblijf. In de voorlopige verkoopovereenkomst werd met wederzijds akkoord tussen koper en verkoper opgenomen dat het reservefonds eigen aan dit pand door de koper proportioneel zou terugbetaald worden aan de verkoper. Bij het verleiden van de officiële akte kwam de notaris hier niet meer op terug.Ik stel me nu de volgende vragen:- diende deze proportionele overdracht bij het verleiden van de definitieve akte niet geregeld te worden door de notaris, dit in overleg van notaris en syndicus?- Na telefonisch contact met de notaris zei deze dat ik zelf maar moest contact opnemen met de nieuwe eigenaar en hem de bewijzen leveren van de door ons betaalde delen van het reservefonds. Met eveneens de vraag aan de koper over te gaan tot terugbetaling.Indien de koper hierop niet zou reageren, zou de notaris eventueel wel nog een poging doen.- Is dit de normale procedure dat de notaris die overlaat aan de verkoper?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2012 15:41

De gelden van het reservefonds zijn eigendom van de VME en blijven dat, ook na verkoop van een kavel.
Het is aan de koper en verkoper hierover een overeenkomst te treffen. mi is dit niet iets voor de notaris.

fendtje

#3 , 08 jan 2012 19:13

weeral ne flinke jongen me dunkt.
al X aantal jaren profiteren ( geen schadegeval)
ze verkopen , en de nieuwe moet maar betalen.
als men eigenaar is van een huis , heeft men onderhoudskosten.
en raar maar waar vraagt men die ook terug bij verkoop van een huis , nee is verleden.
waarom dan een koper van een appartement het wel zou moeten betalen ?

is tenslotte een spaarpotje dat bij basisakte word gerealiseerd.
dus X jaar eigenaar wil zeggen dak is x jaar in gebruik.
dus x jaar veroudering.
de nieuwe moet dan maar betalen voor iets waar hij geen gebruik heeft van gemaakt ?
en dat een notaris zegt is iets tussen verkoper en koper , nie meer dan normaal.

Reclame

Terug naar “Andere”