Waterschade door lek in dakgoot aan elkaar gebouwde woningen

Ronan
Topic Starter

Waterschade door lek in dakgoot aan elkaar gebouwde woningen

#1 , 27 jan 2012 12:28

Door insijpeling van vocht is er schade aan plakwerk en behang van boven tot onder op een scheidingsmuur van mijn woning. De oorzaak van de insijpeling ligt allicht bij het aansluitpunt van een gemeenschappelijke afloop van de 2 aan elkaar gebouwde woningen. Aan de voorkant van de woningen is duidelijk te zien dat de afloop niet waterdicht is daar op de buitenmuur van beide woningen ook vochtplekken te zien zijn. Als eigenaar van mijn woning verwittigde ik mondeling de eigenaar van de andere woning van dit feit. Op de vraag of hij bereid was samen de herstelkosten te delen (gezien de gemeenschappelijke afloop) om de oorzaak van het euvel op te lossen kreeg ik als antwoord dat hij gezien hij in onmin met zijn huurder is gevallen hij geen kosten meer wil maken aan zijn woning welke dus naast die van mij gelegen is en de deur werd voor mijn neus dichtgedaan. Ik liet dus maar op mijn kosten een gedeelte van de gemeenschappelijke afloop vernieuwen in de hoop daarmee het probleem op te lossen. Blijkt nu echter dat daarmee het probleem niet volledig is verholpen is daar er hogerop ter hoogte van de koppeling aan beide dakgoten ook nog insijpeling aanwezig is. Er is ook op andere plaatsen lekkage in de dakgoot van de buur. Daar ik niet bereid ben de koppeling van de dakgoten met daarbij een stuk van de rotte dakgoot van de buur volledig op mijn kosten te vernieuwen contacteerde ik mijn brandverzekering. Zij openen een dossier maar daar kreeg ik ook te horen dat zij enkel instaan voor de herstelkosten van mijn plakwerk en behangpapier maar dat zij niet tussenkomen in de herstelling van de oorzaak en de discussie met de buur. Wat staat er mij nu verder te doen? Ik mag toch veronderstellen dat de eigenaar van de woning naast die van mij, gezien zijn dakgoot waarschijnlijk de veroorzaker is van het probleem, toch moet tussenkomen in het herstellen van die dakgoot of niet? Op welke wijze kan hier nu vastgesteld worden wie de herstelkosten moet betalen? Ik ben bereid mijn deel bij te dragen indien dat nodig is maar elk moet toch zijn verantwoordelijkheid opnemen vind ik, trouwens, ik deed reeds een inspanning waarvoor ik allicht naar ik vermoed niets zal kunnen recupereren. Door het gedeeltelijk vernieuwen van de afvoer zijn enkel de vochtplekken op de buitenmuur verdwenen. Op welke wijze kan deze domme kwestie nu opgelost worden zonder geld en tijd te verpatsen aan experten en vrederechters ? Kan iemand mij daaromtrent concrete info geven? Hoe kan je de onwillige buur tot de orde roepen? Is er een stappenplan?
Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 27 jan 2012 12:32

Ingebrekestelling (aangetekend en gewoon), daarna vredegerecht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jan 2012 13:12

Vermoedelijk zit er ook rechtsbijstand in de brandpolis van uw woning. Maak daar gebruik van.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Andere”