Bezoekrecht bij verkoop sociale woning

zanna
Topic Starter

Bezoekrecht bij verkoop sociale woning

#1 , 10 apr 2012 14:11

Mijn vriend heeft zijn woning, die hij verhuurt aan het SVK (Sociaal Verhuurkantoor), te koop gesteld via een notaris.
Het SVK heeft onlangs nieuwe sloten aangebracht aan voor- en achterdeur en weigert de sleutel aan de notaris te overhandigen, wanneer een potentiële koper het huis wil bezoeken. Het SVK kantoor wil enkel het huis laten bezoeken in aanwezigheid van iemand van het SVK-personeel, samen met mijn vriend. Daar mijn vriend zich enkel 's avonds na de werkuren of in 't weekend kan vrijmaken en het SVK-personeel natuurlijk niet meer werkt 's avonds of in 't weekend, is het onmogelijk om afspraken te maken met potentiële kopers.
In het contract is voor dit geval niets voorzien.
Wat nu? Zijn hier algemene wettelijke regels voor voorzien ?

Nog ter info: het huis staat sinds begin januari leeg, daar de laatste huurder van het SVK om onbekende redenen het huis heeft verlaten.
Volgens het SVK is het wel de bedoeling het huis binnenkort aan een nieuwe huurder toe te wijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2012 23:00

Bij mijn weten heeft een sociaal verhuurkantoor geen andere wettelijke regels dan iemand anders.
Als eigenaar mag u verkopen en mogen via u notaris of immokantoor de potentiële kopers het pand bezichtigen.
Echter wat staat in de verhuurovereenkomst want dat is wet tussen de partijen.
Waarom wil SVK er iemand bij? vermoedelijk om mogelijke schade en de reeds bestaande plaatsbeschrijving.
Gezien notaris ... dan zal er iemand van het notariskantoor moeten meegaan, vraag dat eerst of dat zo wel is.
Staat er niets in dan doet uw vriend via een AS een voorstel ( qua uren overdag in samenspraak met de notaris)eventueel in week-end dus zelf.
(Gezien leeg kan het dus elke dag).
Indien niet akkoord heb je al een voorstel gedaan maar dan zal je naar de vrederechter moeten.
Dus huurder weg en geen betaling meer of betaalt SVK?????
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 apr 2012 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#3 , 11 apr 2012 13:48

SVK heeft meestal contracten voor langere periode. Indien het huis verkocht wordt zal de nieuwe eigenaar dat contract moeten overnemen. En idd , het is SVK die de huur betaalT aan de eigenaar. De bewoner heeft uiteindelijk geen rechtstreeks uitstaans met de eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

zanna
Topic Starter

#4 , 12 apr 2012 08:44

Hartelijk dank voor uw reacties.
In het contract met het SVK (het is idd het SVK die de huur betaalt aan de eigenaar) staat enkel onder het punt "Publiciteit bij het einde van de huur": "De verhuurder heeft het recht tijdens de drie maanden voorafgaand aan het verstrijken van de opzegtermijn, een bericht aan de voorgevel van het goed aan te brengen, op een goed zichtbare plaats. Hij mag in deze periode het goed laten bezichtigen gedurende twee dagen per week en twee opeenvolgende urgen per dag". Maar het gaat in dit geval over een verkoop en niet over opzeg van de huur. In het contract wordt er nergens gesproken over afspraken in geval van verkoop. Als het huis verkocht wordt zal de nieuwe eigenaar idd het contract moeten overnemen, daar het een contract voor langere termijn betreft (3-6-9).
Het SVK meldde in een recent schrijven dat "de sloten van de voor- en achterdeur door ons toedoen zijn vervangen en het notariaat steeds met ons secretariaat contact kan opnemen om toegang te krijgen tot dit pand".
Het probleem dat zich nu stelt is dat mijn vriend en de meeste kandidaat-kopers enkel vrij zijn 's avonds of in 't weekend. Het SVK wil enkel de sleutel afgeven aan de notaris of mijn vriend als er iemand van hun personeel bij de bezichtiging van het huis aanwezig kan zijn ???? Mijn vriend zal dus best, zoals Franciscus voorstelt, een AS sturen, in samenspraak met de notaris, om duidelijke afspaken proberen te verkrijgen.
Het lijkt mij in elk geval heel moeilijk communiceren met die mensen. Ik zou nooit verhuren aan een SVK, tenzij je je huis in de kortste keren totaal verloederd wil zien. Een gegarandeerde maandelijkse huur is het enige voordeel.
Ondanks al het materiaal waarvoor mijn vriend betaald had in het verleden, leek er bij het laatste bezoek niets gedaan te zijn om de woning weer leefbaar te maken. Het SVK beweert dat ze nu de boel aan 't opknappen zijn.....
Wordt vervolgd...
In elk geval, dank voor de hulp !

Turaki

#5 , 12 apr 2012 08:54

Normale uren zijn 1 avond in de week, en zaterdagnamiddag. Eerst via AS dit vragen, en indien geen overeenkomst de rechter uitspraak laten doen.
Aanwezig op het bezoek dient enkel de bewoner, de eigenaar, en de kandidaat-koper. Waarom er iemand van het VSK aanwezig dient te zijn snap ik niet (tenzij het momenteel leeg staat natuurlijk, dan dienen ze wel aanwezig te zijn).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2012 19:00

In het vervolg in die contracten ook voorzien dat er jaarlijks een toezicht is door de eigenaar.
http://www.vob-vzw.be/SVK/WatiseenSVK/t ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”