Verhuren van woning

caroline1234
Topic Starter

Verhuren van woning

#1 , 10 jun 2012 12:14

Als mijn vriend komt bij me wonen zou hij graag zijn huis verhuren. Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk?
Moet hij dit aangeven aan de belastingen?
Waar kan je aan een voorbeeld van een huurcontract komen?
We hebben dit nog nooit gedaan en weten eigenlijk niet goed hoe we dit het best aanpakken.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 10 jun 2012 12:52

In het onderdeel 'nuttige documenten' kan u een hoop info vinden: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=32554" onclick="window.open(this.href);return false;

Best even doornemen , nadien kan je gerichte vragen stellen m.b.t. hetgeen niet duidelijk zou zijn. Daar kan je ook een model van huurovereenkomst bekomen.

Indien een woning verhuurd wordt dient dit inderdaad aangegeven te worden in de belastingen.
Huurinkomsten zijn onderworpen aan belasting, maar het fiscale stelsel verschilt volgens het gebruik van het goed: huisvesting, beroepsactiviteit of gemengd gebruik (deels privé, deels beroepshalve).

Onroerend goed bestemd als huisvesting
Als de huurder het goed voor zijn huisvesting bestemt, zal het kadastraal inkomen in aanmerking worden genomen. Het zal worden geïndexeerd, verhoogd met 40 % en bij de andere inkomsten worden geteld.

http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... inkomsten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/bela ... 1-1624.art" onclick="window.open(this.href);return false;

caroline1234
Topic Starter

#3 , 12 jun 2012 13:57

"Als de huurder het goed voor zijn huisvesting bestemt, zal het kadastraal inkomen in aanmerking worden genomen. Het zal worden geïndexeerd, verhoogd met 40 % en bij de andere inkomsten worden geteld."

Het niet geindexeerd KI is 924 euro, geïndexeerd is het KI 1511 euro.
Dus , als ik het goed begrijp, wordt er nog eens 40 % van die geïndexeerde KI bijgeteld? Wat zijn dan die "andere inkomsten"? Het huurgeld?
Dan moeten we toch enorm veel belastingen betalen voor een huis te verhuren of zie ik dat helemaal verkeerd?

Reclame

VDG2

#4 , 12 jun 2012 14:00

Dit bedrag (geïndexeerd KI + 40%) wordt bij uw andere inkomsten geteld. Het is dus niet dat u dit bedrag sowieso dient te betalen aan belastingen. Dit bedrag wordt gewoon samen bij uw inkomsten geteld zoals uw loon, uitkeringen e.d., waarop u vervolgens belast wordt a.d.h.v. de progressieve tarieven.
Laatst gewijzigd door VDG2 op 12 jun 2012 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

caroline1234
Topic Starter

#5 , 12 jun 2012 14:03

Ah zo :-) Oef !!
Vriendelijk dank voor uw uitleg.

Terug naar “Andere”