zonevreemde woning uit 1965

lambertj
Topic Starter

zonevreemde woning uit 1965

#1 , 09 jul 2012 11:21

Beste forumleden,

Graag zou ik jullie ideeen willen voor het volgende.

Mijn ouders hebben in 1990 een eenvoudige woning gekocht waar een vordering tot afbraak op rustte (opgesteld 1968). Natuurlijk zijn zij naief geweest maar zij waren zich totaal niet bekend met het bestaan van deze problematiek.

De woning is gebouwd in 1965 en ligt in een gebied waar nog geen RUP van kracht is. Er is wel een gewestplan ('78) waarin het gebied wordt ingedeeld als natuurgebied (0701) al ligt de woning gewoon tussen boerderijen en grasland.

Uiteraard heb ik wel al wat uitgezocht, maar ik vind de materie behoorlijk complex...

Mijn vragen:
1) zou er sprake kunnen zijn van verjaring van herstelvordering/bouwmisdrijf gezien de lange tijd dat deze woning er al staat
2) of, kan er sprake zijn van automatische vergunning
3) kan er regularisatie worden aangevraagd (indien er geen verjaring optreedt) of is dit kansloos in natuurgebied?
4) is het nog nodig een advocaat in te schakelen om de situatie te beoordelen of is dit een standaard geval waar verder juridisch advies weinig zin heeft

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!

Groet, Nastasha

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 jul 2012 12:23

1) Bouwovertredingen in natuurgebied verjaren niet, op alle andere locaties verjaren deze na 5 jaar.
2) Neen, dit geldt enkel voor woningen die gebouwd zijn voor dit werd bijgehouden, deze worden als vergund beschouwt. Een bouwovertreding op zich houdt nooit op met te bestaan, enkel de termijn waarin men kan reageren.
3) Regularisatie kan men altijd vragen, maar binnen natuurgebied geef ik deze zeer weinig kans.
4) Ik denk dat er maar weinig aan te doen is.

lambertj
Topic Starter

#3 , 09 jul 2012 14:33

@ Turaki, dank voor de antwoorden w. b. punt 2 en de verjaringstermijn waarbinnen
men kan reageren. Hoe verhoudt dat zich tot dit geval? Nogmaals dank!

Reclame

Turaki

#4 , 09 jul 2012 15:03

Stedenbouwwet is uit 1962 (22/4, om juist te zijn). Enkel gebouwen van voor die datum worden als vergunt beschouwt.

Voor gebouwen tussen 22/4/1962 en het goedkeuren van het gewestplan gebouwd, geldt ook het bovenstaande, tenzij er een weigering is uitgesproken in die periode. Zoek dus uit wanneer het gewestplan daar is goedgekeurd, en of er een weigering is uitgesproken.

Indien gebouwd na goedkeuren gewestplan of weigering tussen 22/4/1962 en gewestplan zal de woning dus nooit vergund kunnen worden.

Jan S

#5 , 09 jul 2012 16:56

Het is inderdaad een complexe materie!
Via deze link krijg je een overzicht te zien. Er is evenwel een belangrijk onderscheid tussen het verjaren van het burgerrechtelijke karakter en het strafrechterlijke karakter:

http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/ha ... jaring.pdf
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

lambertj
Topic Starter

#6 , 09 jul 2012 18:00

Dank Jan en Turaki voor de nuttige informatie!

Het gewestplan is van 1978 terwijl de woning is gebouwd in 1965. Dus het is gebouwd tussen 1962 en de goedkeuring van het Gewestplan.
Dat van een 'weigering is uitgesproken' snap ik niet goed. Wat betekent dat, bedoelt u hiermee het proces verbaal?

Turaki

#7 , 09 jul 2012 20:33

PV, gemeenteraadsbesluit,...
Bewijslast ligt normaal bij de gemeente om dit voor te leggen

lambertj
Topic Starter

#8 , 10 jul 2012 08:27

Ok, dan lijkt er inderdaad weinig aan te doen.
Ik had gehoopt op verjaring van de rechtsvordering voor dit soort oude gevallen.
Maar het is dus mogelijk dat de overheid na meer dan 40 jaar alsnog kan vervolgen?

Turaki

#9 , 10 jul 2012 08:29

Indien er ergens een weigering ligt, ja.

Terug naar “Andere”