huis gekocht - Tuin zit vol met (bouw)afval - Mogelijkheden?

tomholp
Topic Starter

huis gekocht - Tuin zit vol met (bouw)afval - Mogelijkheden?

#1 , 17 jul 2012 20:07

Verleden jaar hebben wij een huis gekocht. Dit huis werd gebouwd begin de jaren zeventig doch werd door 'de verkopers' stelselmatig gerenoveerd.
'De verkopers' betroffen de tweede eigenaars van de woning.

Gezien de tuin niet echt naar onze zin aangelegd was, wensen wij deze volledig opnieuw te doen. Het ene deel van de tuin is gras, het andere deel is dolomiet met hier en daar plantje tussen. Een mariagrotje maakt het geheel compleet :? . Gezien ik overal gras wil, moet de dolomiet en de beplanting weg. Wanneer ik deze werken aan het uitvoeren ben, stoot ik constant op stenen in de grond. Dit betreffen geen stenen die normaal in de grond zouden kunnen zitten doch werkelijk van deze grote (sier)stenen. Net zoals gebruikt werd voor het grotje.

Hierop begin ik alsmaar dieper en verder te graven. Hetgeen ik in de grond vind is werkelijk hallucinant. Colablikjes, rolluiklint, vuilniszak met bouwafval, siliconetubben, rubber van voetbadje, delen van tuinslangen, isolatie, borduren, afboording, tegels, duizenden stenen,.....

Al deze zaken werden dus in de grond gestopt door de vorige eigenaars, waarschijnlijk om kosten te besparen want afval kost nu eenmaal geld.

Dit zal mij wellicht heel wat poen kosten om alles weg te voeren en de ganse grond 'clean' te krijgen. Deze zaken werden kwaadwillig in de grond gestopt. De verkoper wist ervan toen wij het huis kochten.

In de akte is weliswaar vermeld dat wij het huis hebben gekocht met alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Doch hier is duidelijk kwaadwillig opzet in het spel en bijgevolg weiger ik te aanvaarden dat ik voor alles zal moeten opdraaien want wat ga ik nog allemaal vinden.

Wat zijn mijn mogelijkheden tegen de vorige eigenaars?
Kan dit alles het voorwerp uitmaken van een strafrechterlijk misdrijf en kan ik bijgevolg klacht indienen bij politie en mij desgevallend burgerlijke partij stellen?
Heeft een geding kans op slagen?

Hierna wat foto's om het geheel duidelijk te maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jul 2012 20:14

Aangezien het huis werd gebouwd begin jaren zeventig vrees ik dat het werd gebouwd op een voormalige stortplaats.
Tot die periode was het in Vlaanderen gebruikelijk om lager gelegen gronden op te vullen met afval opgehaald door de gemeentediensten.
Daarna werd er dan een dun laagje zand over gestort en de gronden verkaveld.

tip: tracht te achterhalen aan de hand van het afval wanneer het werd gestort (fabricagedata op busjes, tubes, flessen, ...)
Zo kunt u nagaan welke van de eigenaars eventueel verantwoordelijk zou kunnen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tomholp
Topic Starter

#3 , 17 jul 2012 20:19

Aangezien het huis werd gebouwd begin jaren zeventig vrees ik dat het werd gebouwd op een voormalige stortplaats.
Tot die periode was het in Vlaanderen gebruikelijk om lager gelegen gronden op te vullen met afval opgehaald door de gemeentediensten.
Daarna werd er dan een dun laagje zand over gestort en de gronden verkaveld.

tip: tracht te achterhalen aan de hand van het afval wanneer het werd gestort (fabricagedata op busjes, tubes, flessen, ...)
Zo kunt u nagaan welke van de eigenaars eventueel verantwoordelijk zou kunnen zijn.

Dit hebben we inderdaad gedaan. Siliconebusjes in de vuilniszak dateren van 2006 .Dus van de mensen aan wie wij het gekocht hebben.
Dit betreft duidelijk geen stortplaats waarop het huis gebouwd werd. De steenbrokken zitten zelf niet diep in de grond. De afboording, staat nog aan de voorzijde van onze woning en werd aangelegd door de vorige eigenaars. Deze werden tussen de andere stenen in de grond gevonden, dus lijkt me vrij duidelijk dat alles door hen in de grond werd gestopt.....

Het huis werd volledig vernieuwd dus ze hadden veel afval, ik weet alvast waar ze het gelatne hebben....

Reclame

j.demoor

#4 , 19 jul 2012 10:54

“Art.1.2.1.§ 1. De begrippen en definities, vermeld in het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, zijn van toepassing op dit besluit.§ 2. In dit besluit wordt verstaan onder : 34° grofvuil: afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding, en de vergelijkbare afvalstoffen die door hun omvang, hun aard of hun gewicht niet in de recipiënt voor huisvuilophaling kunnen worden geborgen en die huis aan huis worden ingezameld, alsook de restfractie die overblijft voor verbranden of storten na aanbieding in het containerpark...”(17 FEBRUARI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen)

“Art.173.Met betrekking tot dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten gebeuren het onderzoek, de vaststelling en de sanctionering van de milieu-inbreuken en milieumisdrijven volgens de regels bepaald in titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.”[27 OKTOBER 2006. - Decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming. (Bodemdecreet)]

“Art.10.2.1.§ 1. Er wordt een intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht zoals bedoeld in artikel 10 van het Kaderdecreet. Dat agentschap heeft als naam (Vlaamse Milieumaatschappij)...Art.16.3.23.Bij de vaststelling van een milieu-inbreuk kunnen de toezichthouders een verslag van vaststelling opstellen. Ze bezorgen dat onmiddellijk aan de gewestelijke entiteit. Ze bezorgen gelijktijdig een kopie van het verslag van vaststelling aan de vermoedelijke overtreder.”(5 APRIL 1995. - Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid).

U kan zich wenden tot OVAM. Zie daartoe http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/11" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.1116. Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst,wanneer de kunstgrepen,door een van de partijen gebezigd...het contract niet zou hebben aangegaan...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Er is bedrog dat de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg heeft, wanneer de verkoper van een frituur vóór en bij het sluiten van de overeenkomst tegenover de koper geen melding maakt van het veertien dagen voordien te zijnen laste uitgesproken vonnis waarin hij strafrechtelijk is veroordeeld wegens het zonder voorafgaande vergunning bouwen en in stand houden van die frituur en waarbij beslist is dat de plaats waarop die frituur staat, in de vorige staat dient te worden hersteld‘(Antwerpen 1 april 1992,R.W. 1994-95,783-784).

‘Bedrog in de zin van art.1116 impliceert dat een contractant doelbewust listen gebruikt om de andere partij aan te sporen de overeenkomst te sluiten. Verzwijging bij het sluiten van een overeenkomst kan in bepaalde omstandigheden bedrog in de zin van deze bepaling uitmaken wanneer de partij die het verzwegen feit niet kende,niet gecontracteerd zou hebben indien zij dat feit zou hebben gekend‘(Cass. 30 juni 2005(S.C./R.G.),R.W.2007-08,1406,Noot).

U kan op grond van voornoemd bedrieglijk verzwijgen de nietigverklaring van de koop vorderen (of een prijsvermindering bedingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tomholp
Topic Starter

#5 , 19 jul 2012 19:57

“Art.1.2.1.§ 1. De begrippen en definities, vermeld in het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, zijn van toepassing op dit besluit.§ 2. In dit besluit wordt verstaan onder : 34° grofvuil: afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding, en de vergelijkbare afvalstoffen die door hun omvang, hun aard of hun gewicht niet in de recipiënt voor huisvuilophaling kunnen worden geborgen en die huis aan huis worden ingezameld, alsook de restfractie die overblijft voor verbranden of storten na aanbieding in het containerpark...”(17 FEBRUARI 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen)

“Art.173.Met betrekking tot dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten gebeuren het onderzoek, de vaststelling en de sanctionering van de milieu-inbreuken en milieumisdrijven volgens de regels bepaald in titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.”[27 OKTOBER 2006. - Decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming. (Bodemdecreet)]

“Art.10.2.1.§ 1. Er wordt een intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht zoals bedoeld in artikel 10 van het Kaderdecreet. Dat agentschap heeft als naam (Vlaamse Milieumaatschappij)...Art.16.3.23.Bij de vaststelling van een milieu-inbreuk kunnen de toezichthouders een verslag van vaststelling opstellen. Ze bezorgen dat onmiddellijk aan de gewestelijke entiteit. Ze bezorgen gelijktijdig een kopie van het verslag van vaststelling aan de vermoedelijke overtreder.”(5 APRIL 1995. - Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid).

U kan zich wenden tot OVAM. Zie daartoe http://www.ovam.be/jahia/Jahia/pid/11" onclick="window.open(this.href);return false;

“Art.1116. Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst,wanneer de kunstgrepen,door een van de partijen gebezigd...het contract niet zou hebben aangegaan...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Er is bedrog dat de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg heeft, wanneer de verkoper van een frituur vóór en bij het sluiten van de overeenkomst tegenover de koper geen melding maakt van het veertien dagen voordien te zijnen laste uitgesproken vonnis waarin hij strafrechtelijk is veroordeeld wegens het zonder voorafgaande vergunning bouwen en in stand houden van die frituur en waarbij beslist is dat de plaats waarop die frituur staat, in de vorige staat dient te worden hersteld‘(Antwerpen 1 april 1992,R.W. 1994-95,783-784).

‘Bedrog in de zin van art.1116 impliceert dat een contractant doelbewust listen gebruikt om de andere partij aan te sporen de overeenkomst te sluiten. Verzwijging bij het sluiten van een overeenkomst kan in bepaalde omstandigheden bedrog in de zin van deze bepaling uitmaken wanneer de partij die het verzwegen feit niet kende,niet gecontracteerd zou hebben indien zij dat feit zou hebben gekend‘(Cass. 30 juni 2005(S.C./R.G.),R.W.2007-08,1406,Noot).

U kan op grond van voornoemd bedrieglijk verzwijgen de nietigverklaring van de koop vorderen (of een prijsvermindering bedingen).

Alvast bedankt voor de info. Het is echter wel zo dat wij het huis een jaar geleden hebben gekocht doch nu, bij het heraanleggen van de tuin, gemerkt hebben dat de tuin vol afval steekt.
De nietigheid van de koop vorderen of prijsvermindering, biedt voor ons geen soelaas.

Wat kunnen wij doen op basis van het aansprakelijkheidsrecht? Ik wens te bekomen dat de vorige eigenaars voor de kosten van opruiming dienen in te staan....

Terug naar “Andere”