Gemeenschappelijke doorgang

pater-ik
Topic Starter

Gemeenschappelijke doorgang

#1 , 31 aug 2012 17:41

Langs het huis van mijn buur is er een gemeenschappelijke doorgang die beschreven is in de notariële akte. Wij hebben ten allen tijden recht op een doorgang naar de achterkant van onze woning met een breedte van 2m25. Nu gaat mijn buur die doorgang heraanleggen zodat er een beperkte doorgang gaat zijn. Mag dit zomaar en heeft hij hiervoor geen vergunning en toelating nodig van ons?
mvg,
pater-ik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 aug 2012 18:26

Als dat een gmeenschappelijke eigendom is dan mag uw buur daar zonder uw toestemming niet aan veranderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2012 19:51

Is de doorgang echt gemeenschappelijk? Dus een mede-eigendom? Ik denk eerder dat het een servitude zal zijn waarmij jij een recht van doorgang hebt over de grond van de buurman.
Indien de afmeting van 2.25 m echte in een akte bescheven staat, mag hij die niet verminderen.

Reclame

pater-ik
Topic Starter

#4 , 01 sep 2012 10:23

Het gaat hier over een gemeenschappelijke doorgang die eigendom is van de buur. In akte staat '' Lot twee en drie zullen mogen lossen over lot één ter breedte van 2m25 en deze los zal mogen overbouwd worden. We gebruiken deze bijna dagelijks om boodschappen en zware dingen aan de achterkant van onze woning te brengen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
mvg,
Pater-ik

Turaki

#5 , 01 sep 2012 10:33

Dan is er geen gemeenschappelijke doorgang, maar een erfdienstbaarheid. En mag uw buurman deze niet beperken zonder toestemming van de eigenaars van lot 2 en 3.

Breng hem hier via AS van op de hoogte, met als bijlage een kopie van het stuk van de akte waarin deze beschreven staat. Verwijs tevens naar artikel 701 Burgerlijk Wetboek (De eigenaar van het dienstbare erf mag niets doen dat zou strekken om het gebruik van de erfdienstbaarheid te verminderen of ongemakkelijker te maken.). Dat u anders genoodzaakt zal zijn om deze zaak voor de vrederechter te brengen op zijn kosten. Met vriendelijke groeten, en met ook met de gewone post verzonden.

pater-ik
Topic Starter

#6 , 01 sep 2012 10:41

Dan is er geen gemeenschappelijke doorgang, maar een erfdienstbaarheid. En mag uw buurman deze niet beperken zonder toestemming van de eigenaars van lot 2 en 3.

Breng hem hier via AS van op de hoogte, met als bijlage een kopie van het stuk van de akte waarin deze beschreven staat. Verwijs tevens naar artikel 701 Burgerlijk Wetboek (De eigenaar van het dienstbare erf mag niets doen dat zou strekken om het gebruik van de erfdienstbaarheid te verminderen of ongemakkelijker te maken.). Dat u anders genoodzaakt zal zijn om deze zaak voor de vrederechter te brengen op zijn kosten. Met vriendelijke groeten, en met ook met de gewone post verzonden.
Bedankt voor Uw snelle reactie.
mvg,
Pater-ik

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2012 12:32

Let wel: uw buur mag die doorgangn, die zijn eigendom is, wel heraanleggen, maar hij mag geenszins de bepalingen, die in de akte staan, beperken. Dus de doorgang mag niet smaller worden.
Hij mag er wel een poort aanhangen op voorwaarde dat de eigenaars van lot 2 en 3 ieder een sleutel krijgen.

freelance

#8 , 03 nov 2012 00:44

Deze zogezegde " gemeenschappelijke doorgang " noemt een erfdienstbaarheid , en wordt geregeld door het Burgerlijk Wetboek.
Art. 637. Een erfdienstbaarheid is een last op een erf gelegd tot gebruik en tot nut van een erf dat aan een andere eigenaar toebehoort

Rechten van de eigenaar van het erf waaraan erfdienstbaarheid verschuldigd is :
Art. 697. Hij aan wie erfdienstbaarheid verschuldigd is, heeft het recht alle werken uit te voeren die nodig zijn voor het gebruik en het behoud van die erfdienstbaarheid.

Art. 698. Deze werken komen te zijnen koste, en niet ten koste van de eigenaar van het dienstbare erf, tenzij de titel van vestiging van de erfdienstbaarheid het tegendeel bepaalt.
Ook Art. 701 ( zoals reeds aangehaald ) is van toepassing .

Voor wat het behoud ( maar niet de inperking ) betreft van de erfdienstbaarheid , heeft de eigenaar geen toestemming nodig .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”