Onaangepast of overbewoond?

Torrent
Topic Starter

Onaangepast of overbewoond?

#1 , 22 dec 2012 23:05

Ik had graag meer informatie over de procedure om een woning onaangepast of overbewoond te laten verklaren. Ik heb
reeds wat opzoekingen gedaan maar niet alles is me even duidelijk.

I.Een woning is onaangepast wanneer deze de bezettingsnorm overschrijdt en daardoor veiligheids- en / of gezondheidsrisico
als gevolge heeft, overbewoond verklaard wordt.

1* "Veiligheids- en / of gezondheidsrisico", wat houd dit in en waar wordt er rekening mee gehouden?

II.Het initiatief tot overbewoondverklaring kan enkel uitgaan van de burgemeester, de gewestelijke ambtenaar, de OCMW-
voorzitter of de gezondheidsinspecteur.

1* Hoe kunnen deze bovenstaande personen dit vaststellen?

2* Hebben bv. maatschappelijke werkers, sociale assistenten, dokters, verpleegkundigen een meldplicht of valt dit
onder beroepsgeheim? En brandweer, verzekering expert, advocaat?

3* Wanneer de wijkagent dit merkt bij het vaststellen van de domicilie heeft die dan een meldplicht aan de huurder,
verhuurder of één van de bovenstaande personen?

4* Wanneer een verhuurder dit merkt wat kan die ondernemen;...
a. Indien woning enkel onaangepast is, is die dan ook verplicht om huurcontract te verbreken?
b. Moet/kan die op eigen initiatief aan één van bovenstaande personen dit melden om een procedure te kunnen opstarten,
en is dit dan schending van de privacy?
c. Deze zou het huurcontract moeten ontbinden bij overbewoning, hoe zit het dan met schadevergoeding i.v.m. contractbreuk en wat is
de opzeggingstermijn?
d. Andere opties...?

5* Wanneer bij een huurder door overmacht en / of onwetendheid dit voorvalt wat kan die ondernemen;...
a. Moet/kan die op eigen initiatief aan één van bovenstaande personen dit melden om een procedure te laten opstarten?
b. Mag die het huurcontract opzeggen, en wat is bij overbewoning de manier om dit volgens de regels te doen?
(zowel voor huurcontracten van korte als van lange duur)
c. Andere opties...?

6* Zijn er nog andere manieren zonder wil/weten van huurder noch verhuurder dat een procedure op gang kan worden gebracht?

Links zijn welkom vooral omtrent veiligheids- en / of gezondheidsrisico bij overbewoning.

In praktijk, wie heeft hier persoonlijke ervaringen mee al dan niet via een kennis?
Laatst gewijzigd door Torrent op 22 dec 2012 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 dec 2012 23:20

Allereerst dien je overbewoning zelf vast te stellen. Anders habben al je andere vragen geen nut. Hoeveel ruimtes zijn er in het pand in kwestie groter dan 4 vierkante meter met een plafond hoger dan 2.25 m? Keuken en badkamer niet meetellen.

Hoeveel vierkante meter heeft het pand in totaal?

Torrent
Topic Starter

#3 , 22 dec 2012 23:41

Wat je zegt klopt niet, toch indien je de huurder bedoelt met "zelf vast te stellen".
Vele huurders zijn zich niet bewust en meestal komt dit aan lichte door controle van de wooninspectie bij een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren. Of door verhuurders a.d.h.v. gedomicilieerde personen bij waterfactuur.

Ook hebben mijn vragen geen betrekking over de bezettingsnormen maar wanneer de normen reeds effectief overschreden zijn. Ik wil enkel mijn kennis in dit onderwerp verdiepen.

Reclame

freelance

#4 , 22 dec 2012 23:42

http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... _eigenaars" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat alles in wat u ooit had willen weten , maar tot hiertoe nog niet gevraagd hebt ( boutade ) .
Om "persoonlijke ervaringen " te lezen , kijkt u bovenaan deze pagina in de balk , naar "zoeken " .
Voeg één of meerdere zoektermen in ( overbewoning / woningkwaliteit / onbewoonbaar / woning onaangepast enz..) , en u krijgt de meest smeuïge gevallen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Torrent
Topic Starter

#5 , 22 dec 2012 23:51

Dank je voor uw reactie. Wel is deze me niet van nut of overzie ik hetgeen je ziet, de antwoorden op mijn vragen zijn niet op deze site te vinden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2012 10:06

In praktijk, wie heeft hier persoonlijke ervaringen mee al dan niet via een kennis?
In dit forum heb je toch honderden persoonlijke ervaringen, en dan nog meestal uit eerste hand.
Wat zoek je dan wel?
http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... _verslagen" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#7 , 23 dec 2012 10:14

Wat je zegt klopt niet, toch indien je de huurder bedoelt met "zelf vast te stellen".
Vele huurders zijn zich niet bewust en meestal komt dit aan lichte door controle van de wooninspectie bij een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren. Of door verhuurders a.d.h.v. gedomicilieerde personen bij waterfactuur.

Ook hebben mijn vragen geen betrekking over de bezettingsnormen maar wanneer de normen reeds effectief overschreden zijn. Ik wil enkel mijn kennis in dit onderwerp verdiepen.
Als je je vraagstelling verandert nadat een antwoord werd gegeven is het normaal dat het antwoord niet meer voldoet....

Torrent
Topic Starter

#8 , 23 dec 2012 12:43

@Mava105
Mmm momenteel zie ik het (nog) niet op de website van "wonen-vlaanderen" maar aangezien je de tweede persoon bent die me hierop wijst zal ik de website onder de loep nemen. :) Een directe link naar een persoonlijke ervaring kan voor mij mss wel handiger zijn, mocht je willen.

Zover ik al op die site gezien heb zie ik geen verdere informatie i.v.m. de richtlijnen om de veiligheids- en / of gezondheidsrisico in te schatten, om van een overbewoning te kunnen spreken. Weliswaar om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, maar zover ik begrepen heb kan een woning die technisch en esthetisch wel aan de normen voldoet toch overbewoond verklaard worden louter om de bezettingsnorm. En wanneer de gewestelijke ambtenaar dit geformuleerd geschreven bij het technisch verslag toevoegt.

@Vandebos
Zou je effectief mijn vragen gelezen hebben merk je ook dat ik buiten een schrijffout niets veranderd heb. Niet dat het voor iemand die over dit onderwerp iets meer wenst te weten van nut is, maar dank u om dit tegen me te gebruiken. Mocht ik me het in de toekomst bij gebruik van dit forum nog herinneren zal ik me eraan herinneren om eerst PrtSc te gebruiken
Zou je nog wensen te reageren wil je dan aub mijn vragen objectief lezen. Mvg!

freelance

#9 , 23 dec 2012 14:41

@Mava105
Mmm momenteel zie ik het (nog) niet op de website van "wonen-vlaanderen" maar aangezien je de tweede persoon bent die me hierop wijst zal ik de website onder de loep nemen. :) Een directe link naar een persoonlijke ervaring kan voor mij mss wel handiger zijn, mocht je willen.

Zover ik al op die site gezien heb zie ik geen verdere informatie i.v.m. de richtlijnen om de veiligheids- en / of gezondheidsrisico in te schatten, om van een overbewoning te kunnen spreken. Weliswaar om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, maar zover ik begrepen heb kan een woning die technisch en esthetisch wel aan de normen voldoet toch overbewoond verklaard worden louter om de bezettingsnorm. En wanneer de gewestelijke ambtenaar dit geformuleerd geschreven bij het technisch verslag toevoegt.
Als hier verwezen wordt naar de website "Wonen Vlaanderen " ( 2 x ) dan komt dat omdat dit de enige en absolute Bijbel is voor wat betreft Woningnormen in het Gewest Vlaanderen.
Het Agentschap Wonen Vlaanderen valt onder de bevoegdheid van de betreffende Minister ( er is trouwens ook een organigram te vinden op de site , van hoe de verschillende raden en agentschappen gestructureerd zijn , en zich onderling tot mekaar bevinden) .

Op deze website gelieve u ook te vinden :
een link naar : Handleiding bij het technisch verslag. ( woningkwaliteit /checklisten ) .
Dit Pdf. document ( 184 BLADZIJDEN !! ) is de handleiding waarop iedere beoordeling van een woning nauwkeurig staat omschreven .
Op blz. 133 vindt u alles over de bezettingsnorm .
Op uw concrete vraag naar de "veiligheids- en gezondheids normen " die gehanteerd worden ter beoordeling van een "onaangepaste of overbevolkte " woning wordt niet alleen rekening gehouden met het hoofdstuk " bezettingsnorm " ; maar met de volledige context van de woning op gebied van veiligheid en gezondheid , zoals beschreven in de rest van de handleiding .

Wat op blz. 133 staat over de bezetting , is precies wat Vandebos hier als eerste opgemerkt heeft .
Zijn antwoord moet ook gezien worden als een "verkennend " antwoord op een vraag , waarvan niet duidelijk is of er een probleem aan de basis ligt , dan wel een loutere vrijblijvende ( studie - of algemene belangstelling ) vraag.

Over de verschillende "deel" vragen die u initieel gepost hebt , kan hier eventueel nog wel meer antwoord op gegeven worden ; doch alleen op voorwaarde dat u de voorgaande antwoorden ernstig neemt , en akkoord gaat met het feit dat alles wat op de website van Wonen Vlaanderen staat de basis is om over te argumenteren.
Als de Wetgeving u al geen voldoening zou schenken , als antwoord op ( één ) van uw vragen ; dan zien we niet in hoe we verder kunnen communiceren op een deftige manier .

Hier een directe link naar een "persoonlijk ervaring " : http://www.juridischforum.be/forum/view ... rde+woning" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar het staat u vrij om zelf ook een beetje moeite te doen , en de zoekfunctie te proberen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 dec 2012 16:05

Blijkbaar moet TS eerst nog leren lezen en te leren hoe te zoeken op internet. :mrgreen:

j.demoor

#11 , 25 dec 2012 10:15

“Art.17.Als een woning na onderzoek OVERBEWOOND blijkt te zijn, kan de burgemeester ze, op eigen initiatief of op verzoek van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, van de gewestelijk ambtenaar , van de wooninspecteur, vermeld in artikel 20, § 2 of van de gezondheidsinspecteur binnen zijn ambtsgebied, bij besluit overbewoond verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijke ambtenaar de overbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

U dient zich VOORAF tot een van voornoemde instanties te wenden om de woning op overbewoning te laten onderzoeken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”