Ik had graag meer informatie over de procedure om een woning onaangepast of overbewoond te laten verklaren. Ik heb
reeds wat opzoekingen gedaan maar niet alles is me even duidelijk.
I.Een woning is onaangepast wanneer deze de bezettingsnorm overschrijdt en daardoor veiligheids- en / of gezondheidsrisico
als gevolge heeft, overbewoond verklaard wordt.
1* "Veiligheids- en / of gezondheidsrisico", wat houd dit in en waar wordt er rekening mee gehouden?
II.Het initiatief tot overbewoondverklaring kan enkel uitgaan van de burgemeester, de gewestelijke ambtenaar, de OCMW-
voorzitter of de gezondheidsinspecteur.
1* Hoe kunnen deze bovenstaande personen dit vaststellen?
2* Hebben bv. maatschappelijke werkers, sociale assistenten, dokters, verpleegkundigen een meldplicht of valt dit
onder beroepsgeheim? En brandweer, verzekering expert, advocaat?
3* Wanneer de wijkagent dit merkt bij het vaststellen van de domicilie heeft die dan een meldplicht aan de huurder,
verhuurder of één van de bovenstaande personen?
4* Wanneer een verhuurder dit merkt wat kan die ondernemen;...
a. Indien woning enkel onaangepast is, is die dan ook verplicht om huurcontract te verbreken?
b. Moet/kan die op eigen initiatief aan één van bovenstaande personen dit melden om een procedure te kunnen opstarten,
en is dit dan schending van de privacy?
c. Deze zou het huurcontract moeten ontbinden bij overbewoning, hoe zit het dan met schadevergoeding i.v.m. contractbreuk en wat is
de opzeggingstermijn?
d. Andere opties...?
5* Wanneer bij een huurder door overmacht en / of onwetendheid dit voorvalt wat kan die ondernemen;...
a. Moet/kan die op eigen initiatief aan één van bovenstaande personen dit melden om een procedure te laten opstarten?
b. Mag die het huurcontract opzeggen, en wat is bij overbewoning de manier om dit volgens de regels te doen?
(zowel voor huurcontracten van korte als van lange duur)
c. Andere opties...?
6* Zijn er nog andere manieren zonder wil/weten van huurder noch verhuurder dat een procedure op gang kan worden gebracht?
Links zijn welkom vooral omtrent veiligheids- en / of gezondheidsrisico bij overbewoning.
In praktijk, wie heeft hier persoonlijke ervaringen mee al dan niet via een kennis?