mag mijn dementerende vader zijn huis verkopen

gpinc
Topic Starter

mag mijn dementerende vader zijn huis verkopen

#1 , 10 jan 2013 17:17

Mijn dementerende vader die weduwnaar is zit sinds kort in een verzorgingstehuis. Hij heeft het daar naar zijn zin en wil zijn eigen huis verkopen. mag dit zomaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jan 2013 18:48

Hij moet handelingsbekwaam zijn... en dat 'kan' een probleem zijn.

ippa

#3 , 11 jan 2013 09:14

Hallo,

Wettelijk kan de notaris een dementerend persoon NIET toelaten zijn woning te verkopen. Er dient een voorlopig bewindvoerder te worden aangesteld; daarna kan deze bewindvoerder, mits toelating van de vredrechter, de woning verkopen (eigen ervaring).

mvg,
JLD

Reclame

Justiceseeker

#4 , 11 jan 2013 11:15

"Mijn dementerende vader die weduwnaar is zit sinds kort in een verzorgingstehuis".

Zoals Ippa schrijft, is het aan te raden een voorlopige bewindvoerder aan te stellen met een bijkomende vertrouwenspersoon. Mogen familieleden zijn. Een verzoekschrift met een actueel medisch attest niet ouder dan 15 dagen aan het adres van de Vrederechter zal de procedure in gang trekken. De rechter kan gevraagd worden ter plaatse af te stappen om vaststellingen te doen. Informeer bij het Vredegerecht.

Justiceseeker

octopus

#5 , 11 jan 2013 12:15

Is de woning wel van uw vader alleen?
Als uw moeder reeds overleden is, en er was geen huwelijkscontract, dan hebt u reeds uw deel geerfd van uw moeder, en dan is uw goedkeuring vereist om de woning te kunnen verkopen.

ganapathi tantre

#6 , 11 jan 2013 21:19

U zal toch eerst moeten kunnen aantonen dat uw vader niet meer in staat is om te doen wat een normaal mens doet in dergelijke zaken.
En dat lijkt mij niet zo evident. Ik spreek uit ervaring van dichtbij in de relatie mijn moeder en haar broer waarvan de dochter trachte dit
ook gedaan te krijgen. Weliswaar om de verkeerde redenen namelijk zijn centen te pakken te krijgen.
Vergeet ook niet dat het huis nog steeds van uw vader is en niemand anders. Dus wat hij er mee doet of niet doet is volledig aan hem en
enkel aan hem. Als hij voldoendea sterk is van geest dan mag hij dat huis verkopen en alles opsouperen hoe spijtig u dat ook zou vinden.
(tenzij er regels zijn zoals bvb hierboven beschreven mbt uw moeder)

Terug naar “Andere”