huisbaas

Cindy82
Topic Starter

huisbaas

#1 , 21 jan 2013 11:43

Hallo, Sinds vorige week (maandag 14/01/13) is onze huisbaas hier ferm bezig , wij huren een huisje met een groot stuk land (onze tuin voorheen)
Nu is hij begonnen met de voorbereidingen om zijn nieuwbouw te plaatsen onze omheining weg gehaald nu staan er van die hekken dat je op een bouwwerf ziet met als resultaat we amper nog een tuin hebben in vergelijking met wat het was die zit hier met kranen en tractoren op
Mag hij dat feitelijk allemaal zomaar. we hebben niks van papieren gehad enkel heeft hij een blad met bekendmaking opgehangen enkele maanden geleden... intussen heeft een advocate een brief opgestuurd aangetekend vorige week(maandag14/01/13) met het feit erin dat wij niet akkoord gaan met het gene hij allemaal doet maar die negeert hij. kan hij dit allemaal zomaar?
Bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 jan 2013 12:26

Neen hij kan dit niet.

Gedurende uw huurperiode heeft uw verhuurder aan de ene kant de plicht u ongestoord te laten genieten van het pand, en aan de andere het verbod wijzigingen aannte brengen.

U zal vermoedelijk dienen te procederen voor het vredegerecht en/of bij te grote storing via kort geding de werken te laten stilleggen. Dat laatste is echter een kostelijk geding vergeleken met een procedure voor het vredegerecht.

Cindy82
Topic Starter

#3 , 21 jan 2013 12:37

We hebben een procedure ook opgestart voor via het vredegerecht maar wat als hij er niet eens op reageerd ?

Reclame

Vandebos

#4 , 21 jan 2013 12:57

Procedure verzoening of middels art 1344bis Ger.W.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2013 12:59

Zijn er bouwmisdrijven dan kan ook de politie optreden of de bouwpolitie van de gemeente
De hekken mogen niet op uw gehuurd stuk staan en evenmin mogen daar voorwerpen op gezet worden noch gebruikt worden als door gang of stapelplaats.
Neem zeker heel veel foto's.
Zijn er plaatsbeschrijvingen opgemaakt bij het het begin van de huur en bij het begin van de werken?
Verhuurder is dan wel eigenaar van de grond maar geen bewoner . En een woning en zijn aanhorigheden is onschendbaar.
Zorg dat er een ketting wordt aangebracht die de voortuin afsluit dat wordt dan braak van afsluiting of inklimming.

freelance

#6 , 21 jan 2013 13:18

Burgerlijk Wetboek :
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1. Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2. Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3. De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Cindy82
Topic Starter

#7 , 21 jan 2013 13:40

der was rondom een omheiningdraad en palen die heeft hij ook zomaar weg genomen, en een plaats beschrijving van het stuk grond niet speciaal is enkel gras wel van in de woning. ik heb reeds foto's genomen maar nu alles onder gesneeuwd is , is dit niet zo evident. Enkel zijn we al onze privacy kwijt die zit hier van 8u smorgens tot 20u s avonds

Franciscus

#8 , 21 jan 2013 14:00

Als het niet in uw tuin is mag dat dus op de grond ernaast.
Van uw tuin moet hij afblijven.

Cindy82
Topic Starter

#9 , 21 jan 2013 14:02

Waar hij bouwt was onze tuin, huisbazen he pfff

Lightning

#10 , 21 jan 2013 14:08

Maar wat U voor uw tuin hield (...wij huren een huisje met een groot stuk land...) is meer dan waarschijnlijk wel een ander perceel. En daar mag de eigenaar bouwen mits bouwvergunning.

Cindy82
Topic Starter

#11 , 21 jan 2013 14:12

op ons huurcontract staat woning met stuk land
dat is al jaren onze tuin aangezien we met 2 grote honden zitten er stond afsluiting die heeft hij zonder boe of ba gewoon weg gehaald

freelance

#12 , 21 jan 2013 14:53

Alles zal hier afhangen van wat in het contract staat , en hoe dit te interpreteren. ( " stuk land " ) .
Een stuk land is niet hetzelfde als het begrip "tuin " .
Als de huurder een stuk land gehuurd heeft , kan er ook nagegaan worden op het kadaster over welk perceel dit ging , en of dit perceel voordien daadwerkelijk aansluiting had met het perceel van de woning .
Als de huurder dit stuk land bvb. in gebruik zou gehad hebben om aardappelen op te zetten , dan wordt deze nu "gestoord in het rustig genot ervan " .
Vrederechter zal ter plaatse moeten afstappen om dit te beoordelen .
Nieuwe woning zal wel vergund zijn , maar huurder kan schadevergoeding vragen wegens genotsderving ( lagere huurprijs ) ; of het contract laten ontbinden .

Art. 1722. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd door toeval geheel is teniet gegaan, is de huur van rechtswege ontbonden; indien het goed slechts ten dele is teniet gegaan, kan de huurder, naar gelang van de omstandigheden, ofwel vermindering van de prijs, ofwel zelfs ontbinding van de huur vorderen. In geen van beide gevallen is schadeloosstelling verschuldigd.
Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gebruiker21

#13 , 21 jan 2013 15:44

op ons huurcontract staat woning met stuk land.
En u bent zeker dat het "stuk land" dat stuk is waar de eigenaar nu op aan het werken is?
dat is al jaren onze tuin aangezien we met 2 grote honden zitten er stond afsluiting die heeft hij zonder boe of ba gewoon weg gehaald
Het is niet omdat u dat stuk land al jaren als tuin gebruikt, dat dit ook daadwerkelijk land is dat u huurt. Ik kan me goed voorstellen dat het over twee grote percelen land gaat, waarvan u één perceel huurt, en het andere tot nu toe als "extra tuin" gebruikt (waarbij de eigenaar dit toeliet, aangezien hij er toch niets mee deed), maar aangezien hij er nu gaat op bouwen, deze grond terug gaat "bewerken".

Zorg dus dat u zeker weet dat het stuk grond waarover sprake, ook daadwerkelijk door u gehuurd wordt. Als dit niet het geval is, staat u nergens.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Cindy82
Topic Starter

#14 , 23 jan 2013 16:03

ja ik weet zeker dat het dat stuk land is waarover het gaat in ons contract, want gisteren Telefoon gehad(huisbaas) met het feit dat die de brief aangetekende brief gelezen had
En dat hij ons dan moet buiten zetten voor hij verder kan werken enzo...

Nu donderdag kunnen we gaan zien naar huisje dat te huur komt, mijn vraag is zijn wij verplicht te melden dat wij huisdieren hebben ?
En kan dat problemen opleveren indien we toch een contract tekenen waarin staat dat er geen huisdieren mogen gehouden worden. want geen haar op men hoofd die er aan denkt mij hond weg te doen

Gebruiker21

#15 , 23 jan 2013 16:36

Uiteraard zal je problemen krijgen als je een contract tekent waarin staat dat er geen huisdieren mogen gehouden worden, en je toch een huisdier houdt!

Maar waarom denk je dat je huisbaas jullie er zomaar kan uitzetten? Zo makkelijk gaat dat niet, hoor!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”