houden van postduiven in huurhuis

marnik1975
Topic Starter

houden van postduiven in huurhuis

#1 , 21 jan 2013 16:24

hallo,
ik ben een jongeman van 37j en een zoontje van 8j en sinds een 3tal maand samenwonend na mijn scheiding vorig jaar.
ik ben een gepassioneerd duivenliefhebber en heb mijn hok alook nog een paar duiven in mijn bezit.
nu staat er in ons huurcontract dat wij geen huisdieren mogen behouden.
mijn vriendin laat hierdoor ook hare hond al achter bij haar ouders.
nu is mij vraag of postduiven onder huisdieren vallen.
ik ben ook naar de gemeente langs geweest en ik heb geen vergunning nodig voor het plaatsen van het duiventil.
het duiventil op zich is een houten constructie dat weer makkelijk uit mekaar te bouwen is.
het hok is 8m x2m en de tuin op zich is 25 x 5.5m.
kan mij geweigerd worden om mijn geliefkoosde hobby te beofenen.
vallen duiven onder huisdieren,hobbydieren of....
mvg
marnik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2013 18:22

Vallen onder huisdieren.
En gezien meer dan één zou het wel eens goed kunnen dat u zo wie zo een toelating van de gemeente moet hebben

marnik1975
Topic Starter

#3 , 21 jan 2013 19:02

beste franciscus
ik kan altijd een attest aanvragen in de kbdb waar de gemeente dan op moet tekenen wat geen probleem is hebben ze mij gemeld.
dit betreft een geregistreerd document voor het behouden van reisduiven.
ik zit enkel met het probleem dat huisdieren niet toegelaten zijn.
wat gebeurt er als ik toch het hok zou plaatsen?
mvg
marnik

Reclame

Franciscus

#4 , 21 jan 2013 19:11

U dient wel te voldoen aan:
WET TER BESCHERMING VAN DE MILITAIRE DUIVEN EN TER BETEUGELING
VAN HET AANWENDEN VAN DUIVEN VOOR BESPIEDING
24.07.1923 (B.S. 09.08.1923).

De eigenaar van het pand kan u daarvoor voor de rechter dagen.
Ook de buren kunnen dat wegens overlast (lawaai - aantrekken van ratten en muizen).

marnik1975
Topic Starter

#5 , 21 jan 2013 19:28

wat kan er gebeuren voor de rechter .
we hebben een contract van 3.6.9,dus als wij nu verhuizen hebben wij sowiezo een boete van 3maand huur,
en gezien alle kosten na mijn scheiding kunnen wij dit even niet aan.
het siezoen begint pas in mei,toch zouden de jonge duiven binnen dit en 14 dagen het nieuwe hok moeten kunnen betreden.
ik wil hier absoluut mee doorgaan...
mvg
marnik

drien

#6 , 21 jan 2013 19:35

Het zou me toch maar netjes lijken het alleszins te overleggen met de verhuurder wat hij precies verstaat onder huisdieren? Het is immers zijn eigendom.

Het kan goed zijn dat hij het alleen had over inhuizige dieren zoals hond, kat, papegaai,.. en niet over bv kippen in de tuin of duiven.

marnik1975
Topic Starter

#7 , 21 jan 2013 19:45

het is idd zijn eigendom ,
en hij bedoelt wel letterlijk alle dieren niet toegelaten zijn.
zijn eigendom word hierdoor niet beschadigt gezien het hok 20m van de woning wegstaat.
ik vind dit natuurlijk ook niet leuk,maar het is echt mijn hobby...

drien

#8 , 21 jan 2013 19:50

Dat wist u toen U het huurcontract tekende.
Ik begrijp maar al te goed dat er steeds minder mensen geneigd zijn te verhuren. Een contract is een contract.

Zet dat hok bij uw ouders of broer of zus of haar ouders?
Waar staat het nu?

Ps: ik begrijp maar al te goed dat het je hobby is. Buurman heeft ook zo'n hok en qua overlast valt dat zeer goed mee vind ik.

marnik1975
Topic Starter

#9 , 21 jan 2013 20:17

het hok stond nog altijd bij mijn ex vrouw maar moest daar vorige maand weg ,
heb dat dan gaan afbreken en nu staat het hier afgebroken bij ons in de tuin.
het is dan ook dat ik besloten heb om te herstarten,nog niet toen we het contract getekend hadden.
ik kan het niet ergens anders plaatsen.
als het hier lang zo staat is het natuurlijk ook stuk ,gaan de panelen rotten,,,pfff

Franciscus

#10 , 21 jan 2013 21:39

Huurcontract gaat niet alleen over het huis maar uiteraard ook over het gebruik van de tuin.
Dus houden dieren is in huis en in tuin.
En over hoeveel dieren gaat het?

marnik1975
Topic Starter

#11 , 21 jan 2013 21:58

het zou gaan over een 30tal alles bij mekaar.
ik ga full time werken tot 16u15,bij thuiskomst worden deze dan buitengelaten om te vliegen en niet om te slenteren,wanneer ze nederdalen worden deze direct binnen geroepen gezien mijn trainingsschema...

Franciscus

#12 , 21 jan 2013 22:01

Woont u in de stad op op de buiten

marnik1975
Topic Starter

#13 , 21 jan 2013 22:08

op den buiten in een deelgemeente van stad ninove(okegem).

Franciscus

#14 , 21 jan 2013 22:40

Dan is er minder kans dat gemeente en vrederechter zouden dwarsliggen.
Natuurlijk blijft wel blijkbaar het ontbreken van de mogelijkheid houden huisdieren IN het contract.
Wat zeggen de buren al enig idee. Zijn er nog hokken in de buurt van duivenmelkers die eveneens wedstrijden vliegen.

Laatst nog op de buiten een serieuze zever gehad tussen duivenmelkers die spelen en een oudere man die enkele sierduiven heeft.
Iets met niet mogen buiten laten, zal, ze komen afknallen .....enz enz .

j.demoor

#15 , 23 jan 2013 11:16

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend. Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.”(Burgerlijk Wetboek).

‘nu staat er in ons huurcontract dat wij geen huisdieren mogen behouden.’.

U wordt geacht dit beding te goeder trouw ten uitvoer te brengen.

Echter:
“Een bepaling uit het huishoudelijk reglement, waarnaar de huurovereenkomst verwijst, voorziet de beëindiging van de huurovereenkomst bij de niet-naleving van het volledig verbod enig huisdier te houden. Omdat deze bepaling strijdig is met art. 8.1 E.V.R.M. en bovendien als uitdrukkelijk ontbindend beding voor niet geschreven wordt gehouden (art. 1762bis B.W.), heeft ze geen uitwerking.”( Rb. Luik 21 oktober 1986, J.L. 1987, 578).

“De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij,huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt“(Rb.Dendermonde 20 februari 1989,R.W.1990-91,616-619.) Zie ook Rb.Luik 16 januari 1990,TBBR 1990,474;Anders Vred.Mechelen 16 december 2009(M.G.W./A.V.),R.W.2010-11,1066-1069.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”